bez Sukcesora w Pieskowej skale. Podczas pogrzebu Ludwiki przy wprowadzeniu Ciała w Procesyj wzniecona kłótnia miedzy Miastem Krakowem, i Akademią, ale decydowane pierwsze miejsce Akademii. Takaż druga miedzy Kapitułą Gnieźnieńską i Krakowską, ale prawa ręka dana Gnieźnieńskim, a lewa Krakowskim jako Gospodarzom, w parach z sobą idącym. Panny Wizytki i Missyonarze wprowadzeni przez Ludowikę z Francyj do Polski, o tym Żałuski świadczy. Sobieski Hetman z 12000. Wojska Polskiego Tatarów 80000. Kozaków 24000. pod Podhajcami z pola spedził 12000. Tatarów trupem położywszy, prócz niezliczonych Kozaków, potym z Tatarami się pogodził, i Kozacy się poddali pod Rząd Polski, na odgłos tej nowiny Król po
bez Sukcessora w Pieskowey skale. Podczas pogrzebu Ludwiki przy wprowadzeniu Ciała w Processyi wzniecona kłótnia miedzy Miastem Krakowem, i Akademią, ale decydowane piérwszé mieysce Akademii. Takaż druga miedzy Kapitułą Gnieźnieńską i Krakowską, ale prawa ręka dana Gnieźnieńskim, á lewa Krakowskim jako Gospodarzom, w parach z sobą idącym. Panny Wizytki i Missyonarze wprowadzeni przez Ludowikę z Francyi do Polski, o tym Załuski świadczy. Sobieski Hetman z 12000. Woyska Polskiego Tatarów 80000. Kozaków 24000. pod Podhaycami z pola spedźił 12000. Tatarów trupem położywszy, prócz niezliczonych Kozaków, potym z Tatarami śię pogodźił, i Kozacy śię poddali pod Rząd Polski, na odgłos tey nowiny Król po
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 107
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
synami Rzplita utyskuje i jęczy, i bezprawiu temu chce tamę wynaleźć, widząc oczywistą swoję z ustawicznie rwących się sejmów ruinę i zgubę.
Niechaj tu zaś, kto chce, mówi, że nie wszystkie zerwania sejmów są szkodliwe i fatalne Ojczyźnie, że bywały i rwane sejmy dla dobra Ojczyzny, że nieraz bylibyśmy byli wprowadzeni w to, czego nie chcemy, ile w wojny niektóre, gdyby były owe sejmy doszły, na których podobne knuły się materyje, lecz były szczęściem Ojczyzny zerwane. W inszej części tej książki zachowuję na to odpowiedzi rzetelne, bo tu do końca się śpieszę; to tylko tu śmiele twierdzę, że to bajki ,są
synami Rzplita utyskuje i jęczy, i bezprawiu temu chce tamę wynaleźć, widząc oczywistą swoję z ustawicznie rwących się sejmów ruinę i zgubę.
Niechaj tu zaś, kto chce, mówi, że nie wszystkie zerwania sejmów są szkodliwe i fatalne Ojczyźnie, że bywały i rwane sejmy dla dobra Ojczyzny, że nieraz bylibyśmy byli wprowadzeni w to, czego nie chcemy, ile w wojny niektóre, gdyby były owe sejmy doszły, na których podobne knuły się materyje, lecz były szczęściem Ojczyzny zerwane. W inszej części tej książki zachowuję na to odpowiedzi rzetelne, bo tu do końca się śpieszę; to tylko tu śmiele twierdzę, że to bajki ,są
Skrót tekstu: KonSSpos
Strona: 177
Tytuł:
O skutecznym rad sposobie
Autor:
Stanisław Konarski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1760 a 1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1760
Data wydania (nie później niż):
1763
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma wybrane
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Juliusz Nowak-Dłużewski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
jest podana. A to ma być napilniejsze staranie każdego, aby to, co jest złego w Rzpltej, wykorzeniono było (nie tylko przykładem, ale i sama ratio docet), aby zatym mutatio szkodliwa nie nastąpiła, (z teraźniejszego postępku łacno się informować możem). Niech sobie przypomnią, za których pamięci przyszli abo wprowadzeni są Jezuitowie do Korony i W. ks. litewskiego lub też to i a maioribus swych wiadomość mieć mogą, jako w Rzpltej naszej nie było żadnej dysensji, tak między katolikiem, jak i ewangelikiem i grekiem; wszyscy spólnemi rękoma starali się o dobre i spokojne Rzpltej, o wiarę kontrowersjej z sobą nie mieli, braku
jest podana. A to ma być napilniejsze staranie każdego, aby to, co jest złego w Rzpltej, wykorzeniono było (nie tylko przykładem, ale i sama ratio docet), aby zatym mutatio szkodliwa nie nastąpiła, (z teraźniejszego postępku łacno się informować możem). Niech sobie przypomnią, za których pamięci przyszli abo wprowadzeni są Jezuitowie do Korony i W. ks. litewskiego lub też to i a maioribus swych wiadomość mieć mogą, jako w Rzpltej naszej nie było żadnej dyssensyi, tak między katolikiem, jak i ewangelikiem i grekiem; wszyscy spólnemi rękoma starali się o dobre i spokojne Rzpltej, o wiarę kontrowersyej z sobą nie mieli, braku
Skrót tekstu: PrzestSposCz_II
Strona: 467
Tytuł:
Przestroga i sposób na czasy przyszłe naprawy Rzpltej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
dosyć jaśnie pisze; Którzy tedy nie wierzą w Chrystusa Pana/ i niechcą przyść na wieczerzą jego/ nie w nidą też do Ojczyzny straconej/ abowiem Pan Bóg wygnawszy człowieka z Raju. . A którzy wierzą w imię jego/ i z pokorą/ i przygotowaniem pożywają chleba tego niebieskiego/ będą przez Anioły święte tam wprowadzeni/ i będą pożywać owocu z drzewa żywota na wieki. Lecz i ci iudicium sibi manducant, którzy wierzą wprawdzie w Chrystusa Pana/ i są Katolikami rzkomo/ ale że oziębłymi/ a nie z miłości i nabożeństwa do stołu Pańskiego przystępują/ ale żeby tylko byli widziani/ że są Chrześcijanami jako i drudzy. I przeto
dosyć iáśnie pisze; Ktorzy tedy nie wierzą w Chrystusá Páná/ y niechcą przyść ná wieczerzą iego/ nie w nidą też do Oyczyzny stráconey/ ábowiem Pan Bog wygnawszy człowieká z Ráiu. . A ktorzy wierzą w imię iego/ y z pokorą/ y przygotowániem pożywáią chlebá tego niebieskiego/ będą przez Anyoły święte tám wprowádzeni/ y będą pożywáć owocu z drzewá żywotá ná wieki. Lecz y ći iudicium sibi manducant, ktorzy wierzą wprawdźie w Chrystusá Páná/ y są Kátholikámi rzkomo/ ále że oźiębłymi/ á nie z miłośći y nabożeństwá do stołu Páńskiego przystępuią/ ále żeby tylko byli widźiáni/ że są Chrześćiánámi iáko y drudzy. Y przeto
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 74
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
od kruka chlebem co dnia przyniesionym karmiony lat 113. Strój jego był Liście palmowego drzewa. Zaczął także ży, cię R. P. 253. Zakonnego Eremitów. wprowadzony przez B. Eusebiusza Strygońskiego Kanonika Roku 1215. do Węgier, który potym Roku 1317. aprobował Jan XII. Papież teste Szentywani Do Polski z Węgier wprowadzeni na Jasną Górę od Władysława Książęcia Opolskiego Roku 1382. Świętych Zakon ten liczy, bardzo wielu znacznych. Regułę obserwuje Z. Augustyna. Do R. 1655. miał Generałów 56 Ubogacony Obrazem na cały świat sławnym MatkNajświętszej od Z. Łukasza w Jeruzalem malowanym, stamtąd do Caroi, groda, potym na Ruś, tandem do
od kruka chlebem co dnia przyniesionym karmiony lat 113. Stroy iego był Liście palmowego drzewa. Zaczął także ży, cie R. P. 253. Zákonnego Eremitow. wprowádzony przez B. Eusebiusza Strygońskiego Kanonika Roku 1215. do Węgier, ktory potym Roku 1317. approbował Ian XII. Papież teste Szentywani Do Polski z Węgier wprowádzeni ná Iasną Gorę od Władysława Xiążęcia Opolskiego Roku 1382. Swiętych Zákon ten liczy, bardzo wielu znacznych. Regułę obserwuie S. Augustyna. Do R. 1655. miał Generałow 56 Ubogacony Obrazem nà cały świat sławnym MatkNayświętszey od S. Lukásza w Ieruzalem małowanym, ztamtąd do Caroi, groda, potym ná Ruś, tandem do
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1028
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
futra. Na Bajran Hanowi z kongratulacją dwa wozy futer różnych posylają: w jednym wozie cztery konie, w drugim dwa Słonie zaprzągłszy; gdzie i dla Muftego, Wezyra, Damy Hanowskiej, są także futrzane upominki. Przeciw tym Posłom wysłani bywają od Wezyra na przyjęcie ich, niby Magistri Ceremoniarum, którzy ubrani w kaftany, wprowadzeni bywają pod boki przed Hana, padają na twarze przed nim, przywitani od Hana, zapro- Geografia Generalna i partykularna
szeni bywają do Wezyra, na Kafę, i Sorbetę, wszelką wygodą wenerowani. Grecy tam są, Ormianie, Chrześcijanie, ale zarażeni błędami, mają Kościoły i Kapłanów, ale grubych, cale nie uczonych,
futra. Na Bayran Hanowi z kongratulacyą dwa wozy futer rożnych posylaią: w iednym wozie cztery konie, w drugim dwa Słonie zaprzągłszy; gdzie y dla Muftego, Wezyra, Damy Hanowskiey, są także futrzane upominki. Przeciw tym Posłom wysłani bywaią od Wezyra na przyięcie ich, niby Magistri Ceremoniarum, ktorzy ubrani w kaftany, wprowadzeni bywaią pod boki przed Hana, padaią na twarze przed nim, przywitani od Hana, zapro- Geografia Generalna y partykularna
szeni bywaią do Wezyra, na Kaffę, y Sorbetę, wszelką wygodą wenerowani. Grecy tam są, Ormianie, Chrześcianie, ale zarażeni błędami, maią Kościoły y Kapłanow, ale grubych, cale nie uczonych,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 426
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Don Emanuel de Portugal stąd do Amsterodamu/ a stamtąd dopiero ma wolą przez Franciją nazad do Portugaliej powracac. z Frankfurtu nad Menem/ 14. Septembra.
Książęcia I. M. Heskiego Garnizon Dnia 15. t. m. miał zapewne wyniść z Reinfeldu/ a na tego miejsce Żołnierze Land-Grafa Rottenburskiego mają być wprowadzeni/ a zatym pierwszy wywozeniem rzeczy swoich są teraz zabawni. Tym czasem Wojska Egzekutialne jeszcze stoją. Co się zaś Kosztów na to ważonych dotycze/ które 600000. Niemieckich Złotych przenoszą. Czas to pokaże jaki jeszcze temu Srodek będzie wynaleziony. z Kopenhagi/ 17. Septembra.
Dwór Nasz Królewski miał ostatnią Pocztą Listy z
Don Emanuel de Portugal ztąd do Amsterodamu/ á ztámtąd dopiero má wolą przez Fránciią názad do Portugaliey powrácac. z Fránkfurtu nad Menem/ 14. Septembrá.
Książęcia I. M. Heskiego Gárnizon Dńiá 15. t. m. miał zapewne wyniść z Reinfeldu/ á ná tego mieysce Zołnierze Land-Graffá Rottenburskiego maią bydź wprowádzeni/ á zatym pierszy wywozęniem rzeczy swoich są teraz zabáwni. Tym czásem Woyska Executialne ieszcże stoią. Co śię zas Kosztow ná to ważonych dotycze/ ktore 600000. Niemieckich Zlotych przenoszą. Czas to pokaże iáki ieszcże temu Srodek będźie wynáleziony. z Koppenhagi/ 17. Septembrá.
Dwor Nasz Krolewski miał ostátnią Posztą Listy z
Skrót tekstu: PoczKról
Strona: 70
Tytuł:
Poczta Królewiecka
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Królewiec
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1718
Data wydania (nie wcześniej niż):
1718
Data wydania (nie później niż):
1718
ad 25 którego tez dnia mamy mieć rozhowor jeżeliby nie odeszła podczas rano, tedy tegoż rozgoworu donioszę wmmę P: effectum i umyślnego nie bęcz się lenił do J K M wysłac kuriera 20 Od Imię Pa komara do Tegoż 19 maj 1678 z Stolicy
P S. Przybywszy do Stolice Moskiewskiej d 17 Maj gdzie wprowadzeni i przyjęci Solennissime z Wielkim aplauzem i Splendecią zaraz się do wmwmę Pa i Dobę, ozywam, dając wiedzieć zechmy Już in loco loci Stanęli Czekamy tylko Jak nam prędko do ręki Cara Imię kazą a potym i na rozhowory z których co wyrozumiemy nieomieszkam fidelissime donieść wmmę Pa a teraz żebym i tej poczty nie omieszkał
ad 25 ktorego tez dnia mamy mieć rozhowor iezeliby nie odeszła podczas rano, tedy tegoz rozgoworu donioszę wmmę P: effectum y umyslnego nie bęcz się lenił do J K M wysłac kuriera 20 Od Jmę Pa komara do Tegoz 19 maj 1678 z Stolicy
P S. Przybywszy do Stolice Moskiewskiey d 17 Maj gdzie wprowadzeni y przyięci Solennissime z Wielkim applauzem y Splendecią zaraz się do wmwmę Pa y Dobę, ozywam, daiąc wiedziec zechmy Juz in loco loci Staneli Czekamy tylko Jak nam prędko do ręki Cara Jmę kazą a potym y na rozhowory z ktorych co wyrozumiemy nieomieszkam fidelissime donieść wmmę Pa a teraz zebym y tey poczty nie omieszkał
Skrót tekstu: CzartListy
Strona: 151v
Tytuł:
Kopie listów do [...] Krzysztofa Paca
Autor:
Michał Czartoryski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
listy
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
i na takich ze koniach asystencją uprzedzili ją zwyczajnie Pe Przystawowie i Ichmę Panów Posłów na Rozgowor prosili, jechali tedy Ichmę prowadzoni od Moskiewskiej Swojej kalwakaty, piechoty już nietak wiele postanowionej było bo tylko wjednym krym górodzie yto pauco numero Stała, Ceremonie wpotykaniu Ichmę P Pw Posłów na pałac idących takiez jako junnediate przedtym były wprowadzeni in Locum Rozgoworu Ichmę wpuł Izby podkali Ich mę Bojarowie na Rozgowor desygnowani, jednak bez Odojeńskiego Młodszego bo ten był chory. Po Ceremoniach i przywitaniu zasiedli Ichmę proposuit Ichmę Pan Odojewski skarty, ze jakoście nam deklarowali o tych Punktach które miał Czaadajew posłany do króla Imci mówić te i uspokoić je tak trzeba, żebyście
y na takich ze koniach assystencyą uprzedzili ią zwyczaynie PPe Przystawowie y Jchmę Panow Posłow na Rozgowor prosili, iechali tedy Jchmę prowadzoni od Moskiewskiey Swoiey kalwakaty, piechoty iuz nietak wiele postanowioney było bo tylko wiednym krym gorodzie yto pauco numero Stała, Ceremonie wpotykaniu Jchmę P Pw Posłow na pałac idących takiez iako iunnediate przedtym były wprowadzeni in Locum Rozgoworu Jchmę wpuł Jzby podkali Jch mę Boiarowie na Rozgowor designowani, iednak bez Odoienskiego Młodszego bo ten był chory. Po Ceremoniach y przywitaniu zasiedli Jchmę proposuit Jchmę Pan Odoiewski zkarty, ze iakoście nam deklarowali o tych Punktach ktore miał Czaadaiew posłany do krola Jmci mowić te y uspokoić ie tak trzeba, zebyście
Skrót tekstu: CzartListy
Strona: 178
Tytuł:
Kopie listów do [...] Krzysztofa Paca
Autor:
Michał Czartoryski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
listy
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
aeterna, vt cognoscant te; a Dawid w tym żywocie nadzieją się ciesząc/ wesoło śpiewał: Satiabor, cùm apparuerit gloria tua. V. Wszytkiesz dusze sprawiedliwych/ bywają na to miejsce zaraz zaprowadzone? M. Wszystkie/ które ani grzechu/ ani winy za grzechy/ płacić winne nie są/ jako do dziedzictwa zaraz wprowadzeni bywają; ale którzy grzechu/ tylko przez pokutę/ przez Sakramenta pozbyli/ a winy nie wypłacili/ ani za nie dosyć uczynili/ ani za powszechne pokutowali/ ci do Czyśca od śś. Aniołów zaprowadzeni na męki bywają: A jako Syn/ który co przewinił/ od Ojca słudze do karania bywa zlecony/ tak oni
aeterna, vt cognoscant te; á Dawid w tym żywoćie nádźieią się ćiesząc/ wesoło śpiewał: Satiabor, cùm apparuerit gloria tua. V. Wszytkiesz dusze spráwiedliwych/ bywáią ná to mieysce záraz záprowádzone? M. Wszystkie/ ktore áni grzechu/ áni winy zá grzechy/ płáćić winne nie są/ iáko do dźiedźictwá záraz wprowádzeni bywáią; ále ktorzy grzechu/ tylko przez pokutę/ przez Sákrámentá pozbyli/ á winy nie wypłáćili/ áni zá nie dosyć vczynili/ áni zá powszechne pokutowáli/ ći do Czyścá od śś. Anyołow záprowádzeni ná męki bywáią: A iáko Syn/ ktory co przewinił/ od Oycá słudze do karánia bywa zlecony/ ták oni
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 73
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651