do remediów na to arte skoncypowanych wynalezionych, byle od Kościoła Bożego, i pospolitego zdania były aprobowane.
Wiedzieć zaś to potrzeba generaliter, że przy konkursie nadprzyrodzonym tojest Boskim, albo Anielskim, może rzecz jaka cielesna, mieć dzielność i moc na czarta, aby go udręczyć wypędzić. Ale wtedy agens pryncypalne i directum jest owa nadprzyrodzona moc Boska, albo Anielska; a powtórne agens mniej pryncypalne, indirectum, jest jakiej rzeczy cielesnej naturalna moc, dana owej rzeczy na początku jej stworzenia od Pana BOGA; jakie są zioła, o których tu będzie zaraz mowa. Nie ma tedy mocy i takiej dzielności żadna rzecz naturalna, żeby ona sama bez wyższej pomocy
do remediow ná to arte zkoncypowanych wynalezionych, byle od Kościoła Bożego, y pospolitego zdania były approbowáne.
Wiedzieć zaś to potrzeba generaliter, że przy konkursie nadprzyrodzonym toiest Boskim, albo Anielskim, może rzecz iáka cielesna, mieć dzielność y moc na czarta, aby go udręczyć wypędzić. Ale wtedy agens pryncypalne y directum iest owa nadprzyrodzona moc Boska, albo Anielska; a powtorne agens mniey pryncypalne, indirectum, iest iakiey rzeczy cielesney naturalna moc, dana owey rzeczy na początku iey stworzenia od Pana BOGA; iakie są zioła, o ktorych tu będzie zaraz mowa. Nie ma tedy mocy y takiey dzielności żadna rzecz naturalna, żeby ona sama bez wyższey pomocy
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 257
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Z cirrhusie, o Puchlinie. O Górącości Wątroby O oziąbieniu, Wilgotności, Górącości, i Suchości onej.
GÓrącość Wątroby (którą Calidam Hepatis intemperiem zowią) bywa w wielu ludziach z natury, która ze jest wrodzona, radzić jej niepodobna, tu się tylko podadzą sposoby o utemperowaniu gorącości nadprzyrodzonej słabiącej Akcje jej. Górącość Wątroby nadprzyrodzona zróżnych przyczyn bywa, tak z powierzchnych, jako i wnętrznych. Powierzchne przyczyny są, czasy gorące, jako bywa lecie; także zbytnia agitacja, to jest, skoki, boegania, tańce. Item. gniew częsty, melancholia, frasunki, troski, te bowiem rodzą wiele Cholery. Item Potrawy korzenne, często zażywane,
S cirrhusie, o Puchlinie. O Gorącośći Wątroby O oźiąbieniu, Wilgotnośći, Gorącośći, y Suchośći oney.
GOrącość Wątroby (ktorą Calidam Hepatis intemperiem zowią) bywa w wielu ludziách z nátury, ktora ze iest wrodzona, radzić iey niepodobná, tu się tylko podádzą sposoby o utemperowániu gorącośći nádprzyrodzoney słábiącey Akcye iey. Gorącość Wątroby nádprzyrodzona zrożnych przyczyn bywa, ták z powierzchnych, iáko y wnętrznych. Powierzchne przyczyny są, czásy gorące, iáko bywa lećie; tákże zbytnia ágitácya, to iest, skoki, boegánia, tańce. Item. gniew częsty, meláncholia, frásunki, troski, te bowiem rodzą wiele Cholery. Item Potráwy korzenne, często záżywane,
Skrót tekstu: CompMed
Strona: 269
Tytuł:
Compendium medicum
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Jasnej Góry Częstochowskiej
Miejsce wydania:
Częstochowa
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
medycyna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1719
Data wydania (nie wcześniej niż):
1719
Data wydania (nie później niż):
1719
Anioła pomocy używają, jako doznanie uczy. 6. Czy mogą przyrodzonym sposobem pod pewnymi płanetami wysztychowane figury albo charaktery człowiekowi pomagać. Kruszec każdy ma jakiekolwiek siły i planeta mu do nich pomoc może: ale charaktery cale są wymysły Anioła niedobrego, bo co więcej może linia krzywo niż prosto powiedziona? 7. Co jest sprawa nadprzyrodzona albo cud? P. Bóg, jako prawo jakie postanowił, aby tylo pewne skutki każda rzecz, albo tylo w pewnych okolicznościach, czyniła, jako jabłonka rodziła jabłka a nie grona winne i to lecie nie zimie; aby człowieka ziemia nie woda nosiła. i takie skutki są przyrodzone, kiedy zaś siły dodaje nad zwyczaj
Anyołá pomocy vżywáią, iáko doznánie vczy. 6. Czy mogą przyrodzonym sposobem pod pewnymi płánetámi wysztychowáne figury álbo cháraktery człowiekowi pomagáć. Kruszec káżdy ma iákiekolwiek śiły y plánetá mu do nich pomoc może: ále cháráktery cále są wymysły Anyołá niedobrego, bo co więcey może linia krzywo niż prosto powiedźiona? 7. Co iest spráwá nádprzyrodzona álbo cud? P. Bog, iako práwo iákie postánowił, áby tylo pewne skutki káżda rzecz, álbo tylo w pewnych okolicznośćiách, czyniłá, iáko iábłonká rodźiłá iábłká á nie groná winne y to lećie nie źimie; áby człowieká źięmiá nie wodá nośiłá. y takie skutki są przyrodzone, kiedy záś śiły dodáie nád zwyczay
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 13
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
i Perypatetycy, że utrzymują to wszytko, co Wiara świata o tym Sakramencie naucza, to jest że wtym Sakramencie, jest prawdziwie, rzetelnie, i substancjalnie, Ciało, i Krew, Chrystusa Pana: że przez konsekracją, czyli poświęcenie, staje się transubstancjacja, czyli przeistoczenie, to jest rzetelna, i istotna, lecz nadprzyrodzona, cudowna, i osobliwa przemiana, chleba i wina, w Ciało i Krew Chrystusa; tak dalece, że w tym Sakramencie, nie masz substancyj chleba i wina, lecz tylko same Ciało i Krew Chrystusa, pod przymiotami chleba i wina; że naostatek, Eucharystya jest prawdziwym Sakra- mentem, nie tylko w ten
y Perypatetycy, że utrzymuią to wszytko, co Wiara świata o tym Sakramencie naucza, to iest że wtym Sakramencie, iest prawdziwie, rzetelnie, y substancyalnie, Ciało, y Krew, Chrystusa Pana: że przez konsekracyą, czyli poświęcenie, staie się transubstancyacya, czyli przeistoczenie, to iest rzetelna, y istotna, lecz nadprzyrodzona, cudowna, y osobliwa przemiana, chleba y wina, w Ciało y Krew Chrystusa; tak dalece, że w tym Sakramencie, nie masz substancyi chleba y wina, lecz tylko same Ciało y Krew Chrystusa, pod przymiotami chleba y wina; że naostatek, Eucharystya iest prawdziwym Sakra- mentem, nie tylko w ten
Skrót tekstu: ChróśSFizyka
Strona: 32
Tytuł:
Fizyka doświadczeniami potwierdzona
Autor:
Samuel Chróścikowski
Drukarnia:
Drukarnia Scholarum Piarum J.K.Mci i Rzeczypospolitej
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1764
Data wydania (nie wcześniej niż):
1764
Data wydania (nie później niż):
1764