/ aby Chrześcijanie z BOga przemierzłymi Żydami Pasche swoje mieli odprawo- wać. Oczym jest poważna Oracia samegoż tego Cesarza do onych SS. Ojców na Soborze Niceńskim będących. Tamże tedy SS. Ojcowie owe niż pomienione Reguły o święceniu Paschi postanowili. PIERWSZA REGULA.
Aby Pascha nasza Chrześcijańska zawsze po Porównaniu dnia z nocą wiosennym odprawowana była, w Pierwszym Miesiącu. A pierwszy Miesiąc rozumi się ten, w który przypada 14. abo Pełnia lubo na samy dzień Porównania, lubo na inszy który dzień zaraz po porównanią, a Porównanie ma przypadać według Concilium Niceńskiego 21. Martii. Druga Reguła.
Aby zaraz po pierwszej Pełni po Porównaniu przypadającej/ (
/ áby Chrześćiánie z BOgá przemierzłymi Zydámi Pásche swoie mieli odpráwo- wáć. Oczym iest powáżna Orácia sámegoż tego Cesárzá do onych SS. Oycow ná Soborze Niceńskim będących. Támże tedy SS. Oycowie owe niż pomienione Reguły o święceniu Páschi postánowili. PIERWSZA REGVLA.
Aby Paschá nászá Chrześćiáńska záwsze po Porownániu dniá z nocą wiosennym odpráwowana była, w Pierwszym Mieśiącu. A pierwszy Mieśiąc rozumi się ten, w ktory przypádá 14. ábo Pełnia lubo ná sámy dźień Porownánia, lubo ná inszy ktory dźień zaraz po porownanią, á Porownánie ma przypádáć według Concilium Niceńskiego 21. Martii. Druga Reguła.
Aby záraz po pierwszey Pełni po Porownániu przypádáiącey/ (
Skrót tekstu: SakKal
Strona: A3
Tytuł:
Kalendarz stary
Autor:
Kalikst Sakowicz
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640
z Boga Ojca nieodmiennie/ nienaruszenie/ ale wiecznie wierzyć nauczyli i postanowili/ i Anatemie kto by tak nawierzył oddali. O święceniu zaś Paschy/ jako o rzeczy według biegów Niebieskich/ i obrotów słońca i Księżyca przypadającej/ niemogli takiego Artykułu stanowić. Tylko postanowili owe wysze pomienione Reguły: aby po Porównaniu dnia znocą Wiosennym/ w Pierwszym Miesiącu/ po pierwszej Pełni w Pierwszą Niedziele/ Chrześcijanie Pasche swoje odprawowali. A iż nie każdego Roku jednakowo Pełnia po Porównaniu przypada/ dla tegoż a 14. aż do 21. dnia/ która Niedziela przypadnie/ w te nakazano Pasche święcić. Niemów tedy cny Narodzie Ruski/ aby to Kalendarz
z Bogá Oycá nieodmiennie/ nienáruszenie/ ále wiecznie wierzyć náuczyli y postánowili/ y Anathemie kto by ták náwierzył oddáli. O święceniu záś Páschy/ iáko o rzeczy według biegow Niebieskich/ y obrotow słońca y Xiężyca przypádáiącey/ niemogli tákiego Artikułu stánowić. Tylko postánowili owe wysze pomienione Reguły: áby po Porownániu dniá znocą Wiosennym/ w Pierwszym Mieśiącu/ po pierwszey Pełni w Pierwszą Niedźiele/ Chrześćiánie Pásche swoie odpráwowáli. A iż nie káżdego Roku iednákowo Pełnia po Porownániu przypáda/ dla tegoż á 14. áż do 21. dniá/ ktora Niedźielá przypádnie/ w te nákazano Pásche święćić. Niemow tedy cny Narodźie Ruski/ áby to Kálendarz
Skrót tekstu: SakKal
Strona: B2
Tytuł:
Kalendarz stary
Autor:
Kalikst Sakowicz
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1640
Data wydania (nie wcześniej niż):
1640
Data wydania (nie później niż):
1640