pozwolił mu tyle lat żyć, ile bez większej pracy i boleści z cięższym w dalszych latach uprzykrzeniem przypadających żyć mógł, „dies annorum nostrorum septuaginta anni, si autem in potentatibus octoginta anni, amplius eorum labor et dolor” (Psalm 88) miarą naszych lat jest lat siedemdziesiąt lub gdy jesteśmy mocni, osiemdziesiąt, a większość z nich to trud i marność (Księga Psalmów, 90, 10).
Godzien prawda był dłuższego tu na świecie życia, gdyby stawszy się jak przykładem jako człowiek prawowierny dobrej śmierci żywym, jako pan chrześcijański życia pobożnego umarły godniejszym też się był nie stał życia wiecznego, „dignus longiore vita nisi dignior fuisset aeterna”
pozwolił mu tyle lat żyć, ile bez większej pracy i boleści z cięższym w dalszych latach uprzykrzeniem przypadających żyć mógł, „dies annorum nostrorum septuaginta anni, si autem in potentatibus octoginta anni, amplius eorum labor et dolor” (Psalm 88) miarą naszych lat jest lat siedemdziesiąt lub gdy jesteśmy mocni, osiemdziesiąt, a większość z nich to trud i marność (Księga Psalmów, 90, 10).
Godzien prawda był dłuższego tu na świecie życia, gdyby stawszy się jak przykładem jako człowiek prawowierny dobrej śmierci żywym, jako pan chrześcijański życia pobożnego umarły godniejszym też się był nie stał życia wiecznego, „dignus longiore vita nisi dignior fuisset aeterna”
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 494
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
powinny.
72. Na ten zarzut tak się odpowiada: W ten czas rzeczy są sobie równe, gdy mają równą czyli jednę liczbę części także równych. Gdy albowiem części w obydwóch rzeczach równe nie będą, lecz w jednej większe, a w drugiej mniejsze, i one też równe między sobą być nie mogą. Bo większość rzeczy, nie od samej, znajdujących się w niej cząstek, liczby zawisła, ale i od wielkości onychże cząstek. Tak dwa okrągi czyli cyrkuły, nie są sobie równe, gdy w jednym większe, w drugim mniejsze będą części nazwane gradusy, chociaż obydwa równą tych gradusów liczbę to jest 360 mają. Tak
powinny.
72. Na ten zarzut tak się odpowiada: W ten czas rzeczy są sobie równe, gdy maią równą czyli iednę liczbę części także rownych. Gdy albowiem części w obydwoch rzeczach równe nie będą, lecz w iedney większe, a w drugiey mnieysze, y one też równe między sobą bydź nie mogą. Bo większość rzeczy, nie od samey, znayduiących się w niey cząstek, liczby zawisła, ale y od wielkości onychże cząstek. Tak dwa okrągi czyli cyrkuły, nie są sobie rowne, gdy w iednym większe, w drugim mnieysze będą części nazwane gradusy, chociaż obydwa rowną tych gradusow liczbę to iest 360 maią. Tak
Skrót tekstu: ChróśSFizyka
Strona: 92
Tytuł:
Fizyka doświadczeniami potwierdzona
Autor:
Samuel Chróścikowski
Drukarnia:
Drukarnia Scholarum Piarum J.K.Mci i Rzeczypospolitej
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
fizyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1764
Data wydania (nie wcześniej niż):
1764
Data wydania (nie później niż):
1764