Quid facimus, quia hic homo multa signa facit? Joan: 11 Co czyniemy że ten Chrystus wiele dokazuje? A co najdziwniejsza, w-lała się też w-to i woda: i naprzód ona jako początek cudów Pańskich, uskarżała się: nastąpił na mnie świat pomieszał w-Kanie Galilejskij. Toć to krzywda miła prosta wodo, że cię w-wino przednie obrócono? nad inne przodkujesz: i co byś była tam kędyś w-stągwiach w-kącie stała, na stół cię położono, vt luceat omnibus qui in domo sunt, Math: 5. Skarżyła się Febra: Ja stygnąć muszę: a na świadka brała sobie domowych Z
Quid facimus, quia hic homo multa signa facit? Joan: 11 Co czyniemy że ten Christus wiele dokázuie? A co naydźiwnieysza, w-lałá się też w-to i wodá: i naprzod oná iáko początek cudow Páńskich, vskarżáłá się: nástąpił ná mnie świát pomieszał w-Kánie Gálileyskiy. Toć to krzywdá miła prosta wodo, że ćię w-wino przednie obrocono? nád inne przodkuiesz: i co byś byłá tám kędyś w-stągwiách w-kąćie stałá, ná stoł ćię położono, vt luceat omnibus qui in domo sunt, Math: 5. Skárżyła się Febrá: Ia stygnąć muszę: á ná świádká bráłá sobie domowych S
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 17
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
Które Części Filozofowie po swojemu Czterema nazywają Elementami. W pośrodku Elementów wyliczonych jest Ziemia, bo jest najcięższa. Woda zaś częścią przez Ziemię, częścią koło ziemi lokowana: Z tąd zowie się Infusá et Circumfusa wodami. A tak Ziemia z Wodą wraz konsyderowana, constituit Globum Terraqueum, albo Terraquam, to jest formuje kulę, wodo ziemnę, alias z wody i ziemi złożoną. Koło tej kuli, albo Okręgu wodo ziemnego przeciąga się ER, albo Powietrze na trzy Regiones, albo kontygnację niby piętra podzielony. Pierwsza Regio jest Infima; druga kondygnacja albo Regio Media; Trzecia Suprema. Koło tego Powietrza kładą dopiero AEtherem tojesł Ignem putatitium, o którym rozumieją
Ktore Części Filozofowie po swoiemu Czterema nazywaią Elementámi. W posrodku Elementow wyliczonych iest Ziemia, bo iest naycięższa. Woda zaś częścią przez Ziemię, częścią koło ziemi lokowana: Z tąd zowie się Infusá et Circumfusa wodami. A tak Ziemia z Wodą wraz konsyderowana, constituit Globum Terraqueum, albo Terraquam, to iest formuie kulę, wodo ziemnę, alias z wody y ziemi złożoną. Koło tey kuli, albo Okrągu wodo ziemnego przeciąga się AER, albo Powietrze na trzy Regiones, albo kontygnacyę niby piętra podzielony. Pierwsza Regio iest Infima; druga kontygnacya albo Regio Media; Trzecia Suprema. Koło tego Powietrza kładą dopiero AEtherem toiesł Ignem putatitium, o ktorym rozumieią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 162
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
bo jest najcięższa. Woda zaś częścią przez Ziemię, częścią koło ziemi lokowana: Z tąd zowie się Infusá et Circumfusa wodami. A tak Ziemia z Wodą wraz konsyderowana, constituit Globum Terraqueum, albo Terraquam, to jest formuje kulę, wodo ziemnę, alias z wody i ziemi złożoną. Koło tej kuli, albo Okręgu wodo ziemnego przeciąga się ER, albo Powietrze na trzy Regiones, albo kontygnację niby piętra podzielony. Pierwsza Regio jest Infima; druga kondygnacja albo Regio Media; Trzecia Suprema. Koło tego Powietrza kładą dopiero AEtherem tojesł Ignem putatitium, o którym rozumieją, że jest czysta bardzo Eria, Drudzy, że jest Ogniste Niebo, albo ogień
bo iest naycięższa. Woda zaś częścią przez Ziemię, częścią koło ziemi lokowana: Z tąd zowie się Infusá et Circumfusa wodami. A tak Ziemia z Wodą wraz konsyderowana, constituit Globum Terraqueum, albo Terraquam, to iest formuie kulę, wodo ziemnę, alias z wody y ziemi złożoną. Koło tey kuli, albo Okrągu wodo ziemnego przeciąga się AER, albo Powietrze na trzy Regiones, albo kontygnacyę niby piętra podzielony. Pierwsza Regio iest Infima; druga kontygnacya albo Regio Media; Trzecia Suprema. Koło tego Powietrza kładą dopiero AEtherem toiesł Ignem putatitium, o ktorym rozumieią, że iest czysta bardżo Aerya, Drudzy, że iest Ogniste Niebo, albo ogień
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 162
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
i Hybrides, tojest zrodzone z Natur różnych, między Fabuły Poetyczne odsyła je Kircher, nie do Korabiu zagania Noego; Tirynus także in Commentariis od Korabiu takowe ekskluduje Animalia.
ZWIERZĘTA Wodo-Ziemne, albo na Wodzie i Ziemi żyjące po Łacinie Amfibia, czy były w Korabiu Noego,ponieważ im woda szkodzić nie mogła?
TAkie ZWIERZĘTA Wodo Ziemne i Ziemno Wodne (bo to jedno) są Hipotamus, tojest Koń Morski, Krokodyl, Wydra, Bobr, Żółw, Foca, to jest Ciele albo Pies Morski. A te czyli były podczas uniwersalnego Poto- o Zwierzętach osobliwych
pu w Korabiu Noego? Odpowiada Oleaster, że te Zwierzęta były, gniazda swoje miały
y Hybrides, toiest zrodzone z Natur rożnych, między Fabuły Poetyczne odsyła ie Kircher, nie do Korabiu zagania Noego; Tirinus także in Commentariis od Korabiu takowe exkluduie Animalia.
ZWIERZĘTA Wodo-Ziemne, albo na Wodzie y Ziemi żyiące po Łacinie Amphibia, czy były w Korabiu Nòégo,ponieważ im woda szkodzić nie mogła?
TAkie ZWIERZĘTA Wodo Ziemne y Ziemno Wodne (bo to iedno) są Hypotâmus, toiest Koń Morski, Krokodyl, Wydra, Bobr, Zołw, Phoca, to iest Ciele albo Pies Morski. A te czyli były podczas uniwersalnego Poto- o Zwierzętach osobliwych
pu w Korabiu Nòégo? Odpowiada Oleaster, że te Zwierzętá były, gniazda swoie miały
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 591
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
ust bądźcie pochwalone. Ty/ krwi naślachetniejsza (acz i nazbyt było/ Tej/ której się z żywego Pana na cedziło. Jednak/ na dostatniejsze nasze odkupienie/ Płyń i ty) Zaprowadź nas na wieczne zbawienie. Niech w tobie potomny zbor/ nieoszacowane Skarby czerpa/ na dusze grzechem pojmane. Ty zaś prześliczna wodo/ z pierworódnej zmazy Omywaj nas/ ścierając potomne zarazy. Nie daj przystępu ku nam wszytkim natarczywym Najazdom/ i broń przyszcia pokusom zdradliwỹ. Już dosyć: wzięła koniec chwalebna ofiara: I już też słodkobrzmiąca umilkła Cytara Dawidowa/ zbotwiałej zawieszona pleśni: Umilkł Chrystus: już i mnie przyjdzie przestać pieśni: Pieśni/ lamentów
vst bądźćie pochwalone. Ty/ krwi naśláchetnieysza (ácz y názbyt było/ Tey/ ktorey się z żywego Páná ná cedźiło. Iednák/ ná dostátnieysze násze odkupienie/ Płyń y ty) Záprowadź nas ná wieczne zbáwienie. Niech w tobie potomny zbor/ nieoszacowáne Skárby czerpa/ ná dusze grzechem poimáne. Ty záś prześliczna wodo/ z pierworodney zmázy Omyway nas/ śćieráiąc potomne zarázy. Nie dáy przystępu ku nam wszytkim nátárczywym Naiázdom/ y broń przyszćia pokusom zdrádliwỹ. Iuż dosyć: wźięłá koniec chwálebna ofiára: I iuż też słodkobrzmiąca vmilkła Cythárá Dawidowá/ zbotwiáłey záwieszoná pleśni: Vmilkł Chrystus: iuż y mnie prziydzie przestáć pieśni: Pieśni/ lámentow
Skrót tekstu: RożAPam
Strona: 99.
Tytuł:
Pamiątka krwawej ofiary Pana Zbawiciela Naszego Jezusa Chrystusa
Autor:
Abraham Rożniatowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
wielkim i pewnym. Z głowy flusy ściąga.
Korzeń w uściech długo żuchając/ flegmę z głowy wywodzi. (Dios.) Czwartaczcę.
Czwartaczkę tym sposobem leczy: wziąć cztery łoty tego korzenia/ Góryczki dwa łoty/ pokrajać oboje drobno/ do tego Cukru białego ośm łotów/ w Cynową flasze wsypać/ i pół garnca wodo chędogiej na to nalać/ a w Kotle ukropu wrzącego/ przez cztery godziny/ warzyć i tego po dobrym trunku ciepło/ każdego dnia używać/ przez nie krótki czas to czyniąc. Zębom ból.
Zębom bolejącym/ prędkim jest lekarstwem/ i pewnym ratunkiem/ zwłaszcza z zimnym a flegmistych spadków w dziąsła: korzeń długo także
wielkim y pewnym. Z głowy flusy śćiąga.
Korzeń w vśćiech długo żucháiąc/ flágmę z głowy wywodźi. (Dios.) Czwartacce.
Czwartaczkę tym sposobem leczy: wźiąć cztyry łoty tego korzeniá/ Goryczki dwá łoty/ pokráiáć oboie drobno/ do tego Cukru białego ośm łotow/ w Cynową flásze wsypáć/ y poł gárncá wodo chędogiey ná to nálać/ á w Kotle vkropu wrzącego/ przez cztery godźiny/ wárzyć y tego po dobrym trunku ćiepło/ káżdego dniá vżywáć/ przez nie krotki czás to czyniąc. Zębom bol.
Zębom boleiącym/ prędkim iest lekárstwem/ y pewnym rátunkiem/ zwłascza z źimnym á flágmistjch spadkow w dziąsłá: korzeń długo tákże
Skrót tekstu: SyrZiel
Strona: 159
Tytuł:
Zielnik
Autor:
Szymon Syreński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Tematyka:
botanika, zielarstwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1613
Data wydania (nie wcześniej niż):
1613
Data wydania (nie później niż):
1613
Jeźli w przypadku lodowate sople, Niepuszczą z siebie esencyj, dla Duszy, W ciemnej niemowlę osiędzie katuszy. Zwami czystemi Duch się Boski pieścił, W wasze zaglądał nurty kryształowe, Nim Stwórca świata swój zamysł obwieścił, Was uszczęśliwił dla tegoście zdrowe.
Gdy do tąd wasze przejzroczyste szyby, Najżywsze w sobie zachowują ryby. Wodo posłuszna coś się na dwie ściany, W morzu czerwonym rozstąpiła snadno, Gdy Ród Żydowski, za Lud Boży miany, Przeszedł po suchu, Farao zaś nadno, Pornął z swym wojskiem,iak kamienie z worem, Z Wozmi, z Wielbłądy, i całym Taborem, A zaś nie woda w koszyku z sitowia,
Jeźli w przypádku lodowate sople, Niepuszczą z siebie essencyi, dla Duszy, W ciemney niemowlę osiędzie kátuszy. Zwámi czystemi Duch się Boski pieścił, W wásze záglądał nurty krysztáłowe, Nim Stworca świata swoy zámysł obwieścił, Was uszczęśliwił dla tegoście zdrowe.
Gdy do tąd wásze przeyzroczysté szyby, Náyżywsze w sobie záchowuią ryby. Wodo posłuszna coś się ná dwie ściany, W morzu czerwonym rozstąpiła snádno, Gdy Rod Zydowski, zá Lud Boży miany, Przeszedł po suchu, Farao zaś nádno, Pornął z swym woyskiem,iak kámienie z worem, Z Wozmi, z Wielbłądy, y cáłym Táborem, A zaś nie woda w koszyku z śitowia,
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 136
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
dyszał, Byle BÓG wdzięczność w głosie jego słyszał. O! jak nas wstydzą powietrzne ptaszęta, Wstając w świtanie każde chwali Pana, A w naszych ustach czy też brzmi Pieśń Święta, Czy rano z łóżka padniem na kolana, Czy Krzyżem czoło przynajmniej naznaczem, Żeśmy ochrzczeni, tym oświadczyć raczem. Podź Ziemio, Wodo, podź Ogniu z Powietrzem, Podźmy do Stwórcy Waszego, i ludzi, Poznamy BOGA, skoro oczy przetrzem, Ten w Was i we mnie żywą wiarę wzbudzi, Kiedy przed Jego padniemy Obliczem, Uznamy jawnie żeśmy Wszyscy niczem. ELEGIA. Jak się świat obraca nienawiścią lub też miłością.
JAk ścigający z konia
dyszał, Byle BOG wdzięczność w głosie iego słyszał. O! iák nas wstydzą powietrzne ptaszęta, Wstaiąc w świtanie każde chwáli Pána, A w nászych ustach czy też brzmi Pieśn Swięta, Czy ráno z łożka padniem ná kolana, Czy Krzyżem czoło przynaymniey náznaczem, Ześmy ochrzczeni, tym oświadczyć ráczem. Podź Ziemio, Wodo, podź Ogniu z Powietrzem, Podźmy do Stworcy Wászego, y ludźi, Poznámy BOGA, skoro oczy przetrzem, Ten w Was y we mnie żywą wiarę wzbudzi, Kiedy przed Jego padniemy Obliczem, Uznamy iawnie żeśmy Wszyscy niczem. ELEGIA. Jak się świat obraca nienawiścią lub też miłością.
JAk ścigaiący z konia
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 159
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752