die Mensis ad Vesperam Phase Domini est W Księgach Numerorum toż samo zaleca Mojżesz cap. 8. Faciant Filii Isràél Phase in tempore suo, quarta Decimâ Mensis huius (Martii) To jest żeby Paschę, albo Wielkonocne Święta żydzi byli obchodzili w Miesiącu Księżycowym NIZAN, to jest tym, którego dzień 14 przypadał na same AEquinoctium Wiosnowe, albo zaraz po nim. Toż samo Chrześcijanie ductu Starego Juliuszowego Kalendarza obserwowali przez czas nie mały, z tą jednak dystynkcją, że nie razem z Żydami, lecz po dniu 14. Pierwszego Miesiąca Księżycowego żydowskiego, w Niedzięlę po dniu 14. w którą Zbawiciel Świata, tulit praedam Tartari, i pokazał się Nieśmiertelnym
die Mensis ad Vesperam Phase Domini est W Księgach Numerorum toż samo zaleca Moyżesz cap. 8. Faciant Filii Isràél Phase in tempore suo, quarta Decimâ Mensis huius (Martii) To iest żeby Paschę, albo Wielkonocne Swięta żydzi byli obchodzili w Miesiącu Xiężycowym NIZAN, to iest tym, ktorego dzień 14 przypadał na same AEquinoctium Wiosnowe, albo zaraz po nim. Toż samo Chrześcianie ductu Starego Iuliuszowego Kalendarza obserwowali przez czas nie mały, z tą iednak dystynkcyą, źe nie razem z Zydami, lecz po dniu 14. Pierwszego Miesiącá Xiężycowego żydowskiego, w Niedzięlę po dniu 14. w ktorą Zbawiciel Swiata, tulit praedam Tartari, y pokazał się Nieśmiertelnym
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 197
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
przypadło było na dzień 21. Marca. Nowiu zaś tegoż miesiąca Marca kazało Concilium dochodzić z złotej liczby kalendarza Juliuszowego, a zatym i pełni. Trzy tedy punkta względem kalendarza Kościelnego postanowiło Niceńskie Concilium. Pierwszy: aby Wielkanoc Święcono w trzecim tygodniu pierwszego miesiąca Księżycowego, to jest tego miesiąca, którego pełnia przypadła na AEquinoctium wiosnowe, albo tuż po nim. Drugi. aby aequinoctium wiosnowe na zawsze przywiązane było do dnia 21, Marca. Trzeci: aby Wielkanoc święcono zawsze w Niedzielę następiuącą po 14. dniu. to jest po pełni ekwinokcjonalnej. Z którego postanowienia czas święcenia Wielkiejnocy przypaść powinien w który dzień miedzy 22. Macra i dniem 25.
przypádło było na dzień 21. Marca. Nowiu záś tegoż miesiąca Márca kázáło Concilium dochodzić z złotey liczby kálendarza Iuliuszowego, á zátym y pełni. Trzy tedy punkta względem kálendarza Kościelnego postánowiło Niceńskie Concilium. Pierwszy: áby Wielkánoc Swięcono w trzecim tygodniu pierwszego miesiąca Xiężycowego, to iest tego miesiąca, którego pełnia przypádła ná AEquinoctium wiosnowe, álbo tuż po nim. Drugi. áby aequinoctium wiosnowe ná záwsze przywiązane było do dnia 21, Marca. Trzeci: áby Wielkanoc swięcono záwsze w Niedzielę nástępiuącą po 14. dniu. to iest po pełni ekwinokcyonalney. Z ktorego postanowienia czás swięcenia Wielkieynocy przypáść powinien w ktory dzień miedzy 22. Macra y dniem 25.
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 10
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
długiej obserwy obrotów Niebieskich doszli, iż rok słoneczny Astronomiczny ma dni 365. godzin zupełnych pięć, i minut pierwszych 49. A zatym że rok Juliuszów nad rok prawdziwy astronomiczny nadliczał minut 11. Przez co się stało, że przez lat 134. Juliuszowych nadrobił jeden dzień zupełny z tych minut 11. A zatym i aeuinoctium wiosnowe rachując od czasu Concilium Niceńskiego przez lat 134. nie rychlej dniem jednym nad determinacją tegoż Concilium przypaść musiało. To test miasto 21. Marca, przypadło dniem nierychlej gdy według Astronomicznego roku był dzień 20 Marca. Od roku[...] zś Concilium Niceńskiego, aż do roku 1582. Którego roku stała się poprawa kalendarza, ponieważ
długiej obserwy obrotow Niebieskich doszli, iż rok słoneczny Astronomiczny ma dni 365. godzin zupełnych pięć, y minut pierwszych 49. A zatym że rok Iuliuszow nad rok prawdziwy astronomiczny nadliczał minut 11. Przez co się stało, że przez lat 134. Iuliuszowych nadrobił ieden dzień zupełny z tych minut 11. A zatym y aeuinoctium wiosnowe ráchuiąc od czasu Concilium Niceńskiego przez lat 134. nie rychley dniem iednym nad determinacyą tegoż Concilium przypáść musiało. To test miásto 21. Marca, przypádło dniem nierychley gdy według Astronomicznego roku był dzień 20 Marca. Od roku[...] zś Concilium Niceńskiego, aż do roku 1582. Ktorego roku stałá się poprawa kálendarza, ponieważ
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 11
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
determinacją tegoż Concilium przypaść musiało. To test miasto 21. Marca, przypadło dniem nierychlej gdy według Astronomicznego roku był dzień 20 Marca. Od roku[...] zś Concilium Niceńskiego, aż do roku 1582. Którego roku stała się poprawa kalendarza, ponieważ roki Juliuszowe nadliczyły dni 10. nad roki Astronomiczne. A zatym i aequinoctium wiosnowe Astronomiczne dziesiącią dniami poprzedził aequinoctium w Kościelnym kalendarzu na ten czas mniemane. bo według obrotów niebieskich w roku 1582 AEquinoctium przypadło 11. Marca, a w kalendarzu go obchodzono 21. Marca. Stąd poszło, że przez te lata, chociaż która pełnia przypadła equinokcjonalna wiosnowa miedzy dniem 11. i 20. Marca i niedziela po
determinacyą tegoż Concilium przypáść musiało. To test miásto 21. Marca, przypádło dniem nierychley gdy według Astronomicznego roku był dzień 20 Marca. Od roku[...] zś Concilium Niceńskiego, aż do roku 1582. Ktorego roku stałá się poprawa kálendarza, ponieważ roki Iuliuszowe nadliczyły dni 10. nad roki Astronomiczne. A zátym y aequinoctium wiosnowe Astronomiczne dziesiącią dniami poprzedził aequinoctium w Kościelnym kálendarzu ná ten czas mniemane. bo według obrotow niebieskich w roku 1582 AEquinoctium przypadło 11. Marca, á w kálendarzu go obchodzono 21. Márca. Ztąd poszło, że przez te latá, chociaż ktora pełnia przypadłá aequinokcyonalna wiosnowa miedzy dniem 11. y 20. Marcá y niedziela po
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 11
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743