Saliánus, i Rabin Josue. Synod Palestyński konwekowany przez Teofila Biskupa Cezarieńskiego, ex Mandato Wiktora Papieża decydował swoim Dekretem, że Świat na Wiosnę od BOGA stworzony, jako świadczy Wielebny Beda. o CHRONOLOGII
Tuż AEQUINOCTIA; które są Summa aequalitas Diei et Noctis, albo Porównanie Dnia z Nocą, jedne jest Vernum, to jest Wiosnowe, przypadające dnia 21 Marca, kiedy Słońce wchodzi z Znak BARANA Drugie AEQUINOCTIUM AUTUMNALE, Porównanie Dnia z Nocą; Jesienne, przypada około dnia 21. Września. Te oboje Ekwinoctia przypadają koło Świąt Wierszem wyrażonych:
Lampert, Gregorii, Nox est aequata Dici
Tu mają locum SOLSTITIA, albo Przesilenie Słońca, albo odbieja od Mety
Saliánus, y Rabin Iosùé. Synod Palestyński konwekowany przez Teofila Biskupa Cezaryeńskiego, ex Mandato Wiktora Pápieża decydował swoim Dekretem, że Swiat na Wiosnę od BOGA stworzony, iako swiadczy Wielebny Beda. o CHRONOLOGII
Tuż AEQUINOCTIA; ktore są Summa aequalitas Diei et Noctis, álbo Porownanie Dnia z Nocą, iedne iest Vernum, to iest Wiosnowe, przypadaiące dnia 21 Marca, kiedy Słońce wchodzi z Znak BARANA Drugie AEQUINOCTIUM AUTUMNALE, Porownanie Dnia z Nocą; Iesienne, przypada około dniá 21. Wrzesnia. Te oboie AEquinoctia przypadaią koło Swiąt Wierszem wyrażonych:
Lampert, Gregorii, Nox est aequata Dici
Tu maią locum SOLSTITIA, albo Przesilenie Słońca, albo odbieia od Mety
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 191
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
24. godzin. Ale nieznacznie się opóźniającw lat 72, na jeden gradus w stecz ku wschodowi zostaną. J żeby gwiazdy do tego punktu firmamentu przyszły na którym stworzone obrót swój zaczęły, i jednę swoję zupełną rewolucją uczyniły, to jest rok gwiazdowy, na to czasu słonecznego trzebaby lat 25900. Zaczym teraz gdy aequinoctium Wiosnowe przypada, i liczy się pierwszy gradus znaku Barana: albo aequinoctium Jesienne i liczy się pierwszy gradus znaku Wagi: nie trzeba rozumieć rzetelne konstelacje tych gwiazd. Bo pod czas aequinoctium obojga te znaki nie zapadają pod choryzont z zachodzącym słońcem, ale się dadzą widzieć na zachodzie nad choryzontem, dla opóźnienia swego i wariacyj względem punktu
24. godzin. Ale nieznacznie się opoźniaiącw lat 72, ná ieden gradus w stecz ku wschodowi zostáną. J żeby gwiazdy do tego punktu firmamentu przyszły ná ktorym stworzone obrot swoy zaczęły, y iednę swoię zupełną rewolucyą uczyniły, to iest rok gwiazdowy, ná to czasu słonecznego trzebaby lat 25900. Zaczym teraz gdy aequinoctium Wiosnowe przypada, y liczy się pierwszy gradus znaku Barana: álbo aequinoctium Jesienne y lyczy się pierwszy gradus znaku Wagi: nie trzeba rozumieć rzetelne konstellacye tych gwiazd. Bo pod czas aequinoctium oboyga te znaki nie zapadaią pod choryzont z zachodzącym słońcem, ale się dadzą widzieć ná zachodzie nad choryzontem, dla opoźnienia swego y waryacyi względem punktu
Skrót tekstu: BystrzInfAstron
Strona: N2
Tytuł:
Informacja Astronomiczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
dzień 14. przerzeczonego miesiąca, a zatym i Pascha Żydowska, determinował Kościół Boży, aby nie w tę Niedzielę z Żydami, ale w Niedzielę następiuącą to jest dnia 21. Miesiąca Księżycowego pierwszego żydowskiego święcono Wielkanoc. XVII. Ponieważ zaś wielka kontrowersja i trudność była między uczonemi pierwiastkowego Kościoła, kiedy w którym roku przypadało aequinoctium Wiosnowe? które determinować miało czas Wielkiejnocy. Zaczym Concilium Niceńskie powszechne, złożone w roku 325. postanowiło raz na zawsze, aby czas AEquinoctium wiosnowego był dzień 21. Miesiąca Marca: według tego: że roku 325. którego Concilium złożone było, AEquinoctium wiosnowe przypadło było na dzień 21. Marca. Nowiu zaś tegoż miesiąca
dzień 14. przerzeczonego miesiąca, á zátym y Pascha Zydowska, determinował Kościoł Boży, áby nie w tę Niedzielę z Zydami, ále w Niedzielę nástępiuącą to iest dnia 21. Miesiąca Xiężycowego pierwszego zydowskiego swięcono Wielkanoc. XVII. Ponieważ záś wielka kontrowersya y trudność byłá między uczonemi pierwiástkowego Kościołá, kiedy w ktorym roku przypadáło aequinoctium Wiosnowe? ktore determinowáć miáło czas Wielkieynocy. Záczym Concilium Niceńskie powszechne, złożone w roku 325. postánowiło raz ná záwsze, aby czas AEquinoctium wiosnowego był dzień 21. Miesiąca Márca: według tego: że roku 325. ktorego Concilium złożone było, AEquinoctium wiosnowe przypádło było na dzień 21. Marca. Nowiu záś tegoż miesiąca
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 10
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
trudność była między uczonemi pierwiastkowego Kościoła, kiedy w którym roku przypadało aequinoctium Wiosnowe? które determinować miało czas Wielkiejnocy. Zaczym Concilium Niceńskie powszechne, złożone w roku 325. postanowiło raz na zawsze, aby czas AEquinoctium wiosnowego był dzień 21. Miesiąca Marca: według tego: że roku 325. którego Concilium złożone było, AEquinoctium wiosnowe przypadło było na dzień 21. Marca. Nowiu zaś tegoż miesiąca Marca kazało Concilium dochodzić z złotej liczby kalendarza Juliuszowego, a zatym i pełni. Trzy tedy punkta względem kalendarza Kościelnego postanowiło Niceńskie Concilium. Pierwszy: aby Wielkanoc Święcono w trzecim tygodniu pierwszego miesiąca Księżycowego, to jest tego miesiąca, którego pełnia przypadła na AEquinoctium
trudność byłá między uczonemi pierwiástkowego Kościołá, kiedy w ktorym roku przypadáło aequinoctium Wiosnowe? ktore determinowáć miáło czas Wielkieynocy. Záczym Concilium Niceńskie powszechne, złożone w roku 325. postánowiło raz ná záwsze, aby czas AEquinoctium wiosnowego był dzień 21. Miesiąca Márca: według tego: że roku 325. ktorego Concilium złożone było, AEquinoctium wiosnowe przypádło było na dzień 21. Marca. Nowiu záś tegoż miesiąca Márca kázáło Concilium dochodzić z złotey liczby kálendarza Iuliuszowego, á zátym y pełni. Trzy tedy punkta względem kálendarza Kościelnego postánowiło Niceńskie Concilium. Pierwszy: áby Wielkánoc Swięcono w trzecim tygodniu pierwszego miesiąca Xiężycowego, to iest tego miesiąca, którego pełnia przypádła ná AEquinoctium
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 10
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
ż miesiąca Marca kazało Concilium dochodzić z złotej liczby kalendarza Juliuszowego, a zatym i pełni. Trzy tedy punkta względem kalendarza Kościelnego postanowiło Niceńskie Concilium. Pierwszy: aby Wielkanoc Święcono w trzecim tygodniu pierwszego miesiąca Księżycowego, to jest tego miesiąca, którego pełnia przypadła na AEquinoctium wiosnowe, albo tuż po nim. Drugi. aby aequinoctium wiosnowe na zawsze przywiązane było do dnia 21, Marca. Trzeci: aby Wielkanoc święcono zawsze w Niedzielę następiuącą po 14. dniu. to jest po pełni ekwinokcjonalnej. Z którego postanowienia czas święcenia Wielkiejnocy przypaść powinien w który dzień miedzy 22. Macra i dniem 25. Kwietnia. że ani prędzej nad 22, Marca ani nierychlej
ż miesiąca Márca kázáło Concilium dochodzić z złotey liczby kálendarza Iuliuszowego, á zátym y pełni. Trzy tedy punkta względem kálendarza Kościelnego postánowiło Niceńskie Concilium. Pierwszy: áby Wielkánoc Swięcono w trzecim tygodniu pierwszego miesiąca Xiężycowego, to iest tego miesiąca, którego pełnia przypádła ná AEquinoctium wiosnowe, álbo tuż po nim. Drugi. áby aequinoctium wiosnowe ná záwsze przywiązane było do dnia 21, Marca. Trzeci: áby Wielkanoc swięcono záwsze w Niedzielę nástępiuącą po 14. dniu. to iest po pełni ekwinokcyonalney. Z ktorego postanowienia czás swięcenia Wielkieynocy przypáść powinien w ktory dzień miedzy 22. Macra y dniem 25. Kwietnia. że áni prędzey nad 22, Marca ani nierychley
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 10
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Kościół Katolicki święcił Wielkanoc nie w pierwszym miesiącu Księżycowym ti jest prawdziwie equinokcjonalnym, ale w miesiącu drugim, który był mniemany za pierwszy I gdyby była nie nastąpiła poprawa kalendarza święconnaby była Wielkanoc w trzecim, czwartym, i czym dalej tym pozniejszym miesiącu Księżycowym, a mniemanym pierwszym. Ten tedy był pierwszy defekt kalendarza Starego że aequinoctium wiosnowe od Concilium Niceńskiego przywiązane do dnia 21. Marca, z aequinoctium Astronomicznym, to jest niebieskim się nie zgadzało, ale dla nadmierzenia roku słonecznego 11. minutami. co raz to prędzej w rzeczy było, niżeli kalendarz opisywał, Tak, że przez lat 1257. które wypłyneły od Concilium Niceńskiego, aż do poprawy kalendarza wstecz
Koscioł Kátolicki święcił Wielkánoc nie w pierwszym miesiącu Xiężycowym ti iest prawdziwie aequinokcyonalnym, ále w miesiącu drugim, ktory był mniemany zá pierwszy I gdyby była nie nastąpiłá poprawa kálendarza święconnaby byłá Wielkánoc w trzecim, czwartym, y czym dáley tym poznieyszym miesiącu Xiężycowym, á mniemánym pierwszym. Ten tedy był pierwszy defekt kalendarza Stárego że aequinoctium wiosnowe od Concilium Niceńskiego przywiązane do dnia 21. Marca, z aequinoctium Astronomicznym, to iest niebieskim się nie zgadzało, ále dla nadmierzenia roku słonecznego 11. minutámi. co raz to prędzey w rzeczy było, niżeli kálendarz opisywał, Ták, że przez lat 1257. ktore wypłyneły od Concilium Niceńskiego, aż do poprawy kálendarza wstecz
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 12
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
w Święceniu Wielkiejnocy i innych świąt ruchomych, umyślił poprawę kalendarza i najprzedniejszych do tego zażył Matematyków miedzy innemi sławnego na ten czas X. Klawiusza Societatis JESU. Chciał jednak Grzegorz, aby ta poprawa kalendarza stosowała się do Dekretów Concilium Niceńskiego względem czasu święcenia Wielkiejnocy, Co żeby było akomodować, być musiało, pierwsza: aby aequinoctium wiosnowe z 11, dnia Marca do którego wstecz się błędliwie było cofneło, przywrócone było i posunione do dnia 21. Marca według konstytucyj Niceńskiej. Druga: a żeby w kalendarzu czyli przez złotą liczbę, czyli jakim innym sposobem tak się oznaczały Nowie, pełnie i inne kwadry Księżyca, aby się z niebieskiemi lunacjami co do
w Swięceniu Wielkieynocy y innych swiąt ruchomych, umyślił poprawę kálendarza y nayprzednieyszych do tego záżył Matematykow miedzy innemi słáwnego ná ten czás X. Kláwiusza Societatis JESU. Chciał iednák Grzegorz, áby tá popráwa kálendarza stosowałá się do Dekretow Concilium Niceńskiego względem czasu swięcenia Wielkieynocy, Co żeby było ákkommodowáć, być musiáło, pierwsza: áby aequinoctium wiosnowe z 11, dnia Marca do ktorego wstecz się błędliwie było cofneło, przywrocone było y posunione do dnia 21. Márca według konstytucyi Niceńskiey. Druga: a żeby w kalendarzu czyli przez złotą liczbę, czyli iákim innym sposobem ták się oznaczały Nowie, pełnie y inne kwádry Xiężycá, áby się z niebieskiemi lunacyami co do
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 13
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
. Co się tycze poprawy aequinoctium wiosnowego? w ten się stała sposób. W roku 1582. z miesiąca Października wyrzucono dni 10. tak, że po dniu 4. Października nie rachowano dnia 5. i tam dalej, ale zaraz nazajutrz rachowano i miano za dzień 15. Października. Przez co się stało że aequinoctium wiosnowe w roku następującym przypadło 10, dniami nierychlej, a za tym z 11. dnia Marca jednym razem posuneło się na dzień 21. Marca. Mogłyć w prawdzie, te 10. dni być wyrzucone i z innego Miesiąca: a toli że w Październiku najmniej jest świąt nieruchomych. a żadnego ruchomego, zaczym ten
. Co sie tycze popráwy aequinoctium wiosnowego? w ten się stałá sposob. W roku 1582. z miesiąca Pazdziernika wyrzucono dni 10. ták, że po dniu 4. Pazdziernika nie ráchowano dnia 5. y tám dáley, ále zaraz názáiutrz ráchowáno y miáno zá dzień 15. Pazdziernika. Przez co się stáło że aequinoctium wiosnowe w roku nástępuiącym przypadło 10, dniámi nierychley, á zá tym z 11. dnia Márca iednym razem posuneło się ná dzień 21. Márca. Mogłyć w práwdzie, te 10. dni być wyrzucone y z innego Miesiąca: á toli że w Październiku naymniey iest swiąt nieruchomych. á żádnego ruchomego, záczym ten
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 14
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
innego Miesiąca: a toli że w Październiku najmniej jest świąt nieruchomych. a żadnego ruchomego, zaczym ten miesiąc, nie inny na to obrano, aby było nadrachowane przez lat 1250. dni 10. jednym razem wyrzucić. XXIV. Żeby zaś na potym podobny błąd w kalendarzu się nie trafiał; to jest aby aequinoctium wiosnowe za czasem z 21. Marca w stecz się nie cofało, tak temu zabieżano. Postanowiono aby nie każdy setny rok był przybyszowy, jako w starym kalendarzu miano go za przybyszowy, Lecz aby trzy setne lata miano za roki pospolite a czwarty rok setny miano za przybyszowy, I tak w poprawionym kalendarzu rok 1700. rok
innego Miesiąca: á toli że w Październiku naymniey iest swiąt nieruchomych. á żádnego ruchomego, záczym ten miesiąc, nie inny ná to obráno, áby było nadrachowane przez lat 1250. dni 10. iednym razem wyrzucić. XXIV. Zeby zaś ná potym podobny błąd w kálendarzu się nie trafiał; to iest áby aequinoctium wiosnowe za czásem z 21. Márca w stecz się nie cofało, ták temu zábieżano. Postanowiono áby nie káżdy setny rok był przybyszowy, iáko w stárym kálendarzu miano go zá przybyszowy, Lecz áby trzy setne lata miano zá roki pospolite á czwarty rok setny miano ża przybyszowy, I ták w poprawionym kálendarzu rok 1700. rok
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 14
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743