Rzymu/ ale simpliciter Biskupem. A jeśli też dla tego/ że on siebie w liściech swych Rzymskim Biskupem nie mianuje/ ale simpliciter Biskupem/ tedy to nie potężna ratia. Gdyż mianować się Biskupem (które nazwisko wszystkim Biskupom jest pospolite) a nie Papieżem powszechnym i Książęciem Arcykapłanów/ i inaczej jako od swego dworu sług wielbiony bywa/ pokory jest imię/ przeciw któremu i mowićby szerzej nie przystało/ gdyby się pokora ta hardości płaszczem nie była przyodziała. Sądź tedy jeśliz dla tego wielki jest Papież/ i nieograniczone Biskupstwa imię nosi/ że simpliciter Biskupem siebie nazywa. Niechże dla tej przyczyny/ i Bogosławiony Cyrylus Aleksandryjski Biskup przy nie ograniczonym Biskupstwie
Rzymu/ ále simpliciter Biskupem. A ieśli też dla tego/ że on śiebie w liśćiech swych Rzymskim Biskupem nie miánuie/ ále simpliciter Biskupem/ tedy to nie potężna rátia. Gdyż miánowáć się Biskupem (ktore nazwisko wszystkim Biskupom iest pospolite) á nie Papieżem powszechnym y Kśiążęćiem Arcykápłanow/ y inácżey iáko od swego dworu sług wielbiony bywa/ pokory iest imię/ przećiw ktoremu y mowićby szerzey nie przystáło/ gdyby się pokorá tá hárdośći płaszcżem nie byłá przyodźiałá. Sądź tedy ieśliz dla tego wielki iest Papież/ y nieogránicżone Biskupstwá imię nośi/ że simpliciter Biskupem śiebie názywa. Niechże dla tey przycżyny/ y Bogosłáwiony Cyrillus Alexándriyski Biskup przy nie ogránicżonym Biskupstwie
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 45
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
valide. Miany był u wszytkich za człowieka świętego/ za Proroka/ za nauczyciela/ przyjazne gromady nabożnego ludu/ gdzie się obrócił za sobą ciągnął. Miasteczka/ i ludne miasta przeciw niemu ochotnie wybiegały; dla cudów tak dziwnych/ dla dobrodziejstw tak hojnych/ któremi afekty i serca ujął/ i od wszytkich był czczony/ wielbiony za Pana/ za Dobrodzieja/ za Ojca/ za Króla/ za Syna Bożego miany. Wszytka ta machina i chęci i afektów/ o ziemię uderzona/ w momencie się roztrzasła/ cześć w pogardy/ sława w niesławę/ chęci w nieńawiść/ jednym się obrotem przewróciły! Znajomi i ziemkowie na gardło nastąpili/ obcy i
validè. Miány był v wszytkich zá człowieká świętego/ zá Proroká/ zá náuczyćiela/ przyiázne gromády nábożne^o^ ludu/ gdźie się obroćił zá sobą ćiągnął. Miásteczká/ y ludne miásta przećiw niemu ochotnie wybiegały; dlá cudow ták dziwnych/ dlá dobrodźieystw ták hoynych/ ktoremi áffekty y sercá uiął/ y od wszytkich był czczony/ wielbiony zá Paná/ zá Dobrodzieiá/ zá Oycá/ zá Krolá/ zá Syná Bożego miány. Wszytká tá máchiná y chęći y affektow/ o źiemię uderzoná/ w momenćie się roztrzásła/ cześć w pogárdy/ słáwá w niesławę/ chęći w nieńáwiść/ iednym się obrotem przewroćiły! Znáiomi y źiemkowie ná gárdło nástąpili/ obcy y
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 317
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688