przełożeństwo Duchowne, Praepositi Ecclesiae, Którzy zarazem są Synami Boga i Kościoła, ale i Pasterzami, czemu im tytułu ujmują? czemu pasterza tylko jednego przyznawają? Przeto ich pasterzami nazywają, że jednego pasterza wszyscy są członkami. Będzie Pasterz jako głowa, na nim Kościelnego i pospolitego dobra obmysł, to głowa, byle nie była Wichrowata, Burzliwa, i głowa taka, co to nią na każdą rzecz, by najlepszą nie z-starości, ale z-nieupodobania trzęsą, bo by taka głowa, Chrystusowi nieprzystała. Będzie drugi jako oko, jako w-słońce w-Boga wlepiony, w-Niebo się zapatrujący, wszystek Bogo-widz Bogomyślny, to oko
przełożeństwo Duchowne, Praepositi Ecclesiae, Ktorzy zárázem są Synámi Bogá i Kośćiołá, ále i Pásterzámi, czemu im tytułu vymuią? czemu pásterzá tylko iednego przyznawáią? Przeto ich pásterzámi názywáią, że iednego pásterzá wszyscy są członkami. Będźie Pásterz iáko głowá, ná nim Kośćielnego i pospolitego dobrá obmysł, to głowá, byle nie byłá Wichrowáta, Burzliwa, i głowá táka, co to nią ná kożdą rzecz, by naylepszą nie z-starośći, ále z-nieupodobánia trzęsą, bo by táka głowá, Chrystusowi nieprzystałá. Będźie drugi iáko oko, iáko w-słońce w-Bogá wlepiony, w-Niebo się zapátruiący, wszystek Bogo-widz Bogomyślny, to oko
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 62
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
na więcej gdy się Kościół jął rozmnażać. Pirwsza za Nerona/ Roku 74. à Christo nato. kiedy dwoje Książąt Piotr i Paweł gardła da-
li dla wiary/[...] potym sam się Tyran zabił.
[...] 4. Druga za Domicjana/ gdzie siła pobito święjch ludzi/ bo był równy Neronowi i Kaligule. Cóż natura przewrotna i wichrowata zwykła nie czynić/ jako Kamelopard szyją konia znaczy/[...] i wołu/ głową wielbłąda/ pstrocinami Tygrysa: Tak nie[...] inaequales sibi varias hominum formas exponunt. jako Pliniusz mówi o takich: Si cultum inspicias, sanctum aliquem existimes , fi orationem audias, Satrapam loqui putes , si vitam expendas , Nebulonem inuenies, si scripta bubulcum
na więcey gdy się Kośćioł iął rozmnáżać. Pirwsza zá Neroná/ Roku 74. à Christo nato. kiedy dwoie Xiążąt Piotr y Páweł gárdłá da-
li dla wiáry/[...] potym sam się Tyran zábił.
[...] 4. Druga zá Domicyaná/ gdźie śiłá pobito święych ludźi/ bo był rowny Neronowi y Káligule. Coż náturá przewrotna y wichrowáta zwykłá nie czynić/ iáko Kámelopárd szyią koniá znaczy/[...] i wołu/ głową wielbłądá/ pstroćinámi Tygrysá: Ták nie[...] inaequales sibi varias hominum formas exponunt. iáko Pliniusz mowi o tákich: Si cultum inspicias, sanctum aliquem existimes , fi orationem audias, Satrapam loqui putes , si vitam expendas , Nebulonem inuenies, si scripta bubulcum
Skrót tekstu: ZrzenNowiny
Strona: Aiiij
Tytuł:
Nowe nowiny z Czech, Tatar i Węgier
Autor:
Jan Zrzenczycki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1620
Data wydania (nie wcześniej niż):
1620
Data wydania (nie później niż):
1620