napada na straszne SMOKI. tam w cięższym strachu ponawia Vota. Bestie go ogonami poczęły ściskać, przecież bez lezyj. Tam sześć całych mieszkał Miesięcy, to jest od dnia 6 Nowembra, aż do dnia 10 Kwietnia, posilając się lizaniem skał, sok słony wydających, którym i SMOCY się posilali. Jeno mijać poczęło Ekwinoctium Wiosnowe, i cieplejsza czuć się dała Aura, Smocy skrzydeł wachlowaniem z jaskini onej wylecieli; co Bednarz widząc drugiego, za ogon się uchwycił, na brzeg wyleciał, BOGU wdzięczny, Ornat bogaty (na którym ta Historia włóczkową wyszyta robotą) dał do Kościoła Z Leódegariusza. Wkrótce i sam duszę BOGU oddał, zepsowany mając żołądek
napada na straszne SMOKI. tam w cięższym strachu ponawia Vota. Bestye go ogonami poczęły ściskać, przecież bez lezyi. Tam sześć całych miesżkał Miesięcy, to iest od dnia 6 Nowembra, aż do dnia 10 Kwietnia, posilaiąc się lizaniem skał, sok słony wydaiących, ktorym y SMOCY się posilali. Ieno miiać poczęło AEquinoctium Wiosnowe, y ciepleysza czuć się dała Aura, Smocy skrzydeł wachlowaniem z iaskini oney wylecieli; co Bednarz widząc drugiego, za ogon się uchwycił, na brzeg wyleciał, BOGU wdzięczny, Ornat bogaty (na ktorym ta Historya włoczkową wyszyta robotą) dał do Kościoła S Lèódegariusza. Wkrotce y sam duszę BOGU oddał, zepsowany maiąc żołądek
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 598
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
starym Testamencie święcono Pasche, która figurą była śmierci i Zmartwychwstania Chrystusowego, a Pascha Żydowska według przykazania Boskiego Exodi 12. Levítici 22. Numerorum 9. święcić się była powinna dnia 14. pierwszego miesiąca Księżycowego według kalendarza Żydowskiego. Pierwszy zaś miesiąc Księżycowy Żydowski Nizan nazwany, był tye, którego pełnia przypadała albo na samo AEquinoctium wiosnowe, to jest porównanie dnia z nocą na wiosnę, albo tuż po nim. Dla tego i Wielkanoc w Kościele Bożym święcić chciano tuż po AEquinoctium wiosnowym. Atoli Kościół Boży nie chciał jednegoż dnia święcić wielkiejnocy, którego swoję Paschę święcili Żydzi. Dla czego postanowił aby nie samego dnia 14. pierwszego miesiąca Księżycowego Żydowskiego święcono
stárym Testámencie święcono Pásche, ktora figurą byłá śmierci y Zmartwychwstánia Chrystusowego, a Páscha Zydowska według przykázániá Boskiego Exodi 12. Levítici 22. Numerorum 9. święcić się byłá powinna dnia 14. pierwszego miesiąca Xiężycowego według kálendarza Zydowskiego. Pierwszy zaś miesiąc Xiężycowy Zydowski Nizan názwany, był tye, ktorego pełnia przypadałá álbo ná samo AEquinoctium wiosnowe, to iest porownanie dnia z nocą ná wiosnę, álbo tuż po nim. Dla tego y Wielkánoc w Kościele Bożym święcić chciano tuż po AEquinoctium wiosnowym. Atoli Kościoł Boży nie chciał iednegoż dnia święcić wielkieynocy, ktorego swoię Paschę święcili Zydzi. Dla czego postánowił áby nie sámego dnia 14. pierwszego miesiąca Xiężycowego Zydowskiego święcono
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 10
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
być nie mogło tylko przez wyrzucenie tych kilku dni, które przez błąd nadrachowano w kalendarzu, być musiało, że i okrąg słoneczny, to jest dystrybuta liter 7. oznaczające Niedziele i inne dni tygodniowe w kalendarzu powariować się musiała. Na trzech tedy punktach cała poprawa kalendarza dawnego zawisła była. Na pierwszym tym aby było aequinoctium wiosnowe do swego dnia przywrócić. Na drugim tym: aby było poprawić okrąg Księżycowy to jest złotą liczbę, któraby bez żadnego falu oznaczała lunacje. Na trzecim tym: aby było poprawić okrąg słoneczny, to jest dystrybutę 7. liter, któreby należycie, dzień Niedzielny, i inne tygodniowe oznaczały. XXIII. Co się
być nie mogło tylko przez wyrzucenie tych kilku dni, ktore przez błąd nadrachowáno w kálendarzu, być musiáło, że y okrąg słoneczny, to iest dystrybuta liter 7. oznaczaiące Niedziele y inne dni tygodniowe w kálendarzu powáryowáć się musiała. Ná trzech tedy punktach cała poprawá kálendarza dáwnego záwisłá byłá. Ná pierwszym tym áby było aequinoctium wiosnowe do swego dnia przywrocić. Ná drugim tym: áby było poprawić okrąg Xiężycowy to iest złotą liczbę, ktoraby bez żadnego falu oznaczała lunacye. Ná trzecim tym: aby było popráwić okrąg słoneczny, to iest dystrybutę 7. liter, ktoreby należycie, dzień Niedzielny, y inne tygodniowe oznaczały. XXIII. Co sie
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 13
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743