jedne odchodzące drugie nastające. Druga Sentencja jest, że Świat od BOGA Stworzony na WIOSNĘ podczas AEquinoctium Wiosnowego; i ta sentencja probabilior, dla większej liczby pewniejszych Autorów, bo Nowy Adam CHRYSTUS Świat restaurujący, począł się na Wiosnę 25. Marca w Żywocie Najświętszej MARYJ, toć i Stary Adam psujący świat, w takimże Wiosnowym czasie miał być stworzony. 2do W ten czas miał być Mundus creatus, kiedy recreatus. Trzymającyh te zdanie wylicza Ojców Świętych Torniellus 20 Ascamius, Martinongus 25. Za tą idą sentencją Genebrardus, Clavius, główny Matematyk, Delrio, à Lapide, Saliánus, i Rabin Josue. Synod Palestyński konwekowany przez Teofila Biskupa Cezarieńskiego,
iedne odchodzące drugie nastaiące. Druga Sentencya iest, że Swiat od BOGA Stworźony na WIOSNĘ podczas AEquinoctium Wiosnowego; y ta sentencya probabilior, dla większey liczby pewnieyszych Autorow, bo Nowy Adam CHRYSTUS Swiat restauruiący, począł się na Wiosnę 25. Marca w Zywocie Nayswiętszey MARYI, toc y Stary Adam psuiący swiát, w tákimże Wiosnowym czasie miał bydź stworzony. 2do W ten czas miał bydź Mundus creatus, kiedy recreátus. Trzymaiącyh te zdanie wylicza Oycow Swiętych Torniellus 20 Ascamius, Martinongus 25. Za tą idą sentencyą Genebrardus, Clavius, głowny Mátematyk, Delrio, à Lapide, Saliánus, y Rabin Iosùé. Synod Palestyński konwekowany przez Teofila Biskupa Cezaryeńskiego,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 190
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
święcić się była powinna dnia 14. pierwszego miesiąca Księżycowego według kalendarza Żydowskiego. Pierwszy zaś miesiąc Księżycowy Żydowski Nizan nazwany, był tye, którego pełnia przypadała albo na samo AEquinoctium wiosnowe, to jest porównanie dnia z nocą na wiosnę, albo tuż po nim. Dla tego i Wielkanoc w Kościele Bożym święcić chciano tuż po AEquinoctium wiosnowym. Atoli Kościół Boży nie chciał jednegoż dnia święcić wielkiejnocy, którego swoję Paschę święcili Żydzi. Dla czego postanowił aby nie samego dnia 14. pierwszego miesiąca Księżycowego Żydowskiego święcono Wielkanoc: ale w Niedzielę tuż następującą po dniu 14. tego miesiąca, którego dnia Chrystus Zmartwychwstał: I gdyby w samę niedzielę przypadał dzień 14.
święcić się byłá powinna dnia 14. pierwszego miesiąca Xiężycowego według kálendarza Zydowskiego. Pierwszy zaś miesiąc Xiężycowy Zydowski Nizan názwany, był tye, ktorego pełnia przypadałá álbo ná samo AEquinoctium wiosnowe, to iest porownanie dnia z nocą ná wiosnę, álbo tuż po nim. Dla tego y Wielkánoc w Kościele Bożym święcić chciano tuż po AEquinoctium wiosnowym. Atoli Kościoł Boży nie chciał iednegoż dnia święcić wielkieynocy, ktorego swoię Paschę święcili Zydzi. Dla czego postánowił áby nie sámego dnia 14. pierwszego miesiąca Xiężycowego Zydowskiego święcono Wielkanoc: ále w Niedzielę tuż nástępuiącą po dniu 14. tego miesiąca, ktorego dnia Chrystus Zmartwychwstał: I gdyby w samę niedzielę przypadał dzień 14.
Skrót tekstu: BystrzInfChron
Strona: 10
Tytuł:
Informacja chronograficzna o kalendarzu
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743