konsystencyj, hybern i wszelkiej eksakcyj, quod majus evincendo, dobra duchowne, gdy niestało im gotowizny, residuum kościelnego srebra zostawą odbyli. Ipan hetman wziąwszy pieniądze, żołnierzów w dobrach ich postawił, którzy siła szkód bardzo poczynili. Ventum ad haec, że kaplice różne w zamku popieczętowano, księży poodprawiano, zwłaszcza kursistów i wikarych, z ambon promulgowano i t. d. Co za koniec będzie, patebit.
Sejm był w Grodnie 1693 Anno, podczas którego siła było inwektyw na ip. Unichowskiego wojewodę trockiego, et arguebatur furti, co mu publice zadawali ipanowie Sapiehowie per se et per subordinatas personas, przez posłów, zwłaszcza ip. Szymkowic i
konsystencyj, hybern i wszelkiéj exakcyj, quod majus evincendo, dobra duchowne, gdy niestało im gotowizny, residuum kościelnego srebra zostawą odbyli. Jpan hetman wziąwszy pieniądze, żołnierzów w dobrach ich postawił, którzy siła szkód bardzo poczynili. Ventum ad haec, że kaplice różne w zamku popieczętowano, księży poodprawiano, zwłaszcza kursistów i wikarych, z ambon promulgowano i t. d. Co za koniec będzie, patebit.
Sejm był w Grodnie 1693 Anno, podczas którego siła było inwektyw na jp. Unichowskiego wojewodę trockiego, et arguebatur furti, co mu publice zadawali jpanowie Sapiehowie per se et per subordinatas personas, przez posłów, zwłaszcza jp. Szymkowic i
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 175
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
dystynkcyj między Prawem Królewskim i Kapłańskim: między Kościołem, który jest Ciałem Chrystusowym mistycznym, i między Świeckim Rządcą!
Tak ufundowawszy swą władzę Duchowną Elżbieta, wszystkie dochody Duchownych do swego Skarbu wzieła: Dziesięciny, Pierwiastki Biskupstw, Plebanii, alias pierwszego Roku intraty nowego Biskupa i Plebana, co była Maria przywróciła. Postanowiła swej władzy Wikarych, i Komisarzów, pieczęć im osobna zrobić kazała: Ustawy na karanie Heretyków skasowała, żadnej nauki mieć za Heretycką nie kazała, aż by cztery Zbory Powszechne tak decydowały, albo Parlament tak osądził; aby wyznanie Wiary każdy według zdania swego odmienił, i ułożył Na co Biskupi niepozwalali. Mszę Z. i Modlitwy do
distynkcyi między Prawem Krolewskim y Kapłańskim: między Kościołem, ktory iest Ciałem Chrystusowym mistycznym, y między Swieckim Rządcą!
Tak ufundowawszy swą włádzę Duchowną Elżbieta, wszystkie dochody Duchownych do swego Skarbu wzieła: Dziesięciny, Pierwiastki Biskupstw, Plebanii, alias pierwszego Roku intraty nowego Biskupa y Plebana, co byłá Marya przywrociła. Postanowiła swey władzy Wikarych, y Kommissarzow, pieczęć im osobna zrobić kazała: Ustawy na karanie Heretykow skassowała, żadney nauki mieć za Heretycką nie kazáła, aż by cztery Zbory Powszechne tak decydowały, albo Parlament tak osądził; aby wyznanie Wiary każdy według zdania swego odmienił, y ułożył Na co Biskupi niepozwalali. Mszę S. y Modlitwy do
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 108
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
uczyni. Mają Persowie swoich Doktorów a Sadra-Kasa zwanego, Caput Religii w trudnościach Wiary decydującego w całej Persji; który pierwszy po Królu siedzi na prawej stronie. Królowie ich córki biorą za żony. Inaczej się zowie Naraba,albo Wikarym Mahometa, rządzi sumnieniem Króla, reguluje Dwór, według Alkoranu, ma swoich po Persyj Wikarych, albo Sufraganów, przy Gubernatorach Prowincyj dla sprawiedliwości, decyzje ich zowią się Jetfa, a Wikariusze Moderrami; należą do ceremonii obrzezania, to do Małżeństwa rozwodu. A że ten Sadra-Kasa zawsze przy Królu w Ispahan Stolicy, tedy ma Elman Alek, niby Koadiutora, rządzącego na miejscu swoim, Państwem in Spiritualibus; a ten
uczyni. Maią Persowie swoich Doktorów à Sadra-Kasa zwanego, Caput Religii w trudnościach Wiary decyduiącego w całey Persii; ktory pierwszy po Królu siedzi na prawey stronie. Królowie ich córki biorą za żony. Inaczey się zowie Naraba,albo Wikarym Machometa, rządzi sumnieniem Króla, reguluie Dwór, według Alkoranu, ma swoich po Persyi Wikarych, albo Suffragánów, przy Gubernatorach Prowincyi dla sprawiedliwości, decyzye ich zowią się Ietfa, a Wikaryusze Moderrami; należą do ceremonii obrzezania, to do Małżeństwa rozwodu. A że ten Sadra-Kasa zawsze przy Królu w Ispahan Stolicy, tedy ma Elman Alek, niby Koadiutorá, rządzącego na mieyscu swoim, Państwem in Spiritualibus; a ten
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 522
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756