INFORMACJA TAKTYCZNA O formowaniu obozu i szykowaniu wojska. Tactica jest nauka matematyczna wojenna podająca sposób, jako według reguł Geometrycznych ma się regularnie obóz formować, i w obozie wojsko lokować z wygodnym i proporcjonalnym każdej partyj stanowiskiem. Taż nauka podaje sposób szykowania wojska do batalii. Dawną Taktykę starodawnych wojowników Greków i Rzymian masz opisaną od Justa Lipsyusza, Eliana, Vegecjusza i innych Historyków. Teraźniejszych wieków Tactica od wielkich Wodzów praktykowana, i od Autorów zebrana ten tryb w sobie zamyka: osobliwie dla wojska Autoramentu Cudzoziemskiego. INFORMACJA I. O formowaniu obozu.
I. Reguły uniwersalne służące do należytego formowania obozu. Reguła I.
INFORMACYA TAKTYCZNA O formowaniu obozu y szykowaniu woyska. Tactica iest nauka matematyczna woienna podaiąca sposob, iáko według reguł Geometrycznych ma się regularnie oboz formowáć, y w obozie woysko lokowáć z wygodnym y proporcyonalnym każdey partyi stanowiskiem. Taż náuka podáie sposob szykowania woyska do batálii. Dawną Taktykę starodawnych woiownikow Grekow y Rzymian masz opisaną od Justa Lipsyusza, Eliana, Vegecyusza y innych Historykow. Teraznieyszych wiekow Tactica od wielkich Wodzow praktykowana, y od Autorow zebrana ten tryb w sobie zamyka: osobliwie dla woyska Autoramentu Cudzoziemskiego. INFORMACYA I. O formowaniu obozu.
I. Reguły uniwersalne służące do należytego formowania obozu. Reguła I.
Skrót tekstu: BystrzInfTak
Strona: L2
Tytuł:
Informacja taktyczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
. W samym szyku, linia frontu, abo czoła, która jest oraz linia szerokości szyku, jest ta linia, w której jeden żołnierz z drugim o bok stoi. Linia boku, która jest oraz linia długości szyku, jest ta linia w który jeden żołnierz tył drugiego swoim frontem trzyma. W szykowaniu wojska według niektórych Wojowników ten jest wymiar. Pikietnikowi albo kopijnikowi jednemu w linii frontu albo w szerz, dają stop 3. W linii boku albo w zdłuż dają stop 7. Muszkietyerowi jezdnemu w linii frontu stop 3. W linii boku stop 5. Pieszemu w linii frontu stop 3. W linii boku stop 4. Inni generalnie każdej armatury
. W samym szyku, linia frontu, ábo czołá, ktora iest oraz linia szerokości szyku, iest ta linia, w ktorey ieden żołnierz z drugim o bok stoi. Linia boku, ktora iest oraz linia długości szyku, iest ta linia w ktory ieden żołnierz tył drugiego swoim frontem trzyma. W szykowaniu woyska według niektorych Woiownikow ten iest wymiar. Pikietnikowi álbo kopiinikowi iednemu w linii frontu álbo w szerz, dáią stop 3. W linii boku álbo w zdłuz dáią stop 7. Muszkietyerowi iezdnemu w linii frontu stop 3. W linii boku stop 5. Pieszemu w linii frontu stop 3. W linii boku stop 4. Jnni generalnie każdey armatury
Skrót tekstu: BystrzInfTak
Strona: Mv
Tytuł:
Informacja taktyczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
. Relikwiach
Świetych Pańskich głowy zdobiono zawsze cyrkułem pół miesięcznej figury, alias pół sferycznym, i zwali to nimburi. Najczęściej dają promienie nad głową. Poganie swoim Bożkom nad głowami dawali umbrelę, jak nowy miesiączek, rogami do głowy obracając, a to żeby siadające na posągach sub dio nie szpeciło było ptastwo. Iosephus Scaliger.
Wojowników na ostatek strój bywał i jest na głowie szyszak, albo przyłbica, po Niemiecku Helm, po Włosku Elmo. Inne też stroje, kapelusze, kapuzy, czapki, są in usu żołnierzów, wiadome wszystkim. TYTUŁ WTÓRY ŚWIĘTE OSTATKI, NASZE DOSTATKI, Albo LOSY KATOLICKIEGO SZCZĘŚCIA ŚWIĘTYCH BOŻYCH KOŚCI. lub NOWE KATAKUMBY ŚWIĘTYCH
. Relikwiach
Swietych Pańskich głowy zdobiono zawsze cyrkułem puł miesięczney figury, alias puł sferycżnym, y zwali to nimburi. Naycżęściey daią promienie nad głową. Poganie swoim Bożkom nad głowami dawali umbrelę, iak nowy miesiącżek, rogami do głowy obracaiąc, á to żeby siadaiące na posągach sub dio nie szpeciło było ptastwo. Iosephus Scaliger.
Woiownikow na ostatek stroy bywał y iest na głowie szyszak, albo przyłbica, po Niemiecku Helm, po Włosku Elmo. Inne też stroie, kapelusze, kapuzy, cżapki, są in usu żołnierzow, wiadome wszystkim. TYTUŁ WTORY SWIĘTE OSTATKI, NASZE DOSTATKI, Albo LOSY KATOLICKIEGO SZCZĘSCIA SWIĘTYCH BOŻYCH KOŚCI. lub NOWE KATAKUMBY SWIĘTYCH
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 85
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
mu nie może dać odporu. Wstępuje czart w bestie, wieprza, drzewo, a czemu niema wstąpić w trupa? co w tym będzie przeszkodą, chyba Relikwie przy trupie będące, albo egzorcyzm, zaklęcie, albo BÓG niepozwoli. Za Pogaństwa jeszcze przyuczony czart do trupów; bo ktokolwiek umarł z wielkich Potentatów, Wojowników, Mądrych, miano ich za Bogów, semideos, Heròęs, bo w ciała te czarci wstępowali, cudne dla nich rzeczy choć tylko na pozór czynili, w zabobonnych utwierdzając ich błędach. Toć niedziw, że i teraz do trupów się biorą, ile oddanych sobie pactô bab czarownic, aby choć nie Bogami ich czynili
mu nie może dać odporu. Wstępuie czart w bestye, wieprza, drzewo, á czemu niema wstąpić w trupa? co w tym będzie przeszkodą, chyba Relikwie przy trupie będące, albo exorcizm, zaklęcie, albo BOG niepozwoli. Za Pogaństwa ieszcze przyuczony czart do trupow; bo ktokolwiek umarł z wielkich Potentatow, Woiownikow, Mądrych, miano ich za Bogow, semideos, Heròęs, bo w ciała te czarci wstępowali, cudne dla nich rzeczy choć tylko na pozor czynili, w zabobonnych utwierdzaiąc ich błędach. Toć niedziw, że y teraz do trupow się biorą, ile oddanych sobie pactô bab czarownic, aby choć nie Bogami ich czynili
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 252
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
lat 150. W Ojczyźnie ku Cudzoziemcom są z dobrym afektem, extra Ojczyzny na nich tyrani nie ludzcy. EUROPA. o Szwedzkim Królestwie,
GOTIA sama Szwecyj Prowincja nazwana od słówka Gott, aliàs BÓG, dowodem jest, że tam Obywatele byli wojny Bożkowie, Bohatyrowie: jakoż nie w Lacedemonii, nie w Rzymie wielkich Wojowników gniazdach, ale tu w Gottii, i w Tracyj Mars Bożek wojen, najczęściej iuxta Fabulas przebywał: nad temi prezydował gruntami, które z krwie powodzią skrapiają odważni Obywatele: tam się lubił bawić, gdzie laurami zwycięskiemi, nie gnuśności kąkolem zarosły pola. Tu cała antiquitas i Owidiusz Marsowi zapisał konsistencją: Inter Sauromatas, Marticolasque
lat 150. W Oyczyzńie ku Cudzoziemcom są z dobrym affektem, extra Oyczyzny ná nich tyránni nie ludzcy. EUROPA. o Szwedzkim Krolestwie,
GOTHIA sama Szwecyi Prowincya názwaná od słowka Gott, aliàs BOG, dowodem iest, że tam Obywátele byli woyny Bożkowie, Bohatyrowie: iákoż nie w Lacedemonii, nie w Rzymie wielkich Woiownikow gniazdach, ale tu w Gotthii, y w Trácyi Mars Bożek woien, nayczęściey iuxta Fabulas przebywáł: nád temi prezydował grontami, ktore z krwie powodzią skrápiaią odważni Obywátele: tam się lubił bawić, gdźie laurámi zwycięskiemi, nie gnusności kąkolem zárosły pola. Tu cała antiquitas y Owidiusz Marsowi zápisał konsistencyą: Inter Sauromatas, Marticolasque
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 259
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
INFORMACJA ARTYLERYINA O amunicyj i ogniach wojennych. Do Artyleryj albo Inżynieryj należą trzy nauki. Pirotechnia: o robieniu prochu. Tormentorologia: o działach i innych instrumentach wojennych. Pirobologia; o ogniach wojennych i triumfalnych. PIROTECHNIA O prochu strzelniczym.
Staroswiecki dawnych wojowników sposób wojowania był jedyny w ręcz, mieczem, dzidą, łukiem, kuszą, alboli inną ręczną armaturą. Lubo w dobywaniu fortec zażywano różnych wojennych machin, którymi kołatano mury, i wrodzonych sił potencją eksperymentowano. Atoli znajdowały się i sztuczne ognie, jakie były osobliwie Greckie, których w potyczkach zażywano. Dopiero około roku
JNFORMACYA ARTYLERYINA O ammunicyi y ogniach woiennych. Do Artyleryi álbo Jndzinieryi náleżą trzy náuki. Pirotechnia: o robieniu prochu. Tormentorologia: o działách y innych instrumentach woiennych. Pirobologia; o ogniach woiennych y tryumfalnych. PIROTECHNIA O prochu strzelniczym.
Stároswiecki dawnych woiownikow sposob woiowania był iedyny w ręcz, mieczem, dzidą, łukiem, kuszą, alboli inną ręczną armaturą. Lubo w dobywaniu fortec záżywano rożnych woiennych máchin, ktorymi kołátano mury, y wrodzonych sił potencyą experymentowano. Atoli znaidowały się y sztuczne ognie, iákie były osobliwie Greckie, ktorych w potyczkach zażywano. Dopiero około roku
Skrót tekstu: BystrzInfArtyl
Strona: O2
Tytuł:
Informacja artyleryjna o amunicji i ogniach wojennych
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
przynamniej je odcinając, przedłużę tym Rzpltej, nie już na lat kilka bytu, ale na siła wieków. NIe mamy albowiem narodu, któregoby się trzeba nam obawiać: nie masz Króla, któryby się ważył zadrzeć z nami wojną: uspokojono indziej wszystko, i na morzu, i na lądzie męstwem jednego z naszych wojowników: niebezpieczeństwa więcej nie masz, tylko w domu: pomiędzy naszemi murami jest nieprzyjaciel, niepowściągliwość, szaleństwo, łotrostwo: owo macie, Rzymianie, z kim nam bitwę stoczyć potrzeba. Będę wam w tej potyczce Wodzem. Biorę na się gniew złośliwych. Wszystko to, co czynić będzie nadzieję uzdrowienia, ratować będę, ale
przynamniey ie odcinaiąc, przedłużę tym Rzpltey, nie iuż na lat kilka bytu, ale ná siła wiekow. NIe mamy albowiem narodu, któregoby się trzeba nam obawiać: nie masz Króla, któryby się ważył zadrzeć z nami woyną: uspokoiono indziey wszystko, i na morzu, i na lądzie męstwem iednego z naszych woiownikow: niebespieczeństwa więcey nie masz, tylko w domu: pomiędzy naszemi murami iest nieprzyiaciel, niepowściągliwość, szaleństwo, łotrostwo: owo macie, Rzymianie, z kim nam bitwę stoczyć potrzeba. Będę wam w tey potyczce Wodzem. Biorę na się gniew złośliwych. Wszystko to, co czynić będzie nadzieię uzdrowienia, ratować będę, ale
Skrót tekstu: CycNagMowy
Strona: 40
Tytuł:
Mowy Cycerona przeciwko Katylinie
Autor:
Marek Tulliusz Cyceron
Tłumacz:
Ignacy Nagurczewski
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy polityczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
. Konstytucij gwałt. Sejm nasz na Comedyj Epilog trefny. SATYRA VIII. Co jest wolność prawdziwa. V nas wolność, niewola. SATYRA IX. Na zepsowaną militarem disciplinam i nierząd Wojskowy.
ZAwczasu opowiadam że dobrych nieganię Żołnierzów/ którzy wiedzą co Szkoła Rycerska. Ani starych Katanów tykąm i odważnych Koronnych bohatyrów/ dawnych Wojowników/ Ani Cnego Rycerstwa/ którekolwiek godne Takowego tytułu: przyznawąm że nimi Całość Ojczyzny stoi/ nimi rząd Wojskowy. Aleć wielesz takowych zbiegaj całą Polskę Nieznajdziesz ich w obozach pewnie teraźniejszych/ Albo mało co znajdziesz. Pomarli wiadomi Wojny i boju ludzie/ odważni przywodzcy/ Sprawni Regimentarze. Niemasz kim i brząknąć.
. Constitucij gwałt. Seym nász ná Comedyi Epilog trefny. SATYRA VIII. Co iest wolność prawdźiwa. V nas wolność, niewola. SATYRA IX. Ná zepsowáną militarem disciplinam y nierząd Woyskowy.
ZAwczásu opowiadam że dobrych nieganię Żołnierzow/ ktorzy wiedzą co Szkoła Rycerska. Ani stárych Katanow tykąm y odważnych Koronnych bohatyrow/ dawnych Woiownikow/ Ani Cnego Rycerstwá/ ktorekolwiek godne Tákowego tytułu: przyznawąm że nimi Cáłość Oyczyzny stoi/ nimi rząd Woyskowy. Aleć wielesz tákowych zbiegay całą Polskę Nieznaydźiesz ich w obozách pewnie teraznieyszych/ Albo máło co znaydźiesz. Pomárli wiadomi Woyny y boiu ludźie/ odważni przywodzcy/ Sprawni Regimentarze. Niemasz kim y brząknąć.
Skrót tekstu: OpalKSat1650
Strona: 87
Tytuł:
Satyry albo przestrogi do naprawy rządu i obyczajów w Polszcze
Autor:
Krzysztof Opaliński
Miejsce wydania:
Amsterdam
Region:
zagranica
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
potych Herbach proszę/ co po tych Nagrobkach I obrazach Dziadowskich które pokazujesz/ Szczycąc się Przodków swoich Genealogią? Rachujac Sukcesie/ licząc parantelle Z wielkiemi i zacnemi domy. To Tęczyńskich To Ostrorogów kładąc/ Zborowskich/ Tarnowskich Wyliczając/ którzy tam Krwią cię dotykają/ Gdyż wyrodkiem tych wszystkich? na co te obrazy Po ścianach Wojowników słąwnych/ i Hetmanów Kanclerzów mądrych/ Wodzów odważnych i dzielnych/ Senatorów Ojczyznę miłą kochających/ Gdy w dobrach tylko ichże dziedziczysz/ w Cnocie nic? Ty grasz kostki aż do dnia/ a oni z pułkami Już się w ten czas ruszali. Ty pełnisz za zdrowie To tego to owego/ a oni swoi żywot
potych Herbách proszę/ co po tych Nagrobkách Y obrazách Dźiadowskich ktore pokazuiesz/ Szczycąc się Przodkow swoich Genealogią? Rachuiac Successie/ licząc parantelle Z wielkiemi y zacnemi domy. To Tęczyńskich To Ostrorogow kładąc/ Zborowskich/ Tárnowskich Wyliczáiąc/ ktorzy tam Krwią ćię dotykáią/ Gdyż wyrodkiem tych wszystkich? ná co te obrazy Po śćiánách Woiownikow słąwnych/ y Hetmanow Kanclerzow mądrych/ Wodzow odważnych y dźielnych/ Senatorow Oyczyznę miłą kocháiących/ Gdy w dobrách tylko ichże dźiedźiczysz/ w Cnoćie nic? Ty grasz kostki áż do dniá/ á oni z pułkámi Iuż się w ten czás ruszali. Ty pełnisz zá zdrowie To tego to owego/ á oni swoi żywot
Skrót tekstu: OpalKSat1650
Strona: 97
Tytuł:
Satyry albo przestrogi do naprawy rządu i obyczajów w Polszcze
Autor:
Krzysztof Opaliński
Miejsce wydania:
Amsterdam
Region:
zagranica
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650