. Jeżelibyś nie mógł tak mało podziałów na Węgielnicy prżystawić do igiełki tablice, ile ma łokci szerokość studnie; rachuj za jeden podział trzy abo cztery, stawiaając przy igiełce 6. abo 8. miasto 2. abo 4. Abo bierz podziały na linii cr idącej z podziału 10, samej mc. Nauka LIX. Wykład terminów, abo słów, któreby mogły trudnić czytelnika, w następujących czterech Zabawach. STacja w Polu: jest miejsce na którym Geometra postawi Pachołka trzymającego Tablicę, abo Tarczą: jakie w figurze następującej są B, C. D. E, F, G, H. Patrzenie odwrotne od stacyj: jest gdy Geometra
. Jeżelibyś nie mogł ták máło podźiałow ná Węgielnicy prżystáwić do igiełki tablice, ile ma łokći szerokość studnie; ráchuy zá ieden podźiał trzy ábo cztery, stáwiaáiąc przy igiełce 6. ábo 8. miásto 2. ábo 4. Abo bierz podźiały ná linii cr idącey z podźiału 10, sámey mc. NAVKA LIX. Wykład terminow, ábo słow, ktoreby mogły trudnić czytelniká, w nástępuiących czterech Zábáwách. STácya w Polu: iest mieysce ná ktorym Geometrá postáwi Páchołká trzymáiącego Tablicę, ábo Tarczą: iákie w figurze nástępuiącey są B, C. D. E, F, G, H. Pátrzenie odẃrotne od stácyi: iest gdy Geometrá
Skrót tekstu: SolGeom_II
Strona: 58
Tytuł:
Geometra polski cz. 2
Autor:
Stanisław Solski
Drukarnia:
Jerzy i Mikołaj Schedlowie
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1684
Data wydania (nie wcześniej niż):
1684
Data wydania (nie później niż):
1684
liczba (12.) która wyszła z mułtyplikacyj ściany LM (3.) przez ścianę LT, (4.) PRZESTROGA. Począł Geometra rozmierzanie Pol wfigurach, nie od triangułu, pierwszej figury, ale od kwadratu krzyżokątnego. Ponieważ na sposobie rozmierzania pola kwadratu krzyżokątnego; funduje się inszych wszytkich figur płaskich rozmierzanie. Wykład. Z tej Nauki wyrachujesz. Wiele ludzi zmieścić się może w Kościele, którego nawa srzędnia, ode drzwi aż do kratek Ołtarzowych, jest długa na 100 łokci, a szeroka na 10, dawszy każdej osobie miejsca po łokciu jednym kwadratowym, dla sposobnego uklęknienia. Gdy albowiem 100, przemultyplikujesz przez 20; wynidzie liczba ludzi
liczbá (12.) ktora wyszłá z mułtyplikácyi śćiány LM (3.) przez śćiánę LT, (4.) PRZESTROGA. Począł Geometrá rozmierzánie Pol wfigurách, nie od tryángułu, pierwszey figury, ále od kwádratu krzyżokątnego. Ponieważ ná sposobie rozmierzánia pola kwadratu krzyżokątnego; funduie się inszych wszytkich figur płáskich rozmierzánie. Wykłád. Z tey Náuki wyráchuiesz. Wiele ludźi zmieśćić się może w Kośćiele, ktorego nawá srzędnia, ode drzwi áż do kratek Ołtarzowych, iest długa ná 100 łokći, á szeroka ná 10, dawszy káżdey osobie mieysca po łokćiu iednym kwádratowym, dla sposobnego vklęknięnia. Gdy álbowiem 100, przemultyplikuiesz przez 20; wynidźie liczbá ludźi
Skrót tekstu: SolGeom_II
Strona: 76
Tytuł:
Geometra polski cz. 2
Autor:
Stanisław Solski
Drukarnia:
Jerzy i Mikołaj Schedlowie
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
matematyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1684
Data wydania (nie wcześniej niż):
1684
Data wydania (nie później niż):
1684
B. Polskę: szczegolniej mówiąc Mazowsze. Na Zachód I. II. III. Prusy Polskie Na Północ C. Morze Bałtyckie. Rozciąga się od Wschodu do Zachodu na 40 mil Niemieckich: a od Południa do Północy prawie na 45. ATLAS DZIECINNY. KARTA XVI. ATLAS DZIECINNY. KARTA XVII. ROZDZIAŁ XVII. Wykład Karty siedmnastej, w którym dokładniej Geografia Polski i W. Księstwa Litewskiego jako własnego Narodu opisuje się.
P. Co za Część Europy wyraża Karta XVII? O. Wyraża Królestwo POLSKIE, i Wielkie Księstwo LITEWSKIE. P. Jakie w tym Kraju powietrze, urodzaj, Rząd, Religia, i przymioty Polaków? O.
B. Polskę: szczegolniey mowiąc Mazowsze. Na Zachod I. II. III. Prusy Polskie Na Połnoc C. Morze Baltyckie. Rozciąga się od Wschodu do Zachodu na 40 mil Niemieckich: a od Południa do Połnocy prawie na 45. ATLAS DZIECINNY. KARTA XVI. ATLAS DZIECINNY. KARTA XVII. ROZDZIAŁ XVII. Wykład Karty siedmnastey, w ktorym dokładniey Geografia Polski y W. Xięstwa Litewskiego iako własnego Narodu opisuje się.
P. Co za Część Europy wyraża Karta XVII? O. Wyraża Krolestwo POLSKIE, y Wielkie Xięstwo LITEWSKIE. P. Jakie w tym Kraiu powietrze, urodzay, Rząd, Religia, y przymioty Polakow? O.
Skrót tekstu: SzybAtlas
Strona: 113
Tytuł:
Atlas dziecinny
Autor:
Dominik Szybiński
Drukarnia:
Michał Groell
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astronomia, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
zdania o Kometach dawnych Filozofów. k: 32. R: VL. Zdania świeższych Astronomów i Filozofów o naturze Komet k: 45. R. VII. Prawdziwie zdanie o naturze Komet. k. 56. R: VIII. Wykład tego co w głowie Komet postrzegamy. k: 69. R. IX. Wykład natury, wielkości, położenia, i różnych odmian ogona Komety. k: 88 R. X. Wykład spospbu obserwowania biegu, i dochodzenia czasu powrotu, i poznawania jeśli taż sama i jedna jest Kometa, oraz opisanie drogi i odległości Komet od słońca. k: 17. Rejestr Komet, których drogi według reguł
zdania o Kometach dawnych Filozofow. k: 32. R: VL. Zdania świeższych Astronomow y Filozofow o naturze Komet k: 45. R. VII. Prawdziwie zdanie o naturze Komet. k. 56. R: VIII. Wykład tego co w głowie Komet postrzegamy. k: 69. R. IX. Wykład natury, wielkości, położenia, y rożnych odmian ogona Komety. k: 88 R. X. Wykład spospbu obserwowania biegu, y dochodzenia czasu powrotu, y poznawania ieśli taż sama y iedna iest Kometa, oraz opisanie drogi y odległości Komet od słońca. k: 17. Reiestr Komet, ktorych drogi według reguł
Skrót tekstu: BohJProg_II
Strona: 265
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki, traktaty
Tematyka:
astronomia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
naturze Komet k: 45. R. VII. Prawdziwie zdanie o naturze Komet. k. 56. R: VIII. Wykład tego co w głowie Komet postrzegamy. k: 69. R. IX. Wykład natury, wielkości, położenia, i różnych odmian ogona Komety. k: 88 R. X. Wykład spospbu obserwowania biegu, i dochodzenia czasu powrotu, i poznawania jeśli taż sama i jedna jest Kometa, oraz opisanie drogi i odległości Komet od słońca. k: 17. Rejestr Komet, których drogi według reguł nauki gwiazdarskiej obserwowane są i wymierzone. Obserwacje Komety R: 1769. przez W. X. RoztANA Soc
naturze Komet k: 45. R. VII. Prawdziwie zdanie o naturze Komet. k. 56. R: VIII. Wykład tego co w głowie Komet postrzegamy. k: 69. R. IX. Wykład natury, wielkości, położenia, y rożnych odmian ogona Komety. k: 88 R. X. Wykład spospbu obserwowania biegu, y dochodzenia czasu powrotu, y poznawania ieśli taż sama y iedna iest Kometa, oraz opisanie drogi y odległości Komet od słońca. k: 17. Reiestr Komet, ktorych drogi według reguł nauki gwiazdarskiey obserwowane są y wymierzone. Obserwacye Komety R: 1769. przez W. X. ROSTANA Soc
Skrót tekstu: BohJProg_II
Strona: 265
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki, traktaty
Tematyka:
astronomia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
wszedszy obaczysz zacne pokoje/ Kobiercy wyśmienitemi obite/ Statuj kosztowne/ łoża drogo usłane/ także drogie od kunsztu i sztuk kamienne Stoły. Zaraz skoro drzwi otworzysz/ zjednego do drugiego/ pięć obaczysz/ wszytko w kwadrat budowanych Pokojów/ których jest 20. Drogiemi i kosztownemi przyozdobione obiciami/ mianowicie Konterfekty kunsztowne/ których wykład/ tuż zaraz na brzegach wypisany stoi. Stamtąd do Monte Rosa, Wieś 3. mile/ niżeli w Monte Rosa staniesz/ możesz jechać/ przez Ogród Kardynalski/ gdzie obaczysz/ Jeleni/ Sarn/ i różnego dzikiego zwierza dostatkiem. Z Monte Rosa, do Bacano. Austeria 6. mil/ przed laty/ był
wszedszy obaczysz zacne pokoie/ Kobiercy wyśmienitemi obite/ Státuy kosztowne/ łożá drogo vsłáne/ tákże drogie od kunsztu y sztuk kámienne Stoły. Záraz skoro drzwi otworzysz/ ziednego do drugiego/ pięć obáczysz/ wszytko w quádrat budowánych Pokoiow/ ktorych iest 20. Drogiemi i kosztownemi przyozdobione obićiámi/ miánowićie Conterfekty kunsztowne/ ktorych wykład/ tuż záraz ná brzegách wypisány stoi. Ztámtąd do Monte Rosa, Wieś 3. mile/ niżeli w Monte Rosa stániesz/ możesz iecháć/ przez Ogrod Cárdinalski/ gdźie obaczysz/ Ieleni/ Sarn/ y roznego dźikiego źwierzá dostátkiem. Z Monte Rosa, do Bacano. Austeria 6. mil/ przed láty/ był
Skrót tekstu: DelicWłos
Strona: 89
Tytuł:
Delicje ziemie włoskiej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
, Praeceptorum Affirmativorum jest wliczbie 218, tojest tyle, ile części w ludzkim Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
ciele: azaś Praeceptorum negativorum trzymał, iż jest tylo w Zakonie tymże, ile dni w Roku słonecznym tojest 365. Rabbi Onkelos, przychodzień do starego Zakonu, napisał Thargum, tojest Chaldejski wykład obszerny Biblii, żyjący przed Chrystusem laty 24 według Galatyna, wiele Rabinowskich fabuł zawierające, Żydów gustowi i zdaniu akomodowane, i Synagodze ich faworyzujące, zakazane Chrześcijanom i wyklęte na Tridentskim Konsylium. Rabbi Salomon Iarchi w Francyj urodzony i żyjący, takiej u Hebrajczyków powagi, że go zowią Caput Tribuum Isràel, który cały stary Testament
, Praeceptorum Affirmativorum iest wliczbie 218, toiest tyle, ile części w ludzkim Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
ciele: azaś Praeceptorum negativorum trzymał, iż iest tylo w Zakonie tymże, ile dni w Roku słonecznym toiest 365. Rabbi Onkelos, przychodzień do starego Zakonu, napisał Thargum, toiest Chaldeyski wykład obszerny Biblii, żyiący przed Chrystusem laty 24 według Galatyna, wiele Rabinowskich fabuł zawieraiące, Zydow gustowi y zdaniu akommodowane, y Synagodze ich faworyzuiące, zakazane Chrześcianom y wyklęte na Tridentskim Koncilium. Rabbi Salomon Iarchi w Francyi urodzony y żyiący, takiey u Hebrayczykow powagi, że go zowią Caput Tribuum Isràel, ktory cały stary Testament
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 683
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
gałązki/ a ona jakoby pąkowie wypuszczała/ a wychodził kwiat jej/ i dostawały się jagody gron winnych. 11. A kubek Faraonów był w ręce mojej: wziąłem tedy jagody/ i wytłaczałem je w kubek Faraonów/ i podawałem kubek w ręce Faraonowe. 12. Tedy mu powiedział Józef. Ten jest wykład snu tego: trzy gałązki trzy dni są. 13. Potrzech dniach wywyższy Farao głowę twą/ a przywróci cię do pierwszego urzędu/ i będziesz podawał kubek Faraonowi do ręki jego/ według zwyczaju pierwszego/ gdyś był Podczaszym jego. 14. Tylko wspomni sobie na mię/ gdy się będziesz miał dobrze: a
gáłązki/ á oná jákoby pąkowie wypuszczáłá/ á wychodźił kwiát jey/ y dostawáły śię jágody gron winnych. 11. A kubek Fáráonow był w ręce moiey: wźiąłem tedy jágody/ y wytłaczałem je w kubek Fáráonow/ y podawałem kubek w ręce Fáráonowe. 12. Tedy mu powiedźiał Iozef. Ten jest wykład snu tego: trzy gáłązki trzy dni są. 13. Potrzech dniách wywyższy Fáráo głowę twą/ á przywroći ćię do pierwszego urzędu/ y będźiesz podawał kubek Fáráonowi do ręki jego/ według zwyczáju pierwszego/ gdyś był Podczászym jego. 14. Tylko wspomni sobie ná mię/ gdy śię będźiesz miał dobrze: á
Skrót tekstu: BG_Rdz
Strona: 42
Tytuł:
Biblia Gdańska, Księga Rodzaju
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
/ rzekł do Józefa: Jam też we śnie mój niewidział, a oto trzy kosze białe nad głową moją/ 17. A w koszu nawyższym były wszelakie potrawy Faraonowe/ roboty piekarskiej/ a ptastwo jadło je z kosza który był nad głową moją. 18. Tedy odpowiedział Józef/ i rzekł: Tenci jest wykład jego: Trzy kosze/ trzy dni są: 19. A po trzech dniach odeimie Farao głowę twoję od ciebie/ i obiesi cię na drzewie/ a będzie ptastwo jadło ciało twoje z ciebie. 20.
I Stało się dnia trzeciego/ dnia narodzenia Faraonowego/ że uczynił ucztę na wszystkie sługi swe/ i policzył głowę
/ rzekł do Iozefá: Iam też we snie moj niewidźiał, á oto trzy kosze białe nád głową moją/ 17. A w koszu nawyższym były wszelákie potráwy Fáráonowe/ roboty piekárskiey/ á ptástwo jádło je z koszá ktory był nád głową moją. 18. Tedy odpowiedźiał Iozef/ y rzekł: Tenći jest wykład jego: Trzy kosze/ trzy dni są: 19. A po trzech dniách odeimie Fáráo głowę twoję od ćiebie/ y obieśi ćię ná drzewie/ á będźie ptástwo jádło ćiáło twoje z ćiebie. 20.
Y Stáło śię dniá trzećiego/ dniá národzenia Fáráonowego/ że uczynił ucztę ná wszystkie sługi swe/ y policzył głowę
Skrót tekstu: BG_Rdz
Strona: 42
Tytuł:
Biblia Gdańska, Księga Rodzaju
Autor:
Anonim
Tłumacz:
Daniel Mikołajewski
Drukarnia:
Andreas Hünefeld
Miejsce wydania:
Gdańsk
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
Biblia
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
: Coś słyszał ode mnie przez wiele świadków, to zalecaj wiernym, którzy sposobni będą drugich uczyć. Tegoż rozkazania Apostołskiego Kościół ś. Chrześcijański przystrzegając/ zawżdy miał ten obyczaj/ że się przeszłych Chrześcijan wyznania i wyrozumienia trzymał: i był zawsze stróżem tego/ aby jako pismo/ tak też i tenże własny wykład pisma ś. Apostołski był z ręku w ręce Chrześcijanom podany. Dla tegoć i Papieże i Concilia, kiedy co o wierze stanowią/ tak pospolicie mówią: Tak nam Ojcowie podali: tośmy od Ojców wzięli: nic swego/ nic nowego nie podając/ tylko co zawżdy Chrześcijanie wierzyli/ jako to mianowicie w tym wyznaniu
: Coś słyszał ode mnie przez wiele świádkow, to zálecay wiernym, ktorzy sposobni będą drugich vczyć. Tegoż roskazánia Apostolskiego Kośćioł ś. Chrześćiáński przystrzegáiąc/ záwżdy miał ten obyczay/ że się przeszłych Chrześćian wyznánia y wyrozumienia trzymał: y był záwsze strożem tego/ áby iáko pismo/ ták też y tenże własny wykład pismá ś. Apostolski był z ręku w ręce Chrześćiánom podány. Dla tegoć y Papieże y Concilia, kiedy co o wierze stánowią/ ták pospolićie mowią: Ták nam Oycowie podáli: tosmy od Oycow wźięli: nic swego/ nic nowego nie podáiąc/ tylko co záwżdy Chrześćiánie wierzyli/ iáko to miánowićie w tym wyznániu
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 11
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612