pospieszajcie w progi; Tam w obecności BOGA, z waszym dozwoleniem, Spolnym się w stan Małżeński ucieszym złączeniem. Filida: W zuchwałym procederze źle o nas rozumiesz, Znać, że własnych Rodziców szanować nieumiesz. Bo kto lekce poważa Przykazanie Ojca, Boskie ten łamie Prawo, ten prawy zabójca: Lubom w tych więzach dzisiaj w ręku twych spętana, Sądzę cię za mordercę i mam za Tyrana. Cnota kiedy się mężnie w powinność uzbroi, Mało dba o fortele, przygód się nie boi. Kloryda: I nacoż te wymysły, wyznam prawdę śmiele, Ze bez gniewu na prędkie pozwolę wesele. Filida: Czyń co chcesz ja przy cnocie
pospieszaycie w progi; Tam w obecnośći BOGA, z waszym dozwoleniem, Spolnym się w stan Małżeński ucieszym złączeniem. Filida: W zuchwałym procederze źle o nas rozumiesz, Znać, że własnych Rodźicow szanować nieumiesz. Bo kto lekce poważa Przykazanie Oyca, Boskie ten łamie Prawo, ten prawy zaboyca: Lubom w tych więzach dźisiay w ręku twych spętana, Sądzę cię za mordercę y mam za Tyrana. Cnota kiedy się mężnie w powinność uzbroi, Mało dba o fortele, przygod się nie boi. Kloryda: Y nacoż te wymysły, wyznam prawdę śmiele, Ze bez gniewu na prędkie pozwolę wesele. Filida: Czyń co chcesz ia przy cnocie
Skrót tekstu: RadziwiłłowaFMiłość
Strona: F2v
Tytuł:
Miłość mistrzyni doskonała
Autor:
Franciszka Urszula Radziwiłłowa
Miejsce wydania:
Żółkiew
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Tym sposobem Asmodeusza poskromił, i od Sary Zony młodszego Tobiasza odpłoszył, i niezliczonemi innemi uraczył go dobrodziejstwy. Azaż ty nabożny czytelniku niepotrzebujesz oświecenia dusznego? I ty na swojej tak doczesnej jako i duchownej szwankujesz substancyj. I ty w niebezpiecznych często zabawiasz się drogach: i ty w szatańskich nie raz jęczeć musisz więzach Chcesz w tych wszystkich potrzebach mieć Anielską pomoc? weźmi przed się raz w Rok tę Nowennę albo Post zwyczajny przez dziewięć Śród, na pamiątkę Dżewiąci Chórów Anielskich, w które dni Spowiedź i Komunią uczynisz, nieomylnie tego, co Tobiaszowie Święci, doznasz od nich respektu, Nowenna Anielska. Nowenna Anielska. Początek tego Bractwa.
. Tym sposobem Asmodeusza poskromił, y od Sary Zony młodszego Tobiasza odpłoszył, y niezliczonemi innemi uráczył go dobrodźieystwy. Azáż ty nábożny czytelniku niepotrzebuiesz oświecenia dusznego? Y ty ná swoiey ták doczesney iáko y duchowney szwankuiesz substancyi. Y ty w niebespiecznych często zabawiasz się drogách: y ty w szatańskich nie raz ięczeć musisz więzach Chcesz w tych wszystkich potrzebách mieć Anielską pomoc? wezmi przed się raz w Rok tę Nowennę albo Post zwyczayny przez dźiewięć Srzod, ná pamiątkę Dźewiąći Chorow Anielskich, w ktore dni Spowiedź y Komunią uczynisz, nieomylnie tego, co Tobiaszowie Swięći, doznász od nich respektu, Nowenná Anielska. Nowenná Anielska. Początek tego Bráctwa.
Skrót tekstu: KoronBractw
Strona: B5v
Tytuł:
Koronka Bractwa ss. Aniołów Stróżów
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Jasnej Góry Częstochowskiej
Miejsce wydania:
Częstochowa
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1737
Data wydania (nie wcześniej niż):
1737
Data wydania (nie później niż):
1737
napatrzyć/ kiedy przez okienko na Ołtarz pod czas Mszy patrzała/ często tam do Kościoła chodził: takie to było jego nabożeństwo. Lecz ona to zrozumiawszy/ więcej przez owo okienko nie patrzała. Udał się potym w kraje pogańskie ów Młodzieniec/ gdzie od Saracenów pojmany/ i do zaprzenia się Chrystusa przymuszany/ gdy statecznie w więzach trwał/ wspomniał sobie na owę świętą Pannę/ która już była umarła/ i westchnie do niej nabożnie/ aby go przed Bogiem ratowała i z kajdan wybawiła. Zasnął w tym/ aż we śnie mu się taż Panna pokaże; on jej spyta: Żyjeszli jeszcze? ona odpowie: żyję z Bogiem w Niebie
nápátrzyć/ kiedy przez okienko ná Ołtarz pod czás Mszy pátrzáłá/ często tám do Kośćiołá chodźił: tákie to było iego nabożeństwo. Lecz oná to zrozumiawszy/ więcey przez owo okienko nie pátrzáłá. Vdał się potym w kráie pogáńskie ow Młodźieniec/ gdźie od Sárácenow poimány/ i do záprzenia się Chrystusá przymuszány/ gdy státecznie w więzach trwał/ wspomniał sobie ná owę świętą Pánnę/ ktora iuż byłá umárła/ i westchnie do niey naboźnie/ áby go przed Bogiem rátowáłá i z káydan wybáwiłá. Zásnął w tym/ áż we śnie mu się táż Pánná pokaże; on iey spyta: Zyieszli ieszcze? oná odpowie: żyię z Bogiem w Niebie
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 4
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
Aleksy Cesarz wschodni wymawiał się z tej wojny Papieżowi/ mówiąc że jeszcze czas od Boga naznaczony na odebranie Ziemie świętej nie przyszedł/ jakoby on w rady Boskie wchodził zstrony tego: a tym czasem wolał doma krew swoich przelewać/ bo i starszego Brata Isaacjusza/ za którego Państwo trzymał/ zdradliwie oślepić kazał/ i w więzach osadzić; i jego syna dwunastoletniego chciał zgładzić/ gdyby był do Wenetów nie uszedł. W tym Baldwinus Grof Flandryj z inszemi Pany Chrześcijańskiemi/ złączywszy swe wojska z Wenetami/ na Saracenów się przeprawił/ chcąc oraz i za młodym Aleksym na stryja jego nastąpić. Tam się wnetże temuż Aleksemu poddała Kandia/ i insze
Alexy Cesarz wschodni wymawiał się z tey woyny Papieżowi/ mowiąc że ieszcze czás od Bogá náznáczony ná odebránie Ziemie świętey nie przyszedł/ iákoby on w rády Boskie wchodźił zstrony tego: á tym czásem wolał domá krew swoich przelewáć/ bo i stárszego Brátá Isáácyusza/ za ktorego Páństwo trzymał/ zdrádliwie oślepić kazał/ i w więzách osádźić; i iego syná dwunástoletniego chćiał zgłádźić/ gdyby był do Wenetow nie uszedł. W tym Báldwinus Groff Flándryi z inszemi Pány Chrześćiáńskiemi/ złączywszy swe woyská z Wenetámi/ ná Sárácenow się przepráwił/ chcąc oraz i za młodym Alexym ná stryiá iego nástąpić. Tám się wnetże temuż Alexemu poddałá Kándya/ i insze
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 5
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
przywłaszczał dziedziczne prawo od swoich przodków/ którego też musiał bronić. W tym rozdarte jest Greckie Państwo/ bo je na trzy części między się rozdzielili Grecy: Manuel Caicosrois/ Maurosomeny opanował; Teodor Lascarys/ Bitynią/ i część Azyj/ trzecią część Dawid Komenus. 1. Baldwin od Greków z Bułgarami, zwyciężony, w więzach umarł. 2. Państwo wschodnie, na trzy części, podzielone.
Tamże Saraceni na Rycerstwo Ziemie świętej/ zowią ich Templarios/ nastąpili/ gdy Kościelne pacierze nabożnie i na ziemi leżąc/ odprawowali. Gdy im dano znać/ że już tudzież Saraceni byli/ chcieli uciekać; ale im Przełożony ich z modlitwy wstawać nie kazał
przywłaszczał dźiedźiczne prawo od swoich przodkow/ ktorego też muśiał bronić. W tym rozdárte iest Greckie Páństwo/ bo ie ná trzy częśći między się rozdźielili Grecy: Mánuel Caicosrois/ Maurosomeny opánował; Theodor Láscáris/ Bitynią/ i część Azyi/ trzećią część Dawid Kommenus. 1. Baldwin od Grekow z Bulgarami, zwyćiężony, w więzách umarł. 2. Páństwo wschodnie, ná trzy częśći, podzielone.
Támże Sáráceni ná Rycerstwo Ziemie świętey/ zowią ich Templarios/ nástąpili/ gdy Kośćielne paćierze nabożnie i ná źiemi leżąc/ odpráwowáli. Gdy im dano znáć/ że iuż tudźiesz Sáráceni byli/ chćieli ućiekáć; ále im Przełożony ich z modlitwy wstawáć nie kazał
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 17
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
i Król jeden na tej wojnie być zabity. I Nabożne Duchownych w wojsku pienia. 3. Król Aragoński pomagając Albigensom, zabity. 4. Wojsko dziecinne.
Tegoż czasu we Francyj zebrało się ze dwadzieścia tysięcy dzieci pod Krzyż święty/ niby na obronę ziemi Świętej/ bo Starzec jeden dwu Kleryków, których miał w więzach/ niechciał inaczej puścić/ aż by mu obiecali ze Francyj dzieci wiele. Ci tedy Klerycy Czarnoksiężnikami będąc/ dzieci te objawieniem fałszywym zwodząc/ namówili na podniesienie Krzyża świętego/ i wiele ich przedali Saracenom za owego Starca powodem. 5. Znaczne zwycięstwo Hiszpańskie z Maurów i Saracenów.
Na Hiszpanią Maurowie i Saraceni z wielką
i Krol ieden ná tey woynie bydź zábity. I Nábożne Duchownych w woysku pienia. 3. Krol Arragoński pomagaiąc Albigensom, zabity. 4. Woysko dźiećinne.
Tegoż czásu we Fráncyi zebrało się ze dwádźieśćiá tyśięcy dźieći pod Krzyż święty/ niby ná obronę źiemi Swiętey/ bo Stárzec ieden dwu Klerykow, ktorych miał w więzách/ niechćiał ináczey puśćić/ áż by mu obiecáli ze Fráncyi dźieći wiele. Ci tedy Klerycy Czárnokśiężnikámi będąc/ dźieći te obiáwieniem fałszywym zwodząc/ námowili ná podnieśienie Krzyżá świętego/ i wiele ich przedáli Sárácenom zá owego Stárcá powodem. 5. Znaczne zwyćięstwo Hiszpańskie z Maurow i Saracenow.
Ná Hiszpánią Maurowie i Sáráceni z wielką
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 27
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
/ którą mu tam dać miano. Uczynił tak/ i to widzenie go zbawiło/ gdy się tam do ludzi zakonnych na poradę około swej duszy/ udał/ i poradę zbawienną wypełnił. 9. Wzywanie Matki Bożej jak pożyteczne.
I wzywanie świętych/ nową pomocą tego roku stwierdzone. Żołnierz imieniem Teodoryk u Koleńskiego Arcybiskupa w więzach i wieży zostając/ wzywał Matki Bożej i Świętych/ na uwolnienie. Aż mu przez sen się zdało/ ze dwa Zakonnicy/ do których był niby przeniesiony/ winszowali mu że wolnym został z daru Najświętszej Panny. Po tym śnie tylko się oków dotknął/ zaraz opadły/ tak że wolno uszedł ż jedną przecię okową na
/ ktorą mu tam dáć miano. Vczynił ták/ i to widzenie go zbáwiło/ gdy się tam do ludźi zakonnych ná poradę około swey duszy/ udał/ i poradę zbáwienną wypełnił. 9. Wzywánie Matki Bożey iák pozyteczne.
I wzywánie świętych/ nową pomocą tego roku ztwierdzone. Zołnierz imieniem Theodoryk u Koleńskiego Arcybiskupá w więzach i wieży zostaiąc/ wzywał Mátki Bożey i Swiętych/ ná uwolnienie. Aż mu przeż sen się zdało/ ze dwa Zakonnicy/ do ktorych był niby przenieśiony/ winszowali mu że wolnym został z daru Nayświętszey Pánny. Po tym śnie tylko się okow dotknął/ zaraz opadły/ tak że wolno uszedł ż iedną przećię okową na
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 45
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
1222. Honoriusza III. 6. Fryderyka II. 3. Rób. 3. 1. Cesarz Fryderyk pod opiekę Z. Piotra wzięty. 2. Teodor Komenus z Chrześcijany i Robertem wojuje.
Na Wschodnich krajach wojna była Roberta Cesarza i Teodora Komena/ który lub przedtym bojąc się wojny od Chrześcijan/ dla zatrzymania w więzach Piotra Cesarza/ uciekł się był do Papieskiej obrony/ i onę otrzymał; lecz gdy ta burza nań ucichła/ a Chrześcijańskie siły w Carogrodzie żdrobniały/ na nie nastąpił; dla czego od Papieża wyklęty/ i do pokoju namawiany. 3. Jan Dukas Cesarz udzielny.
Teodorus też Lascarys/ który część Wschodniego Cesarstwa trzymał
1222. Honoryusza III. 6. Fryderyka II. 3. Rob. 3. 1. Cesarz Fryderyk pod opiekę S. Piotrá wźięty. 2. Theodor Kommenus z Chrześciány i Robertem woiuie.
Ná Wschodnich kraiách woyná byłá Robertá Cesárzá i Theodorá Kommená/ ktory lub przedtym boiąc się woyny od Chrześćian/ dla zatrzymánia w więzách Piotrá Cesarzá/ ućiekł się był do Papieskiey obrony/ i onę otrzymał; lecz gdy tá burza nań ućichłá/ á Chrześćiáńskie śiły w Cárogrodźie żdrobniáły/ ná nie nastąpił; dla czego od Papieżá wyklęty/ i do pokoiu námawiány. 3. Ian Dukas Cesarz udźielny.
Theodorus też Láscáris/ ktory część Wschodniego Cesárstwá trzymał
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 50
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
za piątą część dochodów z Walencyj i Murcyj/ Na tychże Maurów nawrócenie do Wiary/ niektórych Zakonu Świętego Dominika/ i Z. Franciszka/ wyprawił Honoriusz do Ziemi Miramomelina. 4. Do Maurów Papież Zakonników wysyła.
Do tych czas/ to jest/ przez lat dwanaście i pięć miesięcy/ pojmany niegdy na wojnie/ więzach u Ludwika Króla Francuskiego zostawał Królewic Luzytański/ Komes Flandryj/ Mąż Joanny Córki Baldwina Cesarza. Starał się Honoriusz o jego wybawienie przez Biskupów Tornackiego i Kamerceńskiego/ i przez Blankę Królową/ na której osobliwie prośbę był wybawiony pod temi kondycjami; naprzód/ że jeśliby znowu Króla odstąpił/ aby wyklęty od Papieża/ był z
zá piątą część dochodow z Wálencyi i Murcyi/ Ná tychże Maurow náwrocenie do Wiáry/ niektorych Zakonu Swiętego Dominika/ i S. Franćiszká/ wypráwił Honoryusz do Ziemi Mirámomeliná. 4. Do Maurow Papież Zakonnikow wysyła.
Do tych czas/ to iest/ przez lat dwánaśćie i pięć mieśięcy/ poimány niegdy ná woynie/ więzách u Ludwiká Krolá Fráncuskiego zostawał Krolewic Luzytáński/ Komes Flándryi/ Mąż Ioanny Corki Baldwiná Cesarzá. Stárał się Honoryusz o iego wybáwienie przez Biskupow Tornáckiego i Kámerceńskiego/ i przez Blánkę Krolową/ ná ktorey osobliwie prośbę był wybáwiony pod temi kondycyámi; naprzod/ że ieśliby znowu Krolá odstąpił/ áby wyklęty od Papieżá/ był z
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 55
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
Teodor na to nie dbał/i z Fryderykiem przyjaźń trzymał/ jako Janowi nieprzyjaznym. 5. Theodorus Commenus oślepiony od Asanesa Bułgara.
O tymże Teodorze pisze Georgius Logotheta, że wiary nie dotrzymywał/ i przysięgi łamał/ a gdy Jana Asanesa/ Króla Bułgarskiego zaczepił niesłusznie/ od niego zwyciężony i pojmany/ że w więzach coś knował/ z jego rozkazania był oślepiony. Niechciał go bowiem Asanes zabijać/ iż się na Ojcu swoim Kalo Janie nauczył/ który gdy nad Rzymiany okrucieństwa dokazował/ i nazwał się Romae octenum, (jako niegdy Bazyliusz Cesarz/ dla uciśnionych i zbitych nie raz od siebie Bułgarów/ zwał się Bulgaroctenum) pomieniony Calo
Theodor ná to nie dbał/i z Fryderykiem przyiaźń trzymał/ iáko Ianowi nieprzyiáznym. 5. Theodorus Commenus oślepiony od Asánesá Bulgárá.
O tymże Theodorze pisze Georgius Logotheta, że wiáry nie dotrzymywał/ i przyśięgi łamał/ á gdy Ianá Asánesa/ Krolá Bułgárskiego záczepił niesłusznie/ od niego zwyćiężony i poimány/ że w więzách coś knował/ z iego roskazánia był oślepiony. Niechciał go bowiem Asánes zábiiáć/ iż się na Oycu swoim Kalo Ianie náuczył/ ktory gdy nád Rzymiány okrućieństwá dokázował/ i názwał się Romae octenum, (iáko niegdy Bázyliusz Cesarz/ dla ućiśnionych i zbitych nie raz od śiebie Bulgárow/ zwał się Bulgaroctenum) pomieniony Calo
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 66
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695