puszczać. Curatela est ius regium; sine consensu ordinum nie mogła się puścić tanto periculo, praesertim dismembratio nis secuturae et abalienationis a Regno provinciarum.Sum-wziętą każe bona fides wrócić; jeśli się rozlazła, ordines illius provinciae ex reditibus curent exsolvendam.
A to wszystko aby się ku spełnieniu in toto et in parte zahartowało rokoszowym wynalazkiem pod dalszymi postępki iuxta, praescriptum legum nostrarum. Co daj Pan Bóg wszechmogący z łaski swej, sine quo cum nihil potest mortalis fragilitas, ipsius munere hoc negotium gubernetur et finem felicem et optatum consequatur.
puszczać. Curatela est ius regium; sine consensu ordinum nie mogła się puścić tanto periculo, praesertim dismembratio nis secuturae et abalienationis a Regno provinciarum.Sum-wziętą każe bona fides wrócić; jeśli się rozlazła, ordines illius provinciae ex reditibus curent exsolvendam.
A to wszystko aby się ku spełnieniu in toto et in parte zahartowało rokoszowym wynalazkiem pod dalszymi postępki iuxta, praescriptum legum nostrarum. Co daj Pan Bóg wszechmogący z łaski swej, sine quo cum nihil potest mortalis fragilitas, ipsius munere hoc negotium gubernetur et finem felicem et optatum consequatur.
Skrót tekstu: DyskRokCz_II
Strona: 434
Tytuł:
38. Dyskurs około rokoszu, przez zjazd lubelski in diem sextam Augusti miedzy Sendomierzem a Pokrzywnicą roku 1606 uchwalonego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1606
Data wydania (nie wcześniej niż):
1606
Data wydania (nie później niż):
1606
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Pisma polityczne z czasów rokoszu Zebrzydowskiego 1606-1608
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jan Czubek
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1918
takiej tylko broni zażywać należy Chrześcijanom. Do tej Sekty mogliby należeć w Polsce Drabi z pałkami chodzący, którymby jeśli nie flintę, to pewnie cep albo kosę trzeba dać w ręce, gdyż tylko pałką non pauca mala robią po Wsiach. Herezje Chrześcijańskie
FILIPOWSKA HEREZJA. Nie może nigdy szatan quiescere: co raz nowym wynalazkiem duszy ludzkie prowadzi na zgubę: Nowe wystawia Akademie, w których pychy, uporu, swego zdania tenacitatem nauczywszy, dopiero sadza in Cathrdra pestilentiae swoich Dyscypułów, czyniąc ich potym Magistros erroris. A częstokroć czego się polerowny wzdryga rozum, albo wielkim pachnie głupstwem, to ochrzci artykułem Wiary. Czy może co być głupszego nad Mahometa
takiey tylko broni zażywać należy Chrześcianom. Do tey Sekty mogliby należeć w Polszcze Drabi z pałkami chodzący, ktorymby ieśli nie flintę, to pewnie cep albo kosę trzeba dać w ręce, gdyż tylko pałką non pauca mala robią po Wsiach. Herezye Chrześciańskie
FILIPOWSKA HEREZYA. Nie może nigdy szatan quiescere: co raz nowym wynalazkiem duszy ludzkie prowadzi na zgubę: Nowe wystawia Akademie, w ktorych pychy, uporu, swego zdania tenacitatem nauczywszy, dopiero sadza in Cathrdra pestilentiae swoich Dyscypułow, czyniąc ich potym Magistros erroris. A częstokroć czego się polerowny wzdryga rozum, albo wielkim pachnie głupstwem, to ochrzci artykułem Wiary. Czy może co bydź głupszego nad Machometa
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1118
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Kościołem Łacińskim, i Greckim. Aż Roku 1054 Michał Patriarcha, chcąc koniecznie być verè et realiter Patriarchą Ekumenicznym, albo Powszechnym, według Antecesorów swoich zamysłów, począł udawać, iż Biskup Rzymski, i wszyscy Łacinnicy byli w klątwie, dlatego, że przeciw Dekretowi Konsylium Efeskiego, przydali owo słowo w Symbolum, Filioque a tym wynalazkiem dowodził, iż pierwsze miejsce, wedle niego utracone przez Papieża, jemu należało. Mało na tym mając, przykazali Grekowie, aby Kościoły wszystkie Łacinników pozamykane były. Cesarz też Konstantyn Monomachus, albo Obrazoborca deklarował wielkie tym rekompensy, którzyby przeciw Łacińskiemu pisali Kościołowi.
Zgoła przez lat ośmset, cała Grecja Rzymskiego Biskupa adorowała za
Kościołem Łacińskim, y Greckim. Aż Roku 1054 Michał Pátryárchá, chcąc koniecznie bydź verè et realiter Patryarchą Ekumenicznym, albo Powszechnym, według Antecesorow swoich zamysłow, począł udawać, iż Biskup Rzymski, y wszyscy Łacinnicy byli w klątwie, dlatego, że przeciw Dekretowi Koncilium Efeskiego, przydáli owo słowo w Symbolum, Filioque a tym wynalazkiem dowodził, iż pierwsze mieysce, wedle niego utrácone przez Papieża, iemu należało. Mało ná tym maiąc, przykázali Grekowie, aby Kościoły wszystkie Łacinnikow pozámykane były. Cesarz też Konstántyn Monomachus, albo Obrazoborca deklarował wielkie tym rekompensy, ktorzyby przeciw Łacińskiemu pisáli Kościołowi.
Zgoła przez lat ośmset, cała Grecya Rzymskiego Biskupá adorowała za
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1136
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
50. wynaleziona; toć wiek nowy niema sobie tego przyznawać, jakoby Jan Guttembergus w Strażburgu, czyli Jan Faustus w Harlem R. 1440. był pierwszym inwentorem; chybaby Chineńczyków imitatorem w Europie. Wieku starego to cudna inwencja, że nieprzebyte morza przez Tyryiczyków i Sydończyków; a przed niemi przez Noego Okrętów wynalazkiem. On to zamorskie statkami zlustrował kraje; on Cudzoziemskich do nas morzem nawiozł bogactw i raritates zwierząt. Jak londy pługami, tak sulcabat maria okrętami starożytność. Jednej zgrzybiałym wiekom, nie dostawało rzeczy Acum magneticam, to jest zegaru albo kompasu morskiego, który nie możem mówić, że wiek świeży wymyślił światu; bo jeszcze Flavius
50. wynaleziona; toć wiek nowy niema sobie tego przyznawać, iakoby Ian Guttembergus w Strażburgu, czyli Ian Faustus w Harlem R. 1440. był pierwszym inwentorem; chybaby Chineńczykow imitatorem w Europie. Wieku starego to cudna inwencya, że nieprzebyte morza przez Tyryiczykow y Sydończykow; a przed niemi przez Noego Okrętow wynalazkiem. On to zamorskie statkami zlustrował kraie; on Cudzoziemskich do nas morzem nawiozł bogactw y raritates zwierząt. Iak londy pługami, tak sulcabat maria okrętami starożytność. Iedney zgrzybiałym wiekom, nie dostawało rzeczy Acum magneticam, to iest zegaru albo kompasu morskiego, ktory nie możem mowić, że wiek swieży wymyślił swiatu; bo ieszcze Flavius
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 27
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Jednej zgrzybiałym wiekom, nie dostawało rzeczy Acum magneticam, to jest zegaru albo kompasu morskiego, który nie możem mówić, że wiek świeży wymyślił światu; bo jeszcze Flavius à Gloria Melfeńczyk w Kampanii Wło- Czy stary czy nowy wiek lepszy?
skiej Roku 1303. czemu lat czterysta kilkadziesiąt, z inwentował. A przed tym wynalazkiem Stella Polaris, alias Gwiazda Polarna, północa, była na morzach dla żeglarzów przewodniczka zawsze Fortunna, jeżeli od chmur grubych niebyła zasłoniona. Aże nowy świat wynaleziony, alias Ameryka dopiero Roku 1491. zda się być, wynalazkiem ciekawego nowego wieku? odpowiadam niech sobie tej nowalii nie przyznaje żaden Juwenciusz. Staje starożytny Seneka za
. Iedney zgrzybiałym wiekom, nie dostawało rzeczy Acum magneticam, to iest zegaru albo kompasu morskiego, ktory nie możem mowić, że wiek swieży wymyślił swiatu; bo ieszcze Flavius à Gloria Melfeńczyk w Kampanii Wło- Czy stary czy nowy wiek lepszy?
skiey Roku 1303. czemu lat czterysta kilkadziesiąt, z inwentował. A przed tym wynalazkiem Stella Polaris, alias Gwiazda Polarna, pułnocna, była na morzach dla żeglarzow przewodniczka zawsze Fortunna, ieżeli od chmur grubych niebyła zasłoniona. Aże nowy swiat wynaleziony, alias Ameryka dopiero Roku 1491. zda się być, wynalazkiem ciekawego nowego wieku? odpowiadam niech sobie tey nowalii nie przyznaie żaden Iuwenciusz. Staie starożytny Seneka za
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 28
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
wiek lepszy?
skiej Roku 1303. czemu lat czterysta kilkadziesiąt, z inwentował. A przed tym wynalazkiem Stella Polaris, alias Gwiazda Polarna, północa, była na morzach dla żeglarzów przewodniczka zawsze Fortunna, jeżeli od chmur grubych niebyła zasłoniona. Aże nowy świat wynaleziony, alias Ameryka dopiero Roku 1491. zda się być, wynalazkiem ciekawego nowego wieku? odpowiadam niech sobie tej nowalii nie przyznaje żaden Juwenciusz. Staje starożytny Seneka za starym wiekiem, a przednim Divinüs Plato Filozof, jako też Diodorus Siculus, że ten kraj był znajomy, części dawno mieszkalnych ludziom, tylko Oceana morza malacia, i niesłychane zburzenie się ten kraj oderwało, zalawszy i demoliowawszy Isthmum
wiek lepszy?
skiey Roku 1303. czemu lat czterysta kilkadziesiąt, z inwentował. A przed tym wynalazkiem Stella Polaris, alias Gwiazda Polarna, pułnocna, była na morzach dla żeglarzow przewodniczka zawsze Fortunna, ieżeli od chmur grubych niebyła zasłoniona. Aże nowy swiat wynaleziony, alias Ameryka dopiero Roku 1491. zda się być, wynalazkiem ciekawego nowego wieku? odpowiadam niech sobie tey nowalii nie przyznaie żaden Iuwenciusz. Staie starożytny Seneka za starym wiekiem, á przednim Divinüs Plato Filozof, iako też Diodorus Siculus, że ten kray był znaiomy, części dawno mieszkalnych ludziom, tylko Oceana morża malacia, y niesłychane zburzenie się ten kray oderwało, zalawszy y demoliowawszy Isthmum
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 28
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
in phantasmatibus nostris: melius est enim qualecunq: verum, quam quidquid pro arbitrio singi potest. Devera relig: c. 55. (a) Wróżkę z gwiazd Tertulian nazywa bałwochwalstwem (L. 9 de Idolo:) Orygenes szaleństwem (apud husebium L. 6 de praepar: Evain: c. 9)Lactanius wynalazkiem szatańskim (L. 2. c. 13) Z. Bazyli głupią bezbożnością (Homil: 6. in Hexam:) Z. Hieronim śmieje się z niej (in c. I. Sophoniae) Z. Cyrylus Aleksandryjski nazywa ją nie rozumną zabawką, toż mówi Z. Ambroży (L 4. c.
in phantasmatibus nostris: melius est enim qualecunq: verum, quam quidquid pro arbitrio singi potest. Devera relig: c. 55. (a) Wróżkę z gwiazd Tertulian nazywa bałwochwalstwem (L. 9 de Idolo:) Origenes szaleństwem (apud husebium L. 6 de praepar: Evain: c. 9)Lactanius wynalazkiem szatańskim (L. 2. c. 13) S. Bazyli głupią bezbożnością (Homil: 6. in Hexam:) S. Hieronim śmieie się z niey (in c. I. Sophoniae) S. Cyrillus Alexandryiski nazywa ią nie rozumną zabawką, toż mówi S. Ambroży (L 4. c.
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 244
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
, że żywot nic nie jest człowieczy, Tylko jedne odpychać, drugie ciągnąć rzeczy. 186 (D). WIELKA ODMIANA W PolscE
Zginęły w Polsce srebrne i pieniądze złote: Jedne poszły złotnikom dla pychy w robotę; Drugie łakomcy w skrzyniach abo w murach więżą; Ostatek zakopanych je ziemia przez księżą. Szelągi ambicja same wynalazkiem Ludzkim nam zostawiła, miedź zmieszaną z piaskiem (Bo co lepsze, tylko że nie w minnicy bite, Kościelne nimi dachy przez mnichów obite); Nikt ich nie chowa, bowiem, jako ciało z duszą, Tak piasek z miedzią, tak się i szelągi kruszą. Za granicę nie idą; ten tylko pożytek,
, że żywot nic nie jest człowieczy, Tylko jedne odpychać, drugie ciągnąć rzeczy. 186 (D). WIELKA ODMIANA W POLSZCZE
Zginęły w Polszcze srebrne i pieniądze złote: Jedne poszły złotnikom dla pychy w robotę; Drugie łakomcy w skrzyniach abo w murach więżą; Ostatek zakopanych je ziemia przez księżą. Szelągi ambicyja same wynalazkiem Ludzkim nam zostawiła, miedź zmieszaną z piaskiem (Bo co lepsze, tylko że nie w minnicy bite, Kościelne nimi dachy przez mnichów obite); Nikt ich nie chowa, bowiem, jako ciało z duszą, Tak piasek z miedzią, tak się i szelągi kruszą. Za granicę nie idą; ten tylko pożytek,
Skrót tekstu: PotFrasz3Kuk_II
Strona: 627
Tytuł:
Ogrodu nie wyplewionego część trzecia
Autor:
Wacław Potocki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1677
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1677
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Dzieła
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Leszek Kukulski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1987
i przy łasce Pana Boga. Oto wyraźne Chrystusa obietnice: Beati qui persecutionem patiuntur propter iustitiam, quoniam ipsorum est regnum caelorum. „Błogosławieni którzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, ich albowiem jest Królestwo Niebieskie.” Słuchajmy cierpliwie do sądu Boskiego przyszłego ich bluźnierstw. Ze „Religia rozumnym nie jest potrzebna.. Ze jest tylko wynalazkiem na zatrzymanie w bojaźni gatunku podlejszego gminnych ludzi.” Wszak to są Mędrców dzisiejszych zdania. Patrzmy się cierpliwie na ich czystego rozumu obroty na wszystkie strony jak się uda, zwinąć się gotowego... A doczekamy się niedługo jako ich ten subtelny rozum bez Religii, bez bojaźni Boga i strasznych Sądów jego zamata onych
y przy łasce Pana Boga. Oto wyraźne Chrystusa obietnice: Beati qui persecutionem patiuntur propter iustitiam, quoniam ipsorum est regnum caelorum. „Błogosławieni ktorzy cierpią prześladowanie dla sprawiedliwości, ich albowiem iest Krolestwo Niebieskie.” Słuchaymy cierpliwie do sądu Boskiego przyszłego ich bluźnierstw. Ze „Religia rozumnym nie iest potrzebna.. Ze iest tylko wynalazkiem na zatrzymanie w boiaźni gatunku podleyszego gminnych ludzi.” Wszak to są Mędrcow dzisieyszych zdania. Patrzmy się cierpliwie na ich czystego rozumu obroty na wszystkie strony iak się uda, zwinąć się gotowego... A doczekamy się niedługo iako ich ten subtelny rozum bez Religii, bez boiaźni Boga y strasznych Sądow iego zamata onych
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 31
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
płatwy położył. Ławica sprawy przesłuchawszy, dekret ferowała taki, iż Jasiek wyszedł z państwa od lat dziesiąci do Łostowki i tam zamieszkał poddanstwo, tedy ma się starać o wolne wyscie u Pana swego, a prawo mu przysądza dziedzictwo. Ale z tym dokładem, aby nakłady, które uczynił Lach na tamtym gruncie, zapłacił za wynalazkiem ludzi. A żeby też Lach wiedział czego się ma trzymac, naznacza sąd czasz pewny tego wykupna Jąnowi, to jest do Trzech Królów bliszko przysłych, jednak z kondycjamy: pierwsza, aby przyniósł wolne wyscie od lei M. P. Wolnickiej; druga, aby nakłady wrócieł wedle słuszności; trzecia, aby sam,
płatwy połozył. Ławica sprawy przesłuchawszy, dekret ferowała taki, isz Iasiek wyszedł z panstwa od lath dziesiąci do Łostowki y tam zamieszkał poddanstwo, tedy ma sie starac o wolne wyscie u Pana swego, a prawo mu przysądza dziedzictwo. Ale z tym dokładęm, aby nakłady, ktore uczynił Lach na tamtym gruncie, zapłacił za wynalazkiem ludzi. A żeby tesz Lach wiedział czego sie ma trzymac, naznacza sąd czasz pewny tego wykupna Iąnowi, to iest do Trzech Krolow bliszko przysłych, iednak z kondycyamy: pierwsza, aby przyniosł wolne wÿscie od lei M. P. Wolnickiey; druga, aby nakłady wrocieł wedle słusznosci; trzecia, aby sąm,
Skrót tekstu: KsKasUl_1
Strona: 324
Tytuł:
Księgi gromadzkie wsi Kasina Wielka, cz. 1
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kasina Wielka
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
księgi sądowe
Tematyka:
sprawy sądowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1601 a 1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1601
Data wydania (nie później niż):
1650
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Księgi sądowe wiejskie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bolesław Ulanowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1921