Virgo, sed magis affecta est. Nie więcej/ ale barziej bolała Panna/ etc. Nie tak śmiało drudzy Ojcowie o tym mówią/ ale jednę mękę z obudwu mąk czynią/ i mówią/ że nie inną Pasją cierpiała Bogarodzica/ ale też którą Syn. Abowiem gwoździe które ręce przebijały/ i nogi Synowskie/ i włócznia która przekłoła bok/ taż w serce Panieńskie uderzyła. Hieronima ś. słowo jest: Zaprawdę miłość jej więcej była mężna/ niżli śmierć; abowiem śmierć Chrystusową/ swoją własną uczyniła. Pięknie Arnoldus Carnoteni: Zgoła na ten czas jedna była wola Chrystusowa i Mariej/ jedna ofiara całopalna/ oboje ofiarowali Bogu; ta we
Virgo, sed magis affecta est. Nie więcey/ ále bárźiey boláłá Pánná/ etc. Nie ták śmiało drudzy Oycowie o tym mowią/ ále iednę mękę z obudwu mąk czynią/ y mowią/ że nie inną Pássyą ćierpiáłá Bogárodźicá/ ále też ktorą Syn. Abowiem gwoźdźie ktore ręce przebiiáły/ y nogi Synowskie/ y włocznia ktora przekłołá bok/ táż w serce Pánieńskie vderzyłá. Hieronymá ś. słowo iest: Záprawdę miłość iey więcey byłá mężna/ niżli śmierć; ábowiem śmierć Chrystusową/ swoią własną vczyniłá. Pięknie Arnoldus Carnoteni: Zgołá ná ten czás iedná byłá wola Chrystusowá y Máryey/ iedná ofiárá cáłopálna/ oboie ofiárowáli Bogu; tá we
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 28
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
wielką boleść Pannie naświętszej; ona ciężka rana/ która bok święty jego otworzyła/ Chrystusowi Panu bólu żadnego nie uczyniła/ bo już przyszła po śmierci; uczyniła wielki ból w sercu Bogarodzice. Słowa są Bernarda ś. Zaprawdę (mowi) na ten czas gdy wypuścił Ducha twój on P. Jezus, dusze jego ani tknęła włócznia ona okrutna/ która jego (ani umarłemu przepuszczając/ któremu zaszkodzić nie mogła) bok otworzyła; ale przeniknęła duszę twoję/ bo dusze jego już tam nie było/ ale twoja stamtąd oderwana być nie mogła. Twoje tedy duszę przeniknął gwałt boleści/ i dla tegoż cię zowiemy więcej niż Męczenniczką. Niechaj zakończą ten Traktat
wielką boleść Pánnie naświętszey; oná ćięszka ráná/ ktora bok święty iego otworzyłá/ Chrystusowi Pánu bolu żadnego nie vczyniłá/ bo iuż przyszłá po śmierći; vczyniłá wielki bol w sercu Bogárodźice. Słowá są Bernárdá ś. Záprawdę (mowi) ná ten czás gdy wypuśćił Duchá twoy on P. IESVS, dusze iego áni tknęłá włoczniá oná okrutna/ która iego (áni vmárłemu przepuszczáiąc/ ktoremu zászkodźić nie mogłá) bok otworzyłá; ále przeniknęłá duszę twoię/ bo dusze iego iuż tám nie było/ ále twoiá ztámtąd oderwána być nie mogłá. Twoie tedy duszę przeniknął gwałt boleśći/ y dla tegoż ćię zowiemy więcey niż Męczenniczką. Niechay zákończą ten Traktat
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 29
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
vacare, Saturnalia celebrare, kapelusz na lasco wystawić
Niewolnika znak: włosy mieć długie, nie czesane, czoło mieć jaką literą piętnowane, lub innym, znakiem. Stąd Rzymianie litery, Syrakuzanie Konia, Ateńczykowie Okręt, Łodź, Insuły Samos Obywatele Sowę na czołach nie wolników wypalali: Item Tortur różne genera pulpit jaki, i Włócznia, pod którą Niewolników przedawano.
Wojny, Żołnierstwa znak: Sagum, Szata lub Paludament na wierzchu zbroi. Item : signa sequi, pasem opasać się Rycerskim.
Śmierci znaki: cyprysowe cisowe drzewa, mary. grubarza oglądać.
Szlachectwa Insigne: Pierścień na palcu, Miesiączki u Obuwia nosiź, podsienią, podwórza, Sale Antekamery
vacare, Saturnalia celebrare, kapelusz na lasco wystawić
Niewolnika znak: włosy mieć długie, nie czesane, czoło mieć iaką literą piętnowane, lub innym, znakiem. Ztąd Rzymianie litery, Syrakuzanie Konia, Ateńczykowie Okręt, Łodź, Insuły Samos Obywátele Sowę na czołach nie wolnikow wypalali: Item Tortur rożne genera pulpit iaki, y Włocznia, pod ktorą Niewolnikow przedawano.
Woyny, Zołnierstwa znak: Sagum, Szata lub Paludament na wierzchu zbroi. Item : signa sequi, pasem opasać się Rycerskim.
Smierci znaki: cyprysowe cisowe drzewa, mary. grubarza oglądać.
Szlachectwa Insigne: Pierścień na palcu, Mieśiączki u Obuwia nosiź, podsienią, podworza, Sale Antekamery
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 69
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zaś Autorowie, jako to Z. Anzelm Z. Antoninus, Alfonsus Tostatus Abuleński Biskup, Rajnaudus trzymają, że nie sam Krzyż ów Drzewiany, na którym CHRYSTUS umierał, ale wyobrażenie jego, ministerio Aniołów, z jasnego obłoku i powietrza uformowane, będzie przed CHRYSTUSEM niesione na Sąd oraz kolumna, Koróna cierniowa, gozdzie, włócznia, bicze, jako trzymają Doktores u Salmerona. O GOZDZIACH, któremi CHRYSTUS Pan był do Krzyża przybity, gdzie są, i skąd ich tak wiele po świecie?
NAprzód z Kościelnej Historyj certum est, że Święta Helena przy Krzyżu CHRYSTUSA Pana w Jeruzalem znalazła trzy GOZDZIE, z których jeden Konstantyn Wielki Cesarz Syn Z.
zaś Autorowie, iako to S. Anzelm S. Antoninus, Alfonsus Tostatus Abuleński Biskup, Raynaudus trzymaią, że nie sam Krzyż ow Drzewiany, na ktorym CHRYSTUS umierał, ale wyobrażenie iego, ministerio Aniołow, z iasnego obłoku y powietrza uformowáne, będzie przed CHRYSTUSEM niesione na Sąd oraz kolumna, Koróna cierniowa, gozdzie, włocznia, bicze, iako trzymáią Doctores u Salmerona. O GOZDZIACH, ktoremi CHRYSTUS Pan był do Krzyźa przybity, gdzie są, y zkąd ich tak wiele po świecie?
NAprzod z Kościelney Historyi certum est, że Swięta Helena przy Krzyżu CHRYSTUSA Pana w Ieruzalem znalazła trzy GOZDZIE, z ktorych ieden Konstantyn Wielki Cesarz Syn S.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 148
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. ŚCYPHUS, HASTA, SUDISque , Filip, Bartłomiej Mateusz, Szymon, Tadeusz, Maciej, CRUX, CULTERque, BIPENNIS SERRA, et CLAVA, SECURIS.
Co samo genuine wyrażam Ojczystą Muzą następującą, w której masz 12. Apostołów, przez instrumenta Męki ich, reprezentowanych,
Klucze, Krzyż. Laska. Kielich, Włócznia, i Kij szczery, Krzyż, Noź, Halabart, Piła, Pałka i Siekiry.
Circuli Maximi Terraquaei, albo Kuli ziemiowodnej dzielą się na Gradusy u Astronomów W Cyrkule jednym jest 360 Części albo Gradusów. Jeden Gradus bierze w siebie mil Niemieckich 15 Włoskich 60 które tu minutami zowią: gdyż Włoska mila a mille pasibus
. ŚCYPHUS, HASTA, SUDISque , Filip, Bartłomiey Mateusż, Szymon, Tadeusz, Maciey, CRUX, CULTERque, BIPENNIS SERRA, et CLAVA, SECURIS.
Co samo genuine wyrażam Oyczystą Muzą następuiącą, w ktorey masz 12. Apostołow, przez instrumenta Męki ich, reprezentowanych,
Klucze, Krzyż. Laska. Kielich, Włocznia, y Kiy szczery, Krzyż, Noź, Hálabárt, Piła, Pałka y Siekiry.
Circuli Maximi Terraquaei, álbo Kuli ziemiowodney dzielą się na Gradusy u Astronomow W Cyrkule iednym iest 360 Cźęści albo Gradusow. Ieden Gradus bierze w siebie mil Niemieckich 15 Włoskich 60 ktore tu minutami zowią: gdyż Włoska mila a mille passibus
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 167
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Bergomas Autor pisze, że Karolowi Wielkiemu z Carogroda posłano gwozdź jeden z Chrystusowych, a tento ma bydźw Trewirze. Festum Clavorum Domini Innocencjusz VI. Roku 1358. w piątek po Niedzieli Przewodniej, wtedy wraz jest i Święto Włóczni, którą bok Chrystusów przebity, postanowił na prośbę Karola IV. Cesarza. Liranus.
18. Włócznia, którą Bok Chrystusa Pana przebodzony od Longina setnika, jest w Rzymie u Z. Piotra, dokąd się tak dostała. Była naprzód w Jeruzalem w Kruczganku Kościoła Z. Heleny, jako świadczy Wiel: Beda Przeniesiona potym do Antiochii, złożona w Kościele Z. Andrzeja; według tegoż W. Bedy, a według
Bergomas Autor pisze, że Karolowi Wielkiemu z Carogroda posłano gwozdź ieden z Chrystusowych, á tento ma bydźw Trewirze. Festum Clavorum Domini Innocencyusz VI. Roku 1358. w piątek po Niedzieli Przewodniey, wtedy wraz iest y Swięto Włoczni, ktorą bok Chrystusow przebity, postanowił na proźbę Karola IV. Cesarza. Liranus.
18. Włócżnia, ktorą Bok Chrystusa Pana przebodzony od Longina setnika, iest w Rzymie u S. Piotra, dokąd się tak dostała. Była naprzod w Ieruzalem w Kruczganku Kościoła S. Heleny, iako swiadczy Wiel: Beda Przeniesiona potym do Antyochii, złożona w Kościele S. Andrzeia; według tegoż W. Bedy, á według
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 109
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
przez Z. Pio- o SS. Relikwiach.
tra Piotrowi Bartłomiejowi Kapłanowi z Massyku, gdzie była zakopana, skąd przez Kruciatów dobyta, noszona była przez Rajmunda de Agiles Kanonika Podyiskiego, przed Biskupem Podyiskim, dlatego na jego stronie nikt raniony nie jest. Ale o tej tu Włóczni, u wielu było dubium, twierdzących iż Włócznia prawdziwa znajdowała się w Carogrodzie, aż do czasu dobycia jego przez Mahometa II. Cesarza Tureckiego; w Roku 1453. którą on wziął z Kościoła Z. Jana do skarbu swego; potym dał Bajazetowi synowi swemu, a ten na perswazją Piotra de Abusson Najwyższego Mistrza Kawalerów Jerozolimskich darował Innocentemu VIII. Roku 1492 a on złożyl
przez S. Pio- o SS. Relikwiach.
tra Piotrowi Bartłomieiowi Kapłanowi z Massyku, gdzie była zakopana, zkąd przez Kruciatow dobyta, noszona była przez Raymunda de Agiles Kanonika Podyiskiego, przed Biskupem Podyiskim, dlatego na iego stronie nikt raniony nie iest. Ale o tey tu Włócżni, u wielu było dubium, twierdzących iż Włocżnia prawdziwa znaydowała się w Carogrodzie, aż do cźasu dobycia iego przez Machometa II. Cesarza Tureckiego; w Roku 1453. ktorą on wziął z Kościoła S. Iana do skarbu swego; potym dał Baiazetowi synowi swemu, á ten na perswazyą Piotra de Abusson Naywyższego Mistrza Kawalerow Ierozolimskich darował Innocentemu VIII. Roku 1492 á on złożyl
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 110
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
na perswazją Piotra de Abusson Najwyższego Mistrza Kawalerów Jerozolimskich darował Innocentemu VIII. Roku 1492 a on złożyl w Rzymie w Kościele Z. Piotra. Jest też według X. Maimburga w Kaplicy Świętej Paryskiej żelazo od Włóczni, którą Bok Chrystusa przebity od Baldwina Cesarza Łacińskiego Carogrodzkiego dane za Z. Ludwika z Relikwiami sprowadzone. Jest też Włócznia Longina w Norymberdze inter Insignia Cesarza dana, od Henryka Cesarza Auceps zwanego, wyproszona od Rudolfa Króla Francuskiego: ale ta ma być jakiegoś wielkiego, albo Świętego Wojownika, gdyż tamta autentyczniejsza zdaje się być. O Święcie Włóczni, masz pod gwoździami.
19. Korona Cierniowa, którą był Król Królów ad ignominiam ukoronowany, znaleziona
na perswazyą Piotra de Abusson Naywyższego Mistrza Kawalerow Ierozolimskich darował Innocentemu VIII. Roku 1492 á on złożyl w Rzymie w Kościele S. Piotra. Iest też według X. Maimburga w Kaplicy Swiętey Paryskiey żelazo od Włocżni, ktorą Bok Chrystusa przebity od Baldwina Cesarza Łacińskiego Carogrodzkiego dane za S. Ludwika z Relikwiami zprowadzone. Iest też Włocżnia Longina w Norymberdze inter Insignia Cesarza dana, od Henryka Cesarza Auceps zwanego, wyproszona od Rudolfa Krola Francuzkiego: ale ta ma bydź iakiegoś wielkiego, albo Swiętego Woiownika, gdyż tamta autentycżnieysza zdaie się bydź. O Swięcie Włocżni, masz pod gwoździami.
19. Korona Cierniowa, ktorą był Krol Krolow ad ignominiam ukoronowany, znaleziona
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 110
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, ośmdziesiątego pierwszego in serie Papieża, 28. Czerwca. Żył około Roku 684. Po Grecku doskonale był uczony, dobry muzyk, Hymny i Psalmy według tonu należytego w Kościele rozporządził. Leży u Z. Piotra in Vaticano w Rzymie.
LONGINA Z. Męczennika 15. Marca. Nazwany od Greckiego słówka Longis to jest włócznia, iż bok Chrystusów przebił na Kalwaryiskiej gorze. Był to Setnik Żyd natione, a prędzej Poganin, bo komenderowany do strzeżenia Grobu, a Żydom w wielki Sabat niego Iziłoby się broń brać, iść na wartę. Ten czy to żyd czy Poganin (co certiùs) widząc cud Rezurekcji Pańskiej, uwierzył w Chrystusa, nie
, osmdźieśiątego pierwszego in serie Papiezá, 28. Czerwcá. Zył około Roku 684. Po Grecku doskonale był uczony, dobry muzyk, Hymny y Psalmy według tonu należytego w Kościele rozporządźił. Leży u S. Piotra in Vaticano w Rzymie.
LONGINA S. Męczennika 15. Marcá. Názwany od Greckiego słowká Longis to iest włoczniá, iż bok Chrystusow przebił na Kalwaryiskiey gorze. Był to Setnik Zyd natione, á prędzey Poganin, bo kommenderowany do strzeżenia Grobu, a Zydom w wielki Sabath niego Iźiłoby się broń brać, iść na wartę. Ten czy to żyd czy Poganin (co certiùs) widząc cud Resurrekcyi Pańskiey, uwierzył w Chrystusa, nie
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 174
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
że był ochrzczony od Z Barnaby Apostoła. Grzegorz Nazianzeński pisze, że ten Longin był ciemny na jedno o- O SS.. Relikwiach.
ko, a krwią boku Chrystusowego oświecony, od Apostołów ochrzczony, był na puszczy, na Krzyż bez łez nigdy nie patrzył, został Biskupem, i umęczony jest w Cezaryj Kapadocij. Włócznia, którą bok przebił Chrystusów, jest w Rzymie w Kościele Z. Piotra. O jego zaś kościach non constat.
ŁAZARZA 7. Grudnia. Był to Brat SS. Magdaleny i Marty, czwartego dnia już śmierdzący od Chrystusa wskrzeszony. Z Siostrami dla utopienia w łodzi bez wiosła puszczony na morze, zapłynął aż do Massilii
że był ochrzczony od S Barnaby Apostoła. Grzegorz Naźianzeński pisze, że ten Longin był ciemny na iedno o- O SS.. Relikwiach.
ko, a krwią boku Chrystusowego oświecony, od Apostołow ochrzczony, był na puszczy, na Krzyż bez łez nigdy nie patrzył, został Biskupem, y umęczony iest w Cezáryi Kappadociy. Włocznia, ktorą bok przebił Chrystusow, iest w Rzymie w Kościele S. Piotra. O iego záś kościach non constat.
ŁAZARZA 7. Grudnia. Był to Brát SS. Magdaleny y Marty, czwartego dnia iuż smierdzący od Chrystusa wskrzeszony. Z Siostrami dla utopienia w łodźi bez wiosłá puszczony na morze, zapłynął aż do Massilii
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 175
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754