szczęśliwa; zapomnij o Teodorze.”
Od tego czasu wyszedłszy z domu Ojcowskiego Teodor, więcej się już znaleźć niemógł, co tak tknęło Konstancją, iż odrzuciwszy proponowanego od Ojca Kawalera, umyśliła życie w Klasztorze kończyć. Czas długi w domu Ojcowskim przepędziwszy, wybrała się na koniec do Miasta, w którym był. Klasztor Zakonnic, chcąc się zaś do aktu obłoczyn przysposobić, prosiła Starszej o jakiego pobożnego Kapłana, któremuby skrytości serca swojego powierzyć mogła. Był na ów czas w tymże mieście pobożnością życia znakomity Zakonnik, ten zawołany gdy przyszedł, spowiedając się przed nim, rzekła na koniec: trwożę sobą do tąd, i mam skrupuł wielki
szczęśliwa; zapomnij o Teodorze.”
Od tego czasu wyszedłszy z domu Oycowskiego Teodor, więcey się iuż znaleść niemogł, co tak tknęło Konstancyą, iż odrzuciwszy proponowanego od Oyca Kawalera, umyśliła życie w Klasztorze kończyć. Czas długi w domu Oycowskim przepędziwszy, wybrała się na koniec do Miasta, w ktorym był. Klasztor Zakonnic, chcąc się zaś do aktu obłoczyn przysposobić, prosiła Starszey o iakiego pobożnego Kapłana, ktoremuby skrytości serca swoiego powierzyć mogła. Był na ów czas w tymże mieście pobożnością życia znakomity Zakonnik, ten zawołany gdy przyszedł, spowiedaiąc się przed nim, rzekła na koniec: trwożę sobą do tąd, y mam skrupuł wielki
Skrót tekstu: Monitor
Strona: 158
Tytuł:
Monitor na Rok Pański 1772
Autor:
Ignacy Krasicki
Drukarnia:
Wawrzyniec Mitzler de Kolof
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
tysiące sto Osób z pracy rąk swoich żyjących, jako świadczy Wielebny BEDA.
Książę Mikołaj RADZIWIŁ świadczy w swojej Peregrynacyj Jerozolimskiej, że Konwent Z. Saby w Palestynie miał Mnichów 5000, teraz tylko ledwie 30. ich się znajduje, w komórkach w skale wykopanych mieszkających.
W Brabanckim Księstwie w Mieście Mechlinium vulgò Mechelem Arcy-Biskupim, Zakonnic bywa po 1500. a czasem po 1600. Kościół jest pod Tytułem Z. Aleksego, jako świadczy Gvicciardynus.
OKsYRYNCHUM Miasto Tebaidy, Krainy Afrykańskiej, samemi zagęszczone było Klasztorami : Mnichów w nim było dziesięć tysięcy, Mniszek 20. tysięcy. Vitae Patrum.
W Państwie Murzyńskim pod Patriarchą Abaną Markiem, 800 było Kanoników
tysiące sto Osob z prácy rąk swoich żyiących, iáko swiadczy Wielebny BEDA.
Xiąże Mikołay RADZIWIŁ świadczy w swoiey Peregrynàcyi Ierozolimskiey, że Konwent S. Sabby w Palestynie miał Mnichow 5000, teraz tylko ledwie 30. ich się znayduie, w komorkách w skále wykopanych mieszkaiących.
W Brabanckim Xięstwie w Mieście Mechlinium vulgò Mechelem Arcy-Biskupim, Zákonnic bywá po 1500. á czasem po 1600. Koscioł iest pod Tytulem S. Alexego, iàko świadczy Gvicciardinus.
OXYRYNCHUM Miasto Thebaidy, Kráiny Afrykáńskiey, samemi zágęszczone było Klasztorami : Mnichow w nim było dziesięc tysięcy, Mniszek 20. tysięcy. Vitae Patrum.
W Państwie Murzyńskim pod Patryarchą Abaną Markiem, 800 było Kanonikow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 994
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
biały na znak niewinności pierworódnej Najświętszej Panny, a Płaszcze blamarantowe. Czynią Profesyą czczenia i promowowania Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprócz Dominicas privilegiatas, mówią Officium albo Maius, albo Minus o Niepokalanym Poczęciu: Są pod Rządem Zakonu Z. Franciszka. Roku 1587 przez rewizję znaleziono w Hiszpanii i Indiach tych Zakonnic Klasztorów więcej niżeli 40, jako czytam in Vincentio Antisto:
Zakon PANIEN a VISITATIONE B.M V. alias WIZYTEK. którym napisał Regułę bardzo świętą i doskonałą Z. Saleziusz Biskup i Książę Geneweński konformiter do Reguł Z Augustyna Roku 1620.
Zakon Kleryków Regularnych SOCIETATIS Jezu, dany in Lucem Gentium od Z. Ignacego Lojoli
biały na znak niewinności pierworodney Nayswiętszey Panny, a Płaszcze blámarantowe. Czynią Profesyą czczenia y promowowania Niepokálanego Poczęcia Nayświętszey Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprocz Dominicas privilegiatas, mowią Officium albo Maius, albo Minus o Niepokalanym Poczęciu: Są pod Rządem Zakonu S. Franciszka. Roku 1587 przez rewizyę znaleziono w Hiszpanii y Indyach tych Zakonnic Klasztorow więcey niżeli 40, iako czytam in Vincentio Antisto:
Zakon PANIEN à VISITATIONE B.M V. alias WIZYTEK. ktorym napisał Regułę bardzo swiętą y doskonałą S. Saleziusz Biskup y Xiąże Geneweński conformiter do Reguł S Augustyna Roku 1620.
Zakon Klerykow Regularnych SOCIETATIS IESU, dany in Lucem Gentium od S. Ignacego Loioli
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1038
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
obwarowano, Wolność Religii obu stron, jako czytam w Horniuszu, 2do in Republica Germanica, 3tio in Vindelino.
ERRORES MARCINA LUTRA i NA NiektórE REFUTACJA KROCIUSIENKA.
Nauczał, że rzecz niepodobna Czystość zachować: dlatego wota połamał Zakonne, żył w cielesności, gdy wziął Katarzynę Zakonnicę z Witembergu aktu Profeskę, z którą innych ośm Zakonnic z Nimiceńskiego wziął lasztoru. Tyle Czystość zachowało Świętych, zacząwszy od Najświętszej
między między Niewiastami Maryj: Jan Ewangelista Panna na Duszy, który widział kupami chodzących Panienek za Barankiem w Niebie. Otoż potuerunt hi et hae. Bonum est homini mulierem non tángere. 1 Corinth: 7; toć chwalebna jest Czystość. Hereżye Chrześcijańskie
obwárowano, Wolność Religii obu stron, iáko czytam w Horniuszu, 2do in Republica Germanica, 3tio in Vindelino.
ERRORES MARCINA LUTRA y NA NIEKTORE REFUTACYA KROCIUSIENKA.
Nauczał, że rzecz niepodobna Czystość zachować: dlatego wota połamał Zakonne, żył w cielesności, gdy wziął Katarzynę Zakonnicę z Witembergu actu Profeskę, z ktorą innych ośm Zákonnic z Nimiceńskiego wziął lasztoru. Tyle Czystość zachowało Swiętych, zacząwszy od Nayświętszey
między między Niewiastami Maryi: Ian Ewangelista Panna na Duszy, ktory widział kupami chodzących Panienek za Barankiem w Niebie. Otoż potuerunt hi et hae. Bonum est homini mulierem non tángere. 1 Corinth: 7; toć chwalebna iest Czystość. Hereżye Chrześciańskie
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1125
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
dla nabożnego a przynajmniej ciekawego enarro Czytelnika.
Błogosławiona JOANNA de Cruce Ksieni, nieraz z swoim Aniołem stróżem rozmawiała, Postrzegłszy to Siostry Zakonne, z inspiracyj Ducha Świętego prosiły, aby ich paciorki do modlenia służące Aniołowi swemu oddała, do Nieba zasłała, aby imBÓG łaski swoje nadał. Ona po rozmowie z Aniołem, Paciorki od Zakonnic poodbierawszy, zamkneła w skrzynkę, klucz im oddała, sama się na gorącą udawszy modlitwę. Niewycierpiały Zakonnice, otworzyły skrzynkę ową, Paciorków swoich nieznalazły, ale B. Joanna po modlitwie przy Siostrach gdy skrzynkę ot wiera, Paciorki znajduje dziwnie wonniejące, każdej z Sióstr oddała własne, opowiadając im, że przez Anioła
dla nábożnego a przynaymniey ciekawego enarro Czytelnika.
Błogosławiona IOANNA de Cruce Xieni, nieraz z swoim Aniołem strożem rozmawiała, Postrzegłszy to Siostry Zakonne, z inspirácyi Ducha Swiętego prosiły, áby ich paciorki do modlenia służące Aniołowi swemu oddałá, do Nieba zasłałá, aby imBOG łáski swoie nadáł. Ona po rozmowie z Aniołem, Paciorki od Zakonnic poodbierawszy, zamkneła w skrzynkę, klucz im oddáła, sámá się ná gorącą udáwszy modlitwę. Niewycierpiały Zakonnice, otworzyły skrzynkę ową, Páciorkow swoich nieználázły, ále B. Ioanná po modlitwie przy Siostrach gdy skrzynkę ot wiera, Paciorki znáyduie dziwnie wonnieiące, káżdey z Siostr oddáłá własne, opowiádáiąc im, że przez Aniołá
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 163
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, tu ztych Kruszców, które starzy wyrzucali. O milę od Olkusza wykopują Lithargyrum alias Glejt masę odchodzącą od kruszców, osobliwie od Ołowiu do polewania garków, i lapidem Calaminarem albo Cadmiam Nativam, tojest Galmej, albo kamień mosiężny zmiedzi palonej wogniu się rodzący, co oboje do Gdańska posyłają. Tu SKAŁA Miasteczko Zakonnic, gdzie one były z Zawichosta przeniesione, teraz u Z. Jędrzeja w Krakowie; ma mieć marmury różnego koloru. Tam w Skale tej ma być puszcza wykuta Z. Salomei. PIESKOWA Skała Zamek na wysokiej gorze Na tej Włości Jan Wielopolski Wojewoda Krakowski Poseł do Ferdynanda III. otrzymał tytuł Comitis S. R. Jmperii
, tu ztych Kruszcow, ktore starzy wyrzucali. O milę od Olkuszá wykopuią Lithargyrum alias Gleyt masę odchodzącą od kruszczow, osobliwie od Ołowiu do polewania garkow, y lapidem Calaminarem albo Cadmiam Nativam, toiest Galmey, albo kamień mosiężny zmiedzi paloney wogniu się rodzący, co oboie do Gdańska posyłaią. Tu SKAŁA Miasteczko Zakonnic, gdzie one były z Zawichòsta przeniesione, teraz u S. Iędrzeia w Krakowie; ma mieć marmury rożnego koloru. Tam w Skale tey ma bydź puszcza wykuta S. Salomei. PIESKOWA Skała Zamek na wysokiey gorze Na tey Włości Ian Wielopolski Woiewoda Krakowski Poseł do Ferdynanda III. otrzymał tytuł Comitis S. R. Jmperii
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 330
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
jego, jako miejsce Trybunału Koronnego, Herbami Kapituł, Województw, adornowany. Jest tu Kolegiata Z. Michała fundationis Leszka Czarnego Roku 1282. Na zbitej Litwy 14000 pamiątkę pod protekcją Z. Michała. i jednego swego z sześciu tysięcy Wojska nie straciwszy teste Miechowita. U OO. Dominikanów jest Partykuła wielka Sacri Ligni. Wizytek Zakonnic drzewiany Klasztor (teraz murowany) Roku 1732 pogorzał, gdzie pożar ten wraz Osób Zakonnych, i Świeckich, Szlachetnych 27 pożarł. U Z Ducha jest Obraz cudowny Najss Panny, jako też u Panien Brygitek N. Panny Bolesnej. Przybył Kolegiackiemu Kościołowi Krucyfiks płaczący Roku 1728 na Ratuszu Lubelskim, tam przeniesiony. Tu Łuków,
iego, iako mieysce Trybunału Koronnego, Herbami Kapituł, Woiewodztw, adornowany. Iest tu Kollegiata S. Michała fundationis Leszka Czárnego Roku 1282. Na zbitey Litwy 14000 pamiątkę pod protekcyą S. Michała. y iednego swego z sześciu tysięcy Woyska nie straciwszy teste Miechowita. U OO. Dominikanow iest Partykuła wielka Sacri Ligni. Wizytek Zakonnic drzewiany Klasztor (teraz murowany) Roku 1732 pogorzał, gdzie pożar ten wraz Osob Zakonnych, y Swieckich, Szlachetnych 27 pożarł. U S Ducha iest Obraz cudowny Nayss Panny, iako też u Panien Brygitek N. Panny Bolesney. Przybył Kollegiackiemu Kościołowi Krucifix płaczący Roku 1728 na Ratuszu Lubelskim, tam przeniesiony. Tu Łukow,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 334
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
będzie, Której, gdy chcą, wnet ubędzie. Wynidę przez bramę z zamku. I postrzegę z drzewa ganku; Za niem ogród jest niewielki, W nim są kwiatki, owoc wszelki, A krynica tuż przy wieży, Z której woda w zamek bieży. Jeden chłop kołem sprawuje, Dogóry ją wyprawuje. Kościół Zakonnic Ś. Klary na Krakowskim Przedmieściu.
Parkan w oczach drogę ściele, Widzę klasztor przy kościele: Wieża niewielka, dzwoneczki, Tam mieszkają panieneczki, Chwalą Boga dyszkantami, Śpiewają drugie altami. Mają swój: klasztorek ciasny, Od zamku im nie w smak, jasny. W kościółku cztery ołtarze, Amboneczka i lichtarze; Pozytyw
będzie, Której, gdy chcą, wnet ubędzie. Wynidę przez bramę z zamku. I postrzegę z drzewa ganku; Za niem ogród jest niewielki, W nim są kwiatki, owoc wszelki, A krynica tuż przy wieży, Z której woda w zamek bieży. Jeden chłop kołem sprawuje, Dogóry ją wyprawuje. Kościół Zakonnic Ś. Klary na Krakowskim Przedmieściu.
Parkan w oczach drogę ściele, Widzę klasztor przy kościele: Wieża niewielka, dzwoneczki, Tam mieszkają panieneczki, Chwalą Boga dyszkantami, Śpiewają drugie altami. Mają swój: klasztorek ciasny, Od zamku im nie w smak, jasny. W kościółku cztery ołtarze, Amboneczka i lichtarze; Pozytyw
Skrót tekstu: JarzGośc
Strona: 36
Tytuł:
Gościniec abo krótkie opisanie Warszawy
Autor:
Adam Jarzębski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne, opisy podróży
Tematyka:
architektura, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1643
Data wydania (nie wcześniej niż):
1643
Data wydania (nie później niż):
1643
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Ignacy Chrzanowski, Władysław Korotyński
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Przeszłości
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1909
ze światem. Z. DOMINIKA Ciało w Kościele swoim u OO. Dominikanów odbiera weneracją. Ciż Ojcowie mają tu starożytną Biblią na białej skórze od Ezdrasza napisaną.
U Panien zaś Zakonnych Reguły Z. FRANCISZKA siedzi jak lżywa w Kościele za kratą Z. KATARZYNA BONOŃSKA kilka set lat in corruptissima, często nowy habit od Zakonnic bierąc. W tym tu mieście odpoczywa Henlius Syn Fryderyka II. Cesarza Król Sycylii i Korsiki, który z Mutinensami przeciw Bonończykom skonfederowany, przegrał, pojmany w okazji, potym ani prośbą, ani groźbą wyzwolony. Deklarował Miastu Cesarz Ociec, tyle złota, ile na cyrkuł, którymby można Bononią opasać, za Syna;
ze światem. S. DOMINIKA Ciało w Kościele swoim u OO. Dominikanow odbierá wenerácyą. Ciż Oycowie maią tu starożytną Biblią ná białey skorze od Ezdrasza nápisaną.
U Panien zaś Zákonnych Reguły S. FRANCISZKA siedźi iák lżywa w Kościele zá krátą S. KATARZYNA BONONSKA kilka set lat in corruptissima, często nowy habit od Zakonnic bierąc. W tym tu mieście odpoczywa Henlius Syn Fryderika II. Cesarza Krol Sycilii y Korsiki, ktory z Mutinensami przeciw Bonończykom skonfederowány, przegrał, poymany w okazyi, potym ani proźbą, ani groźbą wyzwolony. Deklarował Miastu Cesarz Ociec, tyle złota, ile ná cyrkuł, ktorymby można Bononią opasać, zá Syna;
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 174
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
i wyszywanych na nim Orłach złotych, pochowany solennym pogrzebem. Zginęło Ludu w Mieście na 40. tysięcy, w niewolę wzięto na 50. tysięcy. Pozwolony trzydniowy Miasta rabunek. (palić zakazawszy:) czyniono gwałt, Świętych profanowano: dobywszy się do Kościoła Z. SOFII, gdzie byl flos Zacnych Osób, Mnichów i Zakonnic, nad niemi bestialską (:na Ołtarzach kładąc:) wszeteczność wywierano; innych zabijano, przedawano. Lucas Notarias Senator Konstantynopolitański Schismy Zelant, Synów i skarby niezmierne Turczynowi ofiarujący, afrontowany, w przód więzieniem, potym ucięciem łba w raz z Synami ukarany. Obwołany naostatek Pokoj, pozwolone obranie Patriarchy Jerzego Schołarego,
y wyszywánych ná nim Orłach złotych, pochowány solennym pogrzebem. Zgineło Ludu w Mieście ná 40. tysięcy, w niewolę wźięto ná 50. tysięcy. Pozwolony trzydniowy Miastá rábunek. (pálić zákazáwszy:) czyniono gwáłt, Swiętych profanowáno: dobywszy się do Kościoła S. SOPHII, gdźie byl flos Zácnych Osob, Mnichow y Zákonnic, nád niemi bestyalską (:ná Ołtarzách kładąc:) wszeteczność wywieráno; innych zábiiano, przedáwano. Lucas Notarias Senátor Konstantynopolitański Schismy Zelant, Synow y skarby niezmierne Turczynowi ofiaruiący, affrontowány, w przod więźieniem, potym ucięciem łba w ráz z Synámi ukarány. Obwołány náostatek Pokoy, pozwolone obránie Pátryarchy Ièrzego Schołarego,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 471
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746