czemuż nie może życie z-śmiercią, światłość z-ciemnościami z-iednoczyć się? Rozum na to odpowiada. Przymioty, formy, dusze, mogą stać z-sobą, bo comparantur inter se sicut Ens et Ens, bo mają między sobą porównanie, że i to jest, i to jest: i to jest właściwe być, i to właściwe być: ale kiedy dwoje jakie przeciwności są takie, z-których jedna jest, druga nie jest, jedna ma być, druga ma nie być, Comparantur sicut esse et non esse: o to już takie przeciwności z-sobą stać i zgodzić się nie mogą. A że światło ma swoje być
czemuż nie może żyćie z-śmierćią, światłość z-ciemnośćiámi z-iednoczyć się? Rozum ná to odpowiáda. Przymioty, formy, dusze, mogą stać z-sobą, bo comparantur inter se sicut Ens et Ens, bo máią między sobą porownánie, że i to iest, i to iest: i to iest właśćiwe bydź, i to właśćiwe bydź: ále kiedy dwoie iákie przećiwnośći są tákie, z-ktorych iedná iest, druga nie iest, iedná ma bydź, druga ma nie bydź, Comparantur sicut esse et non esse: o to iuż tákie przećiwnośći z-sobą stáć i zgodźić się nie mogą. A że świátło ma swoie bydź
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 17
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
z-śmiercią, światłość z-ciemnościami z-iednoczyć się? Rozum na to odpowiada. Przymioty, formy, dusze, mogą stać z-sobą, bo comparantur inter se sicut Ens et Ens, bo mają między sobą porównanie, że i to jest, i to jest: i to jest właściwe być, i to właściwe być: ale kiedy dwoje jakie przeciwności są takie, z-których jedna jest, druga nie jest, jedna ma być, druga ma nie być, Comparantur sicut esse et non esse: o to już takie przeciwności z-sobą stać i zgodzić się nie mogą. A że światło ma swoje być, a ciemność nic inszego
z-śmierćią, światłość z-ciemnośćiámi z-iednoczyć się? Rozum ná to odpowiáda. Przymioty, formy, dusze, mogą stać z-sobą, bo comparantur inter se sicut Ens et Ens, bo máią między sobą porownánie, że i to iest, i to iest: i to iest właśćiwe bydź, i to właśćiwe bydź: ále kiedy dwoie iákie przećiwnośći są tákie, z-ktorych iedná iest, druga nie iest, iedná ma bydź, druga ma nie bydź, Comparantur sicut esse et non esse: o to iuż tákie przećiwnośći z-sobą stáć i zgodźić się nie mogą. A że świátło ma swoie bydź, á ćiemność nic inszego
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 17
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
trzcina berłem królewskim/ które z powierzchną postacią ma piękną i własną proporcią: bo że kto nagi w pieluszkach/ na twardym sienie wielce jest nędzą bogaty i dostatni/ toć też i berłem trzcinianym jest znamienitym/ bo cóżby była za proporcią dać tej Dziecinie berło ze złota/ gdy tak ubogo w Stajni leżała? Właściwe berło do tej odzieży czcza i słaba trzcina uboga na pozór pieluch purpura/ ubogie na pozór trzciniane berło/ lecz te w Chrystusa ręce na ciałku Dziecineczki przechodą wszytkie świata dostatki/ nie tylko z tej miary/ że się tykały ciała Dzieciny/ ale że ta Dziecina nad wszytkie ją dostatki w sercu swym przełożyła: co
trzćiná berłem krolewskim/ które z powierzchną postáćią ma piękną y własną proporcią: bo że kto nági w pieluszkach/ ná twárdym śienie wielce iest nędzą bogáty y dostátni/ toć też y berłem trzćiniánym iest znamienitym/ bo cożby była za proporcią dać tey Dźiećinie berło ze złotá/ gdy tak vbogo w Stayni leżała? Właśćiwe berło do tey odzieży czcza y słába trzćina vboga ná pozor pieluch purpurá/ vbogie na pozor trzciniane berło/ lecz te w Chrystusa ręce na ciałku Dźiećineczki przechodą wszytkie świátá dostátki/ nie tylko z tey miáry/ że się tykáły ćiała Dzieciny/ ale że ta Dźiećina nad wszytkie ię dostatki w sercu swym przełożyła: co
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 638
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636