gdzie most i wiele młynów zniosło.
570
118 Trzęsieniem ziemi pogrążone miasto Antiochia z 60 tysięcy obywatelów: miasto Dafne zburzone, w krótce po nim nastąpiło drugie.
583 powietrze albo choroba słabizny w Paryżu.
2 Lutego zorza północa miana za kometę, i która zdawała się być niby w księżycu.
585 i 586
119 Podczas wielkiejnocy otoczona była niby bindą ciemną i szeroką spośrzodka, której świecąc rzucała promień nader wielki: ten zdaleka patrzącym zdawał się nakształt dymu pożaru wielkiego.
Powodzi, wiatry południowe nader szkodliwe.
Trzęsienie ziemi w Rzymie: powodź Tybru: powietrze.
589
120. Widziana niemal przez miesiąc cały.
Burze wielkie we Włoszech: powodzi
gdzie most y wiele młynow zniosło.
570
118 Trzęsieniem ziemi pogrążone miasto Antyochia z 60 tysięcy obywatelow: miasto Daphne zburzone, w krótce po nim nastąpiło drugie.
583 powietrze albo choroba słabizny w Paryżu.
2 Lutego zorza pułnocna miana za kometę, y która zdawała się być niby w księżycu.
585 y 586
119 Podczas wielkieynocy otoczona była niby bindą ciemną y szeroką zpośrzodka, którey świecąc rzucała promień nader wielki: ten zdaleka patrzącym zdawał się nakształt dymu pożaru wielkiego.
Powodzi, wiatry południowe nader szkodliwe.
Trzęsienie ziemi w Rzymie: powodź Tybru: powietrze.
589
120. Widziana niemal przez miesiąc cały.
Burze wielkie we Włoszech: powodzi
Skrót tekstu: BohJProg_II
Strona: 31
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki, traktaty
Tematyka:
astronomia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
40, obaliło wiele domów, przeniosło (jako powiadają) folwark cały z jednego miejsca na drugie. Toż trzęsienie było gwałtowne w Szwajcaryj, i rozciągnęło się prawie po całej Europie.
1118 trzęsienie ziemi w Laubach w Karnioli: nastąpiły choroby.
1119
215. Pierwszego tygodnia postu ukazawszy się, świeciła wielkim światłem prawie do wielkiejnocy.
Trzęsienia ziemi w różnych częściach Anglii.
1125
216.
Głód i powietrze, które według niektórych Pisarzów trzecią część ludzi wymiotły.
1128 trzęsienie w Szwajcaryj znaczne, i na innych miejscach trwało dni 40, wiele domów obaliło, nie było zaś ustawiczne, ale na przemiany powracało.
1132 V 1133
217 Dwie: jedna nader
40, obaliło wiele domów, przeniosło (iako powiadaią) folwark cały z iednego mieysca na drugie. Toż trzęsienie było gwałtowne w Szwaycaryi, y rozciągnęło się prawie po całey Europie.
1118 trzęsienie ziemi w Laubach w Karnioli: nastąpiły choroby.
1119
215. Pierwszego tygodnia postu ukazawszy się, świeciła wielkim światłem prawie do wielkieynocy.
Trzęsienia ziemi w różnych częściach Anglii.
1125
216.
Głód y powietrze, które według niektorych Pisarzow trzecią część ludzi wymiotły.
1128 trzęsienie w Szwaycaryi znaczne, y na innych mieyscach trwało dni 40, wiele domów obaliło, nie było zaś ustawiczne, ale na przemiany powracało.
1132 V 1133
217 Dwie: iedna nader
Skrót tekstu: BohJProg_II
Strona: 51
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki, traktaty
Tematyka:
astronomia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
pierwszy i ostatni solennie obserwując; tę Fasę, albo,Pascha, odprawili pierwszy raz Żydzi w Egipcie. Drugie Fase albo przejście u Izraelitów było z Egiptu do ziemi obiecanejChanaan, Eksody 12. Trzecie Phase było przez Czerwone Morze suchą nogą z zalaniem Faraona goniącego, i obozu jego. Eksody 14. Do ceremonii w obchodzeniu Wielkiejnocy od Boga postanowiońych, Rabini przydali więcej swoich głupich baśni, i ceremoniałów, których wszystkich Julius Mauroaenus z Rabina Chrześcijanin, i Ioannes Clericatus Autorowie wyliezają piętnaście; tojest w pie- O Żydowskiej Religii i Świętach ich
czeniu Baranka, w jedzeniu, umywaniu, błogosła wieńst wie, jedzeniu ziół, w odmawianiu Psalmów, osobliwie owego:
pierwszy y ostatni solennie obserwuiąc; tę Phasę, albo,Pascha, odprawili pierwszy raz Zydzi w Egypcie. Drugie Phase albo przeyście u Izraelitow było z Egiptu do ziemi obiecaneyChánaan, Exodi 12. Trzecie Phase było przez Czerwone Morze suchą nogą z zalaniem Faraona goniącego, y obozu iego. Exodi 14. Do ceremonii w obchodzeniu Wielkieynocy od Boga postanowiońych, Rabini przydali więcey swoich głupich baśni, y ceremoniáłow, ktorych wszystkich Iulius Mauroaenus z Rabina Chrześcianin, y Ioannes Clericatus Autorowie wyliezaią piętnaście; toiest w pie- O Zydowskiey Religii y Swiętach ich
czeniu Baranka, w iedzeniu, umywaniu, błogosła wieńst wie, iedzeniu zioł, w odmawiániu Psalmow, osobliwie owego:
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1067
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
bydła nie wiele, nie wal paszy wiele, bo tylko oborę zaśmiecisz mierzwą, nie zagnoisz, słoma będzie nie gnój, który z moczą i ekskrementami bydlęcemi dobrze przez mnóstwo bydła udeptany, lepszy niż sama mierzwa. Pastwisk od deszczu zamulonych strzec się potrzeba, gdyż z tąd na bydło zaraza, Krowy które się cielą około Wielkiejnocy, są dobre na pożytek; bo cielęta odchowawszy, już pożytek przez całe lato przynoszą gospodarzowi. Którym że czarownice nabiał odbierają, na Z. Jur, alias na Z. Jerzego Ruskiego, na Zielone święta, w wilią Z. Jana Chrzciciela, to z wrot obornych trzaski wycinając, to w progu obory co
bydła nie wiele, nie wal paszy wiele, bo tylko oborę zasmiecisz mierzwą, nie zagnoisz, słoma będzie nie gnoy, ktory z moczą y exkrementami bydlęcemi dobrze przez mnostwo bydła udeptany, lepszy niż sama mierzwa. Pastwisk od deszczu zamulonych strzec się potrzeba, gdyż z tąd na bydło zaraza, Krowy ktore się cielą około Wielkieynocy, są dobre na pożytek; bo cielęta odchowawszy, iuż pożytek przez całe lato przynoszą gospodarzowi. Ktorym że czarownice nabiał odbieraią, na S. Iur, alias na S. Ierzego Ruskiego, na Zielone swięta, w wilią S. Iana Chrzciciela, to z wrot obornych trzaski wycinaiąc, to w progu obory co
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 366
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, czy w kwaśnym Chlebie Eucharystia ma się poświęcać,
Trzeci Punkt kontrowersyj Greków z Łacinnikami, iż Grecy w kwaśnym Chlebie celebrują, i tego w Łacińskim pretendują Kościele; który zawsze Chleb przaśny do Ofiary Pańskiej miał w zażywaniu, według postanowienia Chrystusa Pana u Mateusza Z. w Rozdziale 26, gdzie Chrystus Pan w Wilią Wilii Wielkiejnocy Żydowskiej w sam dzień pierwszy Azymorum, alias Przaśników, jedząc wieczerzę, postanowił Sakrament Najś: Ciała swego w przaśnym Chlebie, nie w kwaśnym, gdyż wtedy Żydzi jako zawsze przaśny Chleb tylko pieką, jedzą, konserwują, a kwaśny precz wyrzucają; i Chrystus wtedy taki Chleb poświęcił. Nadto co więcej mówić na konwikcją
, czy w kwaśnym Chlebie Eucharistia ma się poświęcać,
Trzeci Punkt kontrowersyi Grekow z Łacinnikami, iż Grecy w kwaśnym Chlebie celebruią, y tego w Łacińskim pretenduią Kościele; ktory zawsze Chleb przaśny do Ofiary Pańskiey miał w zażywaniu, według postanowienia Chrystusa Pana u Mateusza S. w Rozdziale 26, gdzie Chrystus Pan w Wilią Wilii Wielkieynocy Zydowskiey w sam dzień pierwszy Azymorum, alias Przaśnikow, iedząc wieczerzę, postanowił Sakrament Nayś: Ciała swego w przaśnym Chlebie, nie w kwaśnym, gdyż wtedy Zydzi iako zawsze przaśny Chleb tylko pieką, iedzą, konserwuią, á kwaśny precz wyrzucaią; y Chrystus wtedy taki Chleb poświęcił. Nadto co więcey mowić na konwikcyą
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 30
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Iwanicki przyszedł. Pułk Iwanickiego mężny pod Lakumpakiem w lekkość się poddał, z wojska Elearów pułkownika wziął. Kacerzom też na pomoc przyszło 8000 Węgrów, a Spinello z Hiszpanami do obozu cesarskiego.
Za takie zwycięstwa Panu Bogu podziękowawszy, gdy wojska cesarskie jego m. nie mając okazji próbowania. szczęścia od Boga, pod Kremzą od Wielkiejnocy aż do pożniwia w pokoju odpoczywali, tymczasem ochotni Elearowie ustawicznemi czatami. odległe kwartery heretyckie pilnie znosili, i języków co dziń, wybornych przywodzili. Zaczem panowie rebelizanci część pomienionemi w przeszłym rozdziale wielkiemi klęskami pod Horną i Prohacicami, część też takowem ich gęstem od czatowników elearskich znoszeniem przymuszeni , uciekli się znowu do Betlejem Gabora
Iwanicki przyszedł. Pułk Iwanickiego mężny pod Lakumpakiem w lekkość się poddał, z wojska Elearów pułkownika wziął. Kacerzom też na pomoc przyszło 8000 Węgrów, a Spinello z Hiszpanami do obozu cesarskiego.
Za takie zwycięstwa Panu Bogu podziękowawszy, gdy wojska cesarskie jego m. nie mając okazyi próbowania. szczęścia od Boga, pod Kremzą od Wielkiejnocy aż do pożniwia w pokoju odpoczywali, tymczasem ochotni Elearowie ustawicznemi czatami. odległe kwartery heretyckie pilnie znosili, i języków co dziń, wybornych przywodzili. Zaczem panowie rebelizanci część pomienionemi w przeszłym rozdziale wielkiemi klęskami pod Horną i Prohacicami, część też takowem ich gęstem od czatowników elearskich znoszeniem przymuszeni , uciekli się znowu do Bethlehem Gabora
Skrót tekstu: DembPrzew
Strona: 31
Tytuł:
Przewagi elearów polskich
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Tematyka:
historia, wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Kazimierz Józef Turowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Wydawnictwo Biblioteki Polskiej
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1859
mówiono. Kazał na tym akcie pud czas sumy Ksiądz Jezuita Ordinariusz farski. Pomieniony Arcybiskup miał wtedy lat 38 nie spełna, którego urodziła Zaboklicka Wojewodzianka Podolska. pag. 114—117. 1738.
Od dnia 13go stycznia, w kamienicy Hetmańskiej we Lwowie odprawiały się długo i dawno nie praktykowane sądy a to
aż do świat Wielkiejnocy przez X. Żałuskiego, Biskupa Łuckiego i Kanclerza W. koronego, na których sądach miasto tutejsze z żydami prawując się wygrało, lecz to do skutku nie przyszło, tylko co z szynkownych sklepów żydzi ustąpić musieli.
Dnia 19go stycznia, X. Jan Lipski, Biskup Krakowski, został Kardynałem, któremu pod czas sejmu z
mówiono. Kazał na tym akcie pud czas summy Xiądz Jezuita Ordinariusz farski. Pomieniony Arcybiskup miał wtedy lat 38 nie spełna, którego urodziła Zaboklicka Wojewodzianka Podolska. pag. 114—117. 1738.
Od dnia 13go stycznia, w kamienicy Hetmańskiej we Lwowie odprawiały się długo i dawno nie praktykowane sądy a to
aż do świat Wielkiejnocy przez X. Załuskiego, Biskupa Łuckiego i Kanclerza W. koronego, na których sądach miasto tutejsze z żydami prawując się wygrało, lecz to do skutku nie przyszło, tylko co z szynkownych sklepów żydzi ustąpić musieli.
Dnia 19go stycznia, X. Jan Lipski, Biskup Krakowski, został Kardynałem, któremu pod czas sejmu z
Skrót tekstu: KronZakBarącz
Strona: 197
Tytuł:
Kronika zakonnic ormiańskich reguły ś. Benedykta we Lwowie
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1703 a 1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1703
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętnik dziejów polskich: z aktów urzędowych lwowskich i z rękopisów
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Wojciech Maniecki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1855
Nowym rokiem, w nocy wichry wielkie, domy, drzewa powywracały. — 1764.
19a Martii zaczęli się sądy kapturowe na ratuszu. Potocki Kasztelan Lwowski prezidowal, była wotywa w katedrze de Spiritu S., X. Jezierski Biskup Bakowski celebrował, po wotywie poszli prosto na ratusz akt zapisywać. Mrozy trzymały incessanter aż do Wielkiejnocy. —
W samym Haliczu stanęła Rekonfedcracja. Potocki Kasztelan Lubaczowski obrany Marszałkiem Rekonfederationis, do których przywiazał się Błoński i Sniatyński Potoccy Starostowie z swemi partiami i stali w Stanisławowie. —
7a Augusta we czwartek Moskale zaszedłszy od Kamieńca pod Stanisławów, zabrali wojsko Rekonfederatów, miasto Stanisławów odebrali, disarmowali i w areszt wzięto Kasztelana Lubaczowskiego,
Nowym rokiem, w nocy wichry wielkie, domy, drzewa powywracały. — 1764.
19a Martii zaczęli się sądy kapturowe na ratuszu. Potocki Kasztelan Lwowski prezidowal, była wotywa w katedrze de Spiritu S., X. Jezierski Biskup Bakowski celebrował, po wotywie poszli prosto na ratusz akt zapisywać. Mrozy trzymały incessanter aż do Wielkiejnocy. —
W samym Haliczu stanęła Rekonfedcracya. Potocki Kasztelan Lubaczowski obrany Marszałkiem Reconfederationis, do których przywiazał się Błoński i Sniatyński Potoccy Starostowie z swemi partyami i stali w Stanisławowie. —
7a Augusta we czwartek Moskale zaszedłszy od Kamieńca pod Stanisławów, zabrali wojsko Rekonfederatów, miasto Stanisławów odebrali, disarmowali i w areszt wzięto Kasztelana Lubaczowskiego,
Skrót tekstu: KronZakBarącz
Strona: 215
Tytuł:
Kronika zakonnic ormiańskich reguły ś. Benedykta we Lwowie
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1703 a 1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1703
Data wydania (nie później niż):
1756
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pamiętnik dziejów polskich: z aktów urzędowych lwowskich i z rękopisów
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Wojciech Maniecki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Lwów
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1855
wrozdawaniu person na tej Comedyej autor pisma tego, (znać że się był u Jesuitów abo nie uczył, abo dawno uczył, u których częste Dialogi w szkołach czynione bywają) bo na szkalowanie i natrząsanię się ze sług Bożych ludzi zakonnych, nie Plebana było wprowadzić potrzeba ale raczej Ministra samego. IX. Andrzeja Predykanta z Wielkiejnocy wsi kilka mil od Krakowa lezącej (do którego autor pism tych, abo Dialogów, gdy je miał drukować tamże w Wielkiejnocy, o pomoc go w tym żądając pisał, jako się niżej pokaże) toby tak było decorum lepiej zachowane w daniu Persony na tej Komedyejl i lepiej jeszcze by był Minister przerzeczony bez maszkary personę
wrozdawániu person ná tey Comedyey autor pismá tego, (znáć że się był v Iesuitow ábo nie vcził, ábo dawno vczył, v ktorych częste Diálogi w szkołach czynione bywáią) bo ná szkálowánie y nátrząsánię się ze sług Bożych ludźi zakonnych, nie Plebana było wprowádźić potrzeba ále ráczey Ministrá sámego. IX. Andrzeia Predykántá z Wielkieynocy wsi kilka mil od Krákowa lezącey (do ktorego autor pism tych, ábo Diálogow, gdy ie miał drukowáć támże w Wielkieynocy, o pomoc go w tym żądáiąc pisał, iáko się nizey pokaże) toby ták było decorum lepiey záchowáne w dániu Persony ná tey Komedyeyl y lepiey ieszcze by był Minister przerzeczony bez maszkáry personę
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 6
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
dziatkom małym dają/ wyswiadczają ją przed Rodzicami/ że się spowiadają często; pokazują że świeczki na ołtarzu zapalają/ abo gaszą/ że we dzwonek dzwonią/ ze w komeszce do Mszej Z. służą/ czemuliby się P. Plebanowi to nie podobało/ nie rozumiem; chyba żeby jakiego niedobrego powietrza od IX. Andrzeja z wielkiejnocy co zachwycił, z którym około tego pisma drukowania nakładał/ czego ja jednak o niem nierozumiem/ on sam się w podejrzenie wdaje; bo per modum displicentiae te rzeczy wspomina/ których też pewnie je niepochwala tamten Praedicantius. Na to co P. Pleban twierdzi/ Że Jezuici innymi zakonniki, i Akademiki, także
dźiátkom máłym dáią/ wyswiádcżaią ię przed Rodźicámi/ że sie spowiádáią często; pokázuią że swieczki ná ołtarzu zápálaią/ abo gászą/ że we dzwonek dzwonią/ ze w komeszce do Mszey S. służą/ czemuliby się P. Plebanowi to nie podobáło/ nie rozumiem; chybá żeby iákiego niedobrego powietrza od IX. Andrzeiá z wielkieynocy co záchwyćił, z ktorym około tego pismá drukowánia nákłádał/ cżego iá iednák o niem nierozumiem/ on sam się w podeyrzenie wdáie; bo per modum displicentiae te rzecży wspomina/ ktorych tesz pewnie ie niepochwala támten Praedicantius. Ná to co P. Pleban twierdźi/ Że Iezuići innymi zakonniki, y Akádemiki, także
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 16
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627