na figurze w Węgielnicy od ręki prawej:) ale i od spodu, (jako na figurze w Węgielnicy od ręki lewy,) z przypisem liczby 10. 20. 30. Etc: od m, ku n, i c, i przy dłuższym ramieniu nm, tych słów: Równoodległę wysokości i Odległości, według wizerunku na figurze: wybawią poczynającego Geometrę z trudności, gdy w prawo ustąpić potrzeba. Na koniec potrzebuje ta Węgielnica nmc, wkrotszym ramieniu dżyury podługowatej pq, tak szerokiej, jako jest miąższa rękojeść wierzchnia E, na Tablicy FGHL, aby po niej wedle igiełki M, i linii BMD brzeg jej mc, mógł się pomykać od
ná figurze w Węgielnicy od ręki práwey:) ále y od spodu, (iáko ná figurze w Węgielnicy od ręki lewy,) z przypisem liczby 10. 20. 30. Etc: od m, ku n, y c, y przy dłuższym rámięniu nm, tych słow: Rownoodległę wysokośći y Odległośći, według wizerunku ná figurze: wybáwią poczynáiącego Geometrę z trudnośći, gdy w práwo vstąpić potrzebá. Ná koniec potrzebuie tá Węgielnicá nmc, wkrotszym rámięniu dżiury podługowátey pq, ták szerokiey, iáko iest miąższa rękoieść wierzchnia E, ná Tablicy FGHL, áby po niey wedle igiełki M, y linii BMD brzeg iey mc, mogł się pomykáć od
Skrót tekstu: SolGeom_II
Strona: 53
Tytuł:
Geometra polski cz. 2
Autor:
Stanisław Solski
Drukarnia:
Jerzy i Mikołaj Schedlowie
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1684
Data wydania (nie wcześniej niż):
1684
Data wydania (nie później niż):
1684
Przedwieczną prawdę na świat zesłał/ żeby on był nam niemylnym prawidłem i niechybną miarą spraw i pożycia naszego Hic est Filius meus dilectus, ipsum audite A miarą oraz i prawą i widomą. Ioan: 18. Ego in hoc natus sum, et ad hoc veni in mundum, vt testimonium perhibeam veritati. Barzośmy potrzebowali wizerunku według którego byśmy skażony i z wielu miar popsowany Obraz Boski na któryśmy są stworzeni/ poprawili. A iż wizerunk żeby użyteczny był/ być ma niemylny/ i nam widomy/ nie dosyć nam było/ ani samego tylko człowieka/ ani samego tylko Boga. Bo szczególny tylko człowiek/ by niewiem był jaki
Przedwieczną prawdę ná świát zesłał/ żeby on był nam niemylnym práwidłem y niechybną miárą spráw y pożyćiá nászego Hic est Filius meus dilectus, ipsum audite A miárą oraz y práwą y widomą. Ioan: 18. Ego in hoc natus sum, et ad hoc veni in mundum, vt testimonium perhibeam veritati. Barzosmy potrzebowáli wizerunku według ktorego bysmy skáżony y z wielu miár popsowany Obráz Boski ná ktorysmy są stworzeńi/ popráwili. A iż wizerunk żeby użyteczny był/ być ma niemylny/ y nam widomy/ nie dosyć nam było/ áńi samego tylko człowieká/ áńi samego tylko Bogá. Bo szczegulny tylko człowiek/ by niewiem był iáki
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 278
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
tedy mieć Zbawiciela za wzór życia naszego. Albowiem jeśli niemożemy poprawić i odnowić żywota bez jego Boskiej pomocy (sine me nihil potestis facere) pewnie też bez jego przykładu/ jak należy spraw naszych nie sporządzimy. Przeto jako więc namienieni malarze/ zwłaszcza co to dopióro kreślić poczynają/ nie trafią nic/ bez przedsięwziętego wizerunku; tak właśnie i my/ wielcy w rzemieśle zbawienia partacze/ bez przykładu i wzoru Zbawiciela tegoć Z. Grzegorz Misseński mówi/ że każdego z nas żywot być ma/ jako malarska sztuka/ gdzie farby różne/ różne są cnoty/ Pokora/ cierpliwość uprzejmość etc. pęzelek/ wyprawna wola. Lecz Oryginał i wizerunk Zbawiciel
tedy mieć Zbáwićielá zá wzor żyćiá nászego. Albowiem ieśli niemożemy popráwić y odnowić żywotá bez iego Boskiey pomocy (sine me nihil potestis facere) pewnie też bez iego przykłádu/ iák náleży spráw nászych nie sporządźimy. Przeto iáko więc námienieńi málárze/ zwłászcza co to dopioro kreślić poczynaią/ nie trafią nic/ bez przedsięwźiętego wizerunku; ták właśnie y my/ wielcy w rzemieśle zbáwieniá partácze/ bez przykłádu y wzoru Zbáwićielá tegoć S. Grzegorz Misseński mowi/ że káżdego z nás żywot być ma/ iáko málárska sztuká/ gdźie fárby rożne/ rożne są cnoty/ Pokorá/ ćierpliwość uprzeymość etc. pęzelek/ wypráwna wola. Lecz Orygináł y wizerunk Zbáwićiel
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 281
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
ulitowawszy się nad nami/ gdyśmy nie tylko w grzechach leżeli/ ale w nich prawie pomarli/ pognili/ mortui peccatis, w Chrystusie i z Chrystusem nas ożywił grzechy ohydził/ z serc je naszych przez swą łaskę wyrzucił/ i z owego grubego glęju i i nikczemnet gliny/ pokutnymi łzami utworzonej na wzór i przykład wizerunku naszego Najmilszego Syna swego/ sprawy nasze umiarkował/ postępki ułożył/ nas pięknie utworzył/ ulepił/ vt essemus in ipso nova creatura novumq; figmentum. Przeto koniecznie a nieodmienną wolą na to się usadzić winnismy/ abyśmy zgoła na pierwszą starą obrzydłą fozę przerabiać się nie dopuszczali; żebyśmy carnis renunciantes operibus wyrzuciwszy chęci i
vlitowawszy się nád námi/ gdysmy nie tylko w grzechách leżeli/ ále w ńich práwie pomárli/ pognili/ mortui peccatis, w Chrystuśie y z Chrystusem nás ożywił grzechy ohydźił/ z serc ie nászych przez swą łáskę wyrzućił/ y z owego grubego glęiu y y ńikczemnet gliny/ pokutnymi łzámi utworzoney ná wzor y przykład wizerunku nászego Náymilszego Syná swego/ spráwy násze umiárkował/ postępki ułożył/ nás pięknie utworzył/ ulepił/ vt essemus in ipso nova creatura novumq; figmentum. Przeto koniecznie á nieodmienną wolą ná to się usádźić winnismy/ ábysmy zgołá ná pierwszą starą obrzydłą fozę przerábiać się nie dopuszczali; żebysmy carnis renunciantes operibus wyrzućiwszy chęći y
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 428
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
o którego się starać i pytać trzeba zwłasca cudzoziemcu bo ci dowcip nie tylko wgłowie ale i w rękach mają i cierpliwość dostatecznej roboty nasi polacy byle zarobić/ na przepicie najlepszy rzemieslnik największy pijanica. Konklusia z nowem ad Architecturam przychęceniem.
ZAkońcyłem naukę budowniczą/ w której mało słów potrzeba i dyskursu/ ale raczej abrysu i wizerunku oko bowiem więcej jednym pojrzeniem poda do uwagi niźli długa mowa a tak obiecane delineatie, wszytkiego co się tu powiedziało/ nagrodzą krótkość pisma tego. Zawiram małą pracę voto & apprecatione, i uprzejmą ku ojczyźnie życzliwości aby za przywróceniem pożądanego pokoju te pacis artes powróciły do nas. I cokolwiek wojna (która wszytko psuje i niszczy
o ktorego się stáráć y pytáć trzebá zwłáscá cudzoźiemcu bo ći dowćip nie tylko wgłowie ále y w rękách máią y ćierpliwość dostáteczney roboty nási polacy byle zárobić/ ná przepićie náylepszy rzemieslnik náywiększy piiánicá. Conclusia z nowem ad Architecturam przychęceniem.
ZAkońcyłem náukę budowniczą/ w ktorey máło słow potrzebá y dyscursu/ ále ráczey ábrysu y wizerunku oko bowiem więcey iednym poyrzeniem poda do vwági nizli długa mowá á ták obiecáne delineatie, wszytkiego co sie tu powiedźiáło/ nágrodzą krotkość pismá tego. Záwiram máłą pracę voto & apprecatione, y vprzeymą ku oyczyznie życzliwośći áby zá przywroceniem pożądánego pokoiu te pacis artes powroćiły do nas. I cokolwiek woyná (ktora wszytko psuie y niszczy
Skrót tekstu: NaukaBud
Strona: D4v
Tytuł:
Krótka nauka budownicza
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Wdowa i Dziedzice Andrzeja Piotrowczyka
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
architektura, budownictwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1659
Data wydania (nie wcześniej niż):
1659
Data wydania (nie później niż):
1659
zawierając. Na koniec włosy, iże długie były, By do prędszego ścięcia nie szkodziły Wziąwszy rękoma — pod jarmułkę włożył I tu już na pień swą głowę położył, Do nieba przedtym oczy obróciwszy A Bogu ducha w ręce poleciwszy. Gdy ostatecznie westchnął duchem sporem, Kat mu ciął w szyję śmiertelnym toporem. Taki był koniec wizerunku tego W pokoju tamtym Prezydenta cnego. Który gdy wszyscy wespół uważamy, A o nieszczęściu takim rozmawiamy, Znowu trzecie drzwi ku nam otwierają, Z których już żywe gronem wychadzają Konszty nadobne — a te sam urobił Ręką swą Stwórca i pięknie ozdobił: Cztery dorosłe córki gospodarza, Jakich rzadko Bóg inszym ojcom zdarza — Florentyna wprzód
zawierając. Na koniec włosy, iże długie były, By do prędszego ścięcia nie szkodziły Wziąwszy rękoma — pod jarmułkę włożył I tu już na pień swą głowę położył, Do nieba przedtym oczy obrociwszy A Bogu ducha w ręce poleciwszy. Gdy ostatecznie westchnął duchem sporem, Kat mu ciął w szyję śmiertelnym toporem. Taki był koniec wizerunku tego W pokoju tamtym Prezydenta cnego. Który gdy wszyscy wespół uważamy, A o nieszczęściu takim rozmawiamy, Znowu trzecie drzwi ku nam otwierają, Z których już żywe gronem wychadzają Konszty nadobne — a te sam urobił Ręką swą Stwórca i pięknie ozdobił: Cztery dorosłe córki gospodarza, Jakich rzadko Bóg inszym ojcom zdarza — Florentyna wprzód
Skrót tekstu: BorzNaw
Strona: 86
Tytuł:
Morska nawigacyja do Lubeka
Autor:
Marcin Borzymowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1662
Data wydania (nie wcześniej niż):
1662
Data wydania (nie później niż):
1662
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Roman Pollak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Wydawnictwo Morskie
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1971
na kształt Katafalku/ wysoko az pod samo sklepienie kościelne wyniesiony/ nad Ksemsem Kopula abo dach tej Kaplice w karpiową łuskę z miedzi złotniczą robotą pozłocony: w rogach słupów Ksemsowych na wierzchu dachu są obrazy mosiężne złociste odlewane Patronów Polskich/ nad tymi zaś wyżej we czterech rogach także dachu/ są czterech Ewangelistów Obrazy/ takiegoż wizerunku pod Ksemsem frambugi cerklowe/ w których kraty żelazne/ smelcem lazurowym kwiatami złocistemi/ także i Herbami Biskupów Krakowskich ozdobione są: około tego grobu jest listwa marmurowa z mosiężnymi balasami/ w pojśrzodku czerwonym marmurem sadzona: stół abo Ołtarz z czerwonego marmuru/ na którym Aniołów czterej z odlewanego srebra nową trunnę szczerosrebrną trzymają: tę sprawił
ná kształt Kátáfálku/ wysoko áz pod sámo sklepienie kośćielne wynieśiony/ nád Xemsem Kopulá ábo dách tey Káplice w kárpiową łuskę z miedźi złotniczą robotą pozłocony: w rogách słupow Xemsowych ná wierzchu dáchu są obrázy mośiężne złoćiste odlewáne Pátronow Polskich/ nád tymi záś wyżey we czterech rogách tákże dáchu/ są czterech Ewángelistow Obrázy/ tákiegoż wizerunku pod Xemsem frámbugi cerklowe/ w ktorych kraty żelázne/ smelcem lázurowym kwiátámi złoćistemi/ tákże y Herbámi Biskupow Krákowskich ozdobione są: około tego grobu iest listwa mármurowa z mośiężnymi bálásámi/ w poyśrzodku czerwonym mármurem sadzona: stoł ábo Ołtarz z czerwonego mármuru/ ná ktorym Anyołow czterey z odlewánego srebrá nową trunnę szczerosrebrną trzymáią: tę spráwił
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 10
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
, suosque mores ad illa fingant, et accomodent, rządnie podaje.
Ze tedy nie bez okwitego pożytku jest przykładów inszych ludzi do moderowania stanu swego używać/ i starożytny Rzymski Senator wielki Moralista. Cato lib: 3 osobliwie radzi.
Jakoż łacwiej takowi wszelkich niebezpieczeństw u- Przedmowa
chodzą/ którzy się z cudzych przygód karząc/ i wizerunku godnych pochwały powodów naśladując/ skutku pożądnego w stanie upodobanym dostępują.
Czego też pewien będąc on zacny Trojanin Anchizesz/ porozumiawszy że syn jego Eneas/ już się mógł zgodzić do ćwiczenia nauki żołnierskiej/ nie puścił go tak samopas do niej/ ale mu przydał oczywisty powód umiałego i serdecznego żołnierza Pallantesa/ któremu jako go oddawając zalecał
, suosque mores ad illa fingant, et accomodent, rządnie podáie.
Ze tedy nie bez okwitego pożytku iest przykłádow inszych ludźi do moderowánia stanu swego vżywáć/ y starożytny Rzymski Senator wielki Morálistá. Cato lib: 3 osobliwie rádźi.
Iákoż łácwiey tákowi wszelkich niebespieczeństw v- Przedmowá
chodzą/ ktorzy się z cudzych przygod karząc/ y wizerunku godnych pochwały powodow náśladuiąc/ skutku pożądnego w stanie vpodobánym dostępuią.
Czego też pewien będąć on zacny Troiánin Anchizesz/ porozumiawszy że syn iego Aeneás/ iuż się mogł zgodźić do ćwiczenia náuki żołnierskiey/ nie puśćił go ták sámopás do niey/ ále mu przydał oczywisty powod vmiáłego y serdecznego żołnierzá Pállantesá/ ktoremu iáko go oddawáiąc zálecał
Skrót tekstu: PaxUlis
Strona: B2v
Tytuł:
Tragedia o Ulissesie
Autor:
Adam Paxillus
Drukarnia:
Wojciech Kobyliński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
dramat
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1603
Data wydania (nie wcześniej niż):
1603
Data wydania (nie później niż):
1603
ET PRIMO PRINCIPI Domino et Benefactori Colendissimo.
WIELV zacnych person instantia przywiodła mię do tego I. W. M. P. abym to Sieroctwo Apostołskie: którem w dzień Bożego Wstąpienia na Katedrze mojej Lubelskiej, osierociałej Koronie Polskiej na wizerunk podał; i wszytkim i Tobie Drukiem objawił. Nie dlatego pewnie abyś spodanego wizerunku, jaki wzorek piękny na potrzebę, i ozdobę tej sieroty wybrać miał: Bo cóż temu po wizerunku który od Boga Forma gregis factus? 1. Pe: 5. Stoi żywot twój za wizerunk niebieski. Cnoty, obyczaje, i postępki, za Modelusz pobożności Chrześcijańskiej. Mądrość za Idaeą prawdziwej Państwa gubernacjej. Inszego wizerunku
ET PRIMO PRINCIPI Domino et Benefactori Colendissimo.
WIELV zacnych person instantia przywiodła mię do tego I. W. M. P. abym to Sieroctwo Apostolskie: ktorem w dźień Bożego Wstąpienia na Kathedrze moiey Lubelskiey, ośieroćiałey Koronie Polskiey na wizerunk podał; y wszytkim y Tobie Drukiem obiawił. Nie dlatego pewnie abyś spodanego wizerunku, iaki wzorek piękny na potrzebę, y ozdobę tey śieroty wybrać miał: Bo coż temu po wizerunku ktory od Boga Forma gregis factus? 1. Pe: 5. Stoi żywot twoy za wizerunk niebieski. Cnoty, obyczaie, y postępki, za Modelusz pobożnośći Chrześćiańskiey. Mądrość za Idaeą prawdźiwey Państwa gubernacyey. Inszego wizerunku
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 2
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
wizerunku, jaki wzorek piękny na potrzebę, i ozdobę tej sieroty wybrać miał: Bo cóż temu po wizerunku który od Boga Forma gregis factus? 1. Pe: 5. Stoi żywot twój za wizerunk niebieski. Cnoty, obyczaje, i postępki, za Modelusz pobożności Chrześcijańskiej. Mądrość za Idaeą prawdziwej Państwa gubernacjej. Inszego wizerunku nie potrzebujesz. Podobno tedy dlatego nato mię nawiedli, aby ci co po zmarłym Bogobojnie Panu naszem pod regiment, i opiekę twoję prawem pospolitym są podani: w tym wizerunku obaczyli mądrość twoję choć partacko wykonterfetowaną: niebezpieczeństwo swoje, i potrzebne na wszelakie niebezpieczeństwa warunki. Jeśli tak jest: Daj Boże aby ten wizerunk,
wizerunku, iaki wzorek piękny na potrzebę, y ozdobę tey śieroty wybrać miał: Bo coż temu po wizerunku ktory od Boga Forma gregis factus? 1. Pe: 5. Stoi żywot twoy za wizerunk niebieski. Cnoty, obyczaie, y postępki, za Modelusz pobożnośći Chrześćiańskiey. Mądrość za Idaeą prawdźiwey Państwa gubernacyey. Inszego wizerunku nie potrzebuiesz. Podobno tedy dlatego nato mię nawiedli, aby ći co po zmarłym Bogoboynie Panu naszem pod regiment, y opiekę twoię prawem pospolitym są podani: w tym wizerunku obaczyli mądrość twoię choć partacko wykonterfetowaną: niebespieczeństwo swoie, y potrzebne na wszelakie niebespieczenstwa warunki. Ieśli tak iest: Day Boże aby ten wizerunk,
Skrót tekstu: MijInter
Strona: 2
Tytuł:
Interregnum albo sieroctwo apostolskie
Autor:
Jacynt Mijakowski
Drukarnia:
Paweł Konrad
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632