Najświętszej Panny; co prości zowią Świętoi Anny zaczytie. 27 Boże Narodzenie. 28 Świętego Józefa nazajutrz po Bożym Narodzeniu, co oni zowią Soborem Preczystoi Diwy Bohorodicy, i Świętego Józefa. 29 Stefana. Oprócz tych Świąt mających swój pewny dzień w Miesiącu, obchodzą Greko Ruś Święta ruchome. 1 Wielkanoc przez trzy dni. 2 Wniebowstąpienie Pańskie. 3 Zielone Świątki, i Świętej Trójcy nazajutrz. 4. Bożego Ciała w Czwartek pierwszy w Post Piotrów wstąpiwszy. 5 Boleści Najświętszej Panny, co oni zowią Sostradanyie Preświatoi Boharodycy, w Piątek po Oktawie Ruskiego Bożego Ciała. Tandem przy konkluzyj tej materyj kładę tu księgi Greko-Ruskie Cerkiewne. 1 Menologium, właśnie
Nayświętszey Panny; co prości zowią Swiętoi Anny zaczytie. 27 Boże Narodzenie. 28 Swiętego Iozefa nazaiutrz po Bożym Narodzeniu, co oni zowią Soborem Preczystoi Diwy Bohorodicy, y Swiętego Iozefa. 29 Stefana. Oprocz tych Swiąt maiących swoy pewny dzień w Miesiącu, obchodzą Greko Ruś Swięta ruchome. 1 Wielkanoc przez trzy dni. 2 Wniebowstąpienie Pańskie. 3 Zielone Swiątki, y Swiętey Troycy nazaiutrz. 4. Bożego Ciała w Czwartek pierwszy w Post Piotrow wstąpiwszy. 5 Boleści Nayświętszey Panny, co oni zowią Sostradanyie Preświatoi Boharodycy, w Piątek po Oktawie Ruskiego Bożego Ciała. Tandem przy konkluzyi tey materyi kładę tu księgi Greko-Ruskie Cerkiewne. 1 Menologium, właśnie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 80
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
cuda i dobrodziejstwa jego: co się zamyka od Rozd. 5. aż do 25. 2. Ucierpienia jego/ to jest; wydanie/ pojmanie/ męki śmierć i pogrzeb: co się zamyka w Rozd. 26 i . 27. 3. Triumf albo zmartwychwstanie/ Objawianie się/ Apostołów na wszytek świat posłanie/ Wniebowstąpienie i Ducha Świętego zesłanie; a to w Rozd. 28. ROZDŹIAL 1. Porządek Przodków/ z których CHrystus PAn według ciała poszedł/ na troje rozdzielony 18. Historia o poczęciu i narodzeniu jego z Panny Mariej Józefowi poślubionej. 21. Imię JEzusa CHrystusa. 24. i postępki Józefowe spisane. 1
Opisanie rodu JEzusa
cudá y dobrodźieistwá iego: co się zámyka od Rozd. 5. áż do 25. 2. Vćierpienia iego/ to iest; wydánie/ poiimánie/ męki śmierć y pogrzeb: co śię zámyka w Rozd. 26 y . 27. 3. Tryumf álbo zmartwychwstánie/ Obiawiánie się/ Apostołow ná wszytek świát posłánie/ Wniebowstąpienie y Duchá Swiętego zesłánie; á to w Rozd. 28. ROZDŹIAL 1. Porządek Przodkow/ z ktorych CHrystus PAn według ćiáłá poszedł/ ná troje rozdźielony 18. Historya o poczęćiu y národzeniu jego z Panny Máryey Iozefowi poślubioney. 21. Imię JEzusá CHrystusá. 24. y postępki Iozefowe spisane. 1
Opisánie rodu IEzusá
Skrót tekstu: BG_Mt
Strona: 2
Tytuł:
Biblia Gdańska, Ewangelia według św. Mateusza
Autor:
św. Mateusz
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
ręką bohatyr Miłości. Ulękł się Charon, a Styks z siarczystych wnętrzności drogie wynosi konchy na trybut Miłości. Śmiertelno zabrudzony płaszcz zdjąwszy siności, wychodzi z antypodów jutrzenka Miłości; świat obłapiła mile, już komu w żądości, wstawaj z nią, nowy wstawa znowu raj Miłości. 2. KWIAT AMARANTOWY wtóry w wieńcu Miłości Bożej Wniebowstąpienie
Hic IESUS, qui assumptus est a vobis, sic veniet. Akto. 1
Nowy raj, uschło drzewo pierwszej wiadomości, nowe owoc przyniosło na farmach Miłości: kwitną w rękach balsamy przyjemnej wonności, z boku płynie bezoar na zdrowie Miłości. Już zdrowie po chorobie, bólach i trudności, wydaje to, wydaje chyży
ręką bohatyr Miłości. Ulękł się Charon, a Styks z siarczystych wnętrzności drogie wynosi konchy na trybut Miłości. Śmiertelno zabrudzony płaszcz zdjąwszy siności, wychodzi z antypodów jutrzenka Miłości; świat obłapiła mile, już komu w żądości, wstawaj z nią, nowy wstawa znowu raj Miłości. 2. KWIAT AMARANTOWY wtóry w wieńcu Miłości Bożej Wniebowstąpienie
Hic IESUS, qui assumptus est a vobis, sic veniet. Acto. 1
Nowy raj, uschło drzewo pierwszej wiadomości, nowe owoc przyniosło na farmach Miłości: kwitną w rękach balsamy przyjemnej wonności, z boku płynie bezoar na zdrowie Miłości. Już zdrowie po chorobie, bólach i trudności, wydaje to, wydaje chyży
Skrót tekstu: WieszczOgródGur
Strona: 94
Tytuł:
Ogród rozkoszy
Autor:
Adrian Wieszczycki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
emblematy
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Utwory poetyckie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Anna Gurowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2001
to jest pełni eqwinokcjonalnej że roku 1740. litera niedzielna. b. tegórocznia iż przypisana jest dniowi 17. Kwietnia: dzień tedy 17. Kwietnia w tym roku jest Niedziela Wielkonocna. REGUŁA VIII. Wszystkich Świąt ruchomych w każdym roku przypadających, dzień determinuje.
Święta ruchome, oprócz Wielkiejnocy, są te. Zielone Świątki: Wniebowstąpienie Pańskie, Święto Przenajś: Trójcy: Boże ciało: liczba Niedziel Adwentowych: liczba Niedziel po trzech Królach: i liczba niedziel po Zielonych Świątkach. Do tego należą Suche dni, i dni Krzyżowe. Naprzód tedy na rok każdy, na przykład na rok 1740. wynajdziesz Niedzielę Świąteczną, jeżeli od Niedzieli Wielkonocnej w Kalendarzu Grzegorzowym
to iest pełni eqwinokcyonalney że roku 1740. litera niedzielna. b. tegorocznia iż przypisana iest dniowi 17. Kwietnia: dzień tedy 17. Kwietnia w tym roku iest Niedziela Wielkonocna. REGUŁA VIII. Wszystkich Swiąt ruchomych w káżdym roku przypadáiących, dzień determinuie.
Swięta ruchome, oprocz Wielkieynocy, są te. Zielone Swiątki: Wniebowstąpienie Pańskie, Swięto Przenayś: Troycy: Boże ciáło: liczba Niedziel Adwentowych: liczba Niedziel po trzech Krolách: y liczba niedziel po Zielonych Swiątkach. Do tego należą Suche dni, y dni Krzyżowe. Naprzod tedy ná rok káżdy, ná przykład ná rok 1740. wynaydziesz Niedzielę Swiąteczną, ieżeli od Niedzieli Wielkonocney w Kálendarzu Grzegorzowym
Skrót tekstu: BystrzPrakChron
Strona: 5
Tytuł:
Praktyka chronograficzna o kalendarzu kościelnym
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743