WW. OO. Kapucyni pro parte sui mają dokumenta, że Z. Franciszek, i synowie jego, tak byli cucullati piramidalnym, ostrym kapturem, jak oni teraz chodzą.
Z. Atanazy i Palladius starozitni Autorowie, świadczą, że też Mniszki olim kapturów zażywaly, a to znać in Oriente: jako i teraz Zakonnice w Moskiewskim Państwie, tamte imitując także noszą kłobuki, jako świadczy Sigismundus Baro, krajów tamecznych lustrator. O SS. Relikwiach
Świetych Pańskich głowy zdobiono zawsze cyrkułem pół miesięcznej figury, alias pół sferycznym, i zwali to nimburi. Najczęściej dają promienie nad głową. Poganie swoim Bożkom nad głowami dawali umbrelę, jak nowy miesiączek,
WW. OO. Kapucyni pro parte sui maią dokumenta, że S. Franciszek, y synowie iego, tak byli cucullati piramidalnym, ostrym kapturem, iak oni teraz chodzą.
S. Atanazy y Palladius staroźytni Autorowie, swiadcżą, że też Mniszki olim kapturow zażywaly, á to znać in Oriente: iako y teraz Zakonnice w Moskiewskim Państwie, tamte imituiąc także noszą kłobuki, iako swiadcży Sigismundus Baro, kraiow tamecżnych lustrator. O SS. Relikwiach
Swietych Pańskich głowy zdobiono zawsze cyrkułem puł miesięczney figury, alias puł sferycżnym, y zwali to nimburi. Naycżęściey daią promienie nad głową. Poganie swoim Bożkom nad głowami dawali umbrelę, iak nowy miesiącżek,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 84
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Z. Jana, oczym tu z ich Ksiąg będzie niżej, zaraz. Usvardus w Martyrologium wspomina 29. Sierpnia powtórne już znalezienie Głowy tej Świętej w Emezie vulgo Hemz w Syryj, i tamże złożenie w Kościele. Krew zebrana od wiernych podczas ściecia jego, dostała się Kościołowi Donna Romita w Neapolu mieście (są tam Zakonnice przed tym Bazylianki teraz Benedyktynki) która (innych czasów skrzepła) podczas Ewangelii o ścieciu Z. O SS. Relikwiach.
Jana czytanej, rozpływa się. Znowu podobno już trzeci raz też Głowę Świetą znaleziono pod Chalcedonem we wsi Koslai za Walensa Cesarza, który ją stamtąd przeniósł do Hebdomon, i Kościołem uwenerował erygowanym Roku 388
S. Iana, ocżym tu z ich Ksiąg będzie niżey, zaraz. Usvardus w Martyrologium wspomina 29. Sierpnia powtorne iuż znalezienie Głowy tey Swiętey w Emezie vulgo Hemz w Syrii, y tamże złożenie w Kościele. Krew zebrana od wiernych podcżas sciecia iego, dostała sie Kościołowi Donna Romita w Neapolu mieście (są tam Zakonnice przed tym Bazylianki teraz Benedyktynki) ktora (innych cżasow skrzepła) podcżas Ewangelii o scieciu S. O SS. Relikwiach.
Iana cżytaney, rozpływa sie. Znowu podobno iuż trzeci raz też Głowe Swietą znaleziono pod Chalcedonem we wsi Koslai za Walensa Cesarza, ktory ią ztamtąd przeniosł do Hebdomon, y Kościołem uwenerował erygowanym Roku 388
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 148
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, Postrzegłszy to Siostry Zakonne, z inspiracyj Ducha Świętego prosiły, aby ich paciorki do modlenia służące Aniołowi swemu oddała, do Nieba zasłała, aby imBÓG łaski swoje nadał. Ona po rozmowie z Aniołem, Paciorki od Zakonnic poodbierawszy, zamkneła w skrzynkę, klucz im oddała, sama się na gorącą udawszy modlitwę. Niewycierpiały Zakonnice, otworzyły skrzynkę ową, Paciorków swoich nieznalazły, ale B. Joanna po modlitwie przy Siostrach gdy skrzynkę ot wiera, Paciorki znajduje dziwnie wonniejące, każdej z Sióstr oddała własne, opowiadając im, że przez Anioła Stróża jej, zaniesione były do Nieba, od Chrystusa Pana piastowane, z nadaniem im błogosławieństwa, i łask
, Postrzegłszy to Siostry Zakonne, z inspirácyi Ducha Swiętego prosiły, áby ich paciorki do modlenia służące Aniołowi swemu oddałá, do Nieba zasłałá, aby imBOG łáski swoie nadáł. Ona po rozmowie z Aniołem, Paciorki od Zakonnic poodbierawszy, zamkneła w skrzynkę, klucz im oddáła, sámá się ná gorącą udáwszy modlitwę. Niewycierpiały Zakonnice, otworzyły skrzynkę ową, Páciorkow swoich nieználázły, ále B. Ioanná po modlitwie przy Siostrach gdy skrzynkę ot wiera, Paciorki znáyduie dziwnie wonnieiące, káżdey z Siostr oddáłá własne, opowiádáiąc im, że przez Aniołá Stroża iey, zaniesione były do Niebá, od Chrystusá Páná piástowáne, z nádániem im błogosłáwieństwá, y łásk
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 163
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
dostał; a ona twierdziła, iż z rąk ją przyjmowała Anielskich. Króle, Cesarze, Papieże, listownie jej się Modlitwom polecali. Nakoniec około Roku 1546. ku sobie Magdalena przychodzić poczęła, podczas wizyty Klasztoru nasiebię zeznała tę nieprawość, dana do karceresu. Czart jej osobę tym czasem w Chórze reprezentował; czym obruszone Zakonnice, o jej wygnanie z klasztoru usilnie starały się. Ale gdy Magdalena surową uczyniła pokutę, do takiej Boskiej przyszła łaski, że co przedtym zmyślone, potym prawdziwe czyniła Cuda. Maiolus ex Cassiodoro Renio.
Czart przeklęty różne ma swoje Imiona, z skutków i operacyj swoich różnych. imo zowie się w księdze 3. Tobiasza
dostał; á ona twierdziła, iż z rąk ią przyimowała Anielskich. Krole, Cesarze, Papieże, listownie iey się Modlitwom polecali. Nakoniec około Roku 1546. ku sobie Magdalena przychodzić poczeła, podczas wizyty Klasztoru násiebię zeznała tę nieprawość, dana do kárceresu. Czart iey osobę tym czasem w Chorze reprezentował; czym obruszone Zakonnice, o iey wygnanie z klasztoru usilnie starały się. Ale gdy Mágdalená surową uczyniła pokutę, do takiey Boskiey przyszłá łáski, że co przedtym zmyślone, potym prawdziwe czyniła Cuda. Maiolus ex Cassiodoro Renio.
Czart przeklęty rożne ma swoie Imioná, z skutkow y operacyi swoich rożnych. imo zowie się w księdze 3. Tobiasza
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 209
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
znalazła tyle monety, ile stało na prześcieradło; uwiła Ciało, pochowała.
Henryk, jako nowa Głowa Kościoła, Leusa w prawie Świeckim biegłego deputował, aby Mnichy i Mniszki zlustrował, podawszy punkta do Wizyty aby nie mających 24 lat z Klasztoru wypuścił: aby tak wychodzątemu dał Opat Suknie, i 8 Czerwonych: aby Zakonnice w takim stroju chodziły, w jakim. Świeckie chodzą: aby Starsi i Starsze Kościołów i Klasztorów co mają najdroższego i Kości Świętych Komisarzom oddali. Roku 1535 4 Lutego na Sejmie zbrodnie niektórych Z konnikóz, to prawdziwe, to zmyślone przełożyc kazał: wypadł Dekret, aby Klasztorów mniejszych dochód wynoszący na 7 o Czerwonych do skarbu
znalazła tyle monety, ile stało na prześcieradło; uwiła Ciało, pochowała.
Henryk, iako nowa Głowa Kościoła, Leusa w prawie Swieckim bîegłego deputował, áby Mnichy y Mniszki zlustrował, podawszy punkta do Wizyty aby nie maiących 24 lat z Klasztoru wypuścił: aby tak wychodzątemu dał Opat Suknie, y 8 Czerwonych: áby Zakonnice w takim stroiu chodziły, w iakim. Świeckie chodzą: aby Starsi y Starsze Kościołow y Klasztorow co maią naydroższego y Kości Swiętych Komisarzom oddali. Roku 1535 4 Lutego na Seymie zbrodnie niektorych Z konnikoz, to prawdziwe, to zmyślone przełożyc kazał: wypadł Dekret, aby Klasztorow mnieyszych dochod wynoszący na 7 o Czerwonych do skarbu
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 98
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
za co od Krewnych Heloisy Piotr Abellard sekretnie Castratus: a od Księdza Fulberta, aby Heloissę pojął za żonę przymuszony; ale on aby Szkół uczył, oddał ją do Argenteolieńskiego Panieńskiego Klasztoru, blisko Paryża i Z. Dionizego klasztoru. Ona velum przyjęła od Biskupa, była Ksienią potym Lecz stąd rugowana przez Mnichów Z. Dionizego Zakonnice. w Treceńskiej lokowały się Diecezyj, na fundacyj Aleksandra pod tytułem Z. Parakleta. Piotr Abellardus u Z. Dionizego Kaptur wziąwszy, szkoły tam otworzył, wiele mając Dyscypułów. A że nauka wielka była mu do ambicyj i pospozycyj innych okazją zarobił na niechęć, a jeszcze więcej zdania jego pełne errorów, których Graveson Autor
zá co od Krewnych Heloisy Piotr Abellard sekretnie Castratus: a od Xiędza Fulbertá, aby Heloissę poiął za żonę przymuszony; ale on aby Szkoł uczył, oddał ią do Argenteolieńskiego Panieńskiego Klasztoru, blisko Paryża y S. Dyonizego klásztoru. Ona velum przyieła od Biskupa, była Xienią potym Lecz ztąd rugowana przez Mnichow S. Dyonizego Zakonnice. w Treceńskiey lokowały się Dyecezyi, na fundacyi Alexandra pod tytułem S. Parakleta. Piotr Abellardus u S. Dyonizego Kaptur wziąwszy, szkoły tam otworzył, wiele maiąc Dyscypułow. A że nauka wielka była mu do ambicyi y pospozycyi innych okázyą zarobił na niechęć, á ieszcze więcey zdania iego pełne errorow, ktorych Graveson Autor
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 184
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
ubożsi księża nie płacili za wszystkich prałatów i poddani z biskupstw i opactw za głowy duchowne, także ichm. duchowni świeckich ludzi i luźnych, unikając pogłównego jeneralnego Rzpltej, quocunque praetextu na poświętnym non protegant, ale się im nakazali przykładać, ducta proportione w miastach, miasteczkach i we wsiach dziedzicznych i królewskich. A zakonnicy i zakonnice ex sola eleemosyna żyjące do pogłównego non obligentur - -
6. A nie tylko inscriptiones na dobrach ziemskich ichm. duchownym służące aggravant statum nobilitarem, ale i testamenta częstokroć przeciwko prawu czynione niszczą miasta, miasteczka królewskie, ziemskie i duchowne, aby się tedy nie godziło tak stanowi królewskiemu, szlacheckiemu, jako i mieszczanom, i
ubożsi księża nie płacili za wszystkich prałatów i poddani z biskupstw i opactw za głowy duchowne, także ichm. duchowni świeckich ludzi i luźnych, unikając pogłównego jeneralnego Rzpltej, quocunque praetextu na poświętnym non protegant, ale się im nakazali przykładać, ducta proportione w miastach, miasteczkach i we wsiach dziedzicznych i królewskich. A zakonnicy i zakonnice ex sola eleemosyna żyjące do pogłównego non obligentur - -
6. A nie tylko inscriptiones na dobrach ziemskich ichm. duchownym służące aggravant statum nobilitarem, ale i testamenta częstokroć przeciwko prawu czynione niszczą miasta, miasteczka królewskie, ziemskie i duchowne, aby się tedy nie godziło tak stanowi królewskiemu, ślacheckiemu, jako i mieszczanom, i
Skrót tekstu: PunktaDuchRzecz
Strona: 270
Tytuł:
Punkta z instrukcyi województw, ziem i powiatów ...
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
teksty sejmowe
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1720
Data wydania (nie wcześniej niż):
1720
Data wydania (nie później niż):
1720
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Rzeczpospolita w dobie upadku 1700-1740. Wybór źródeł
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Gierowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1955
odłączeni będą/ a na cztery pułki usykowani będą. Pierwszy ordynek będzie Doskonałych z Chrystusem sądzących: Drugi sprawiedliwych/ którzy przez sąd zbawionemi zostaną: Trzeci niezboznych/ którzy bez sądu zginą: Czwarty złych/ którzy sprawiedliwym sądem potępieni będą. V. Którzy są co sądzą? M. Apostołowie/ Męczennicy/ Zakonnicy/ i Zakonnice doskonałe. V. Jakoż będą sadzić sprawiedliwych? M. Pokażą im swoję naukę/ której że naśladowali/ przyznają ich być godnymi królestwa. V. Którzy są sprawiedliwi? M. Którzy uczynki miłosierne czynili/ za grzechy pokutowali/ i one jałmużnami odkupowali/ tym będzie rzeczono: Podźcie Błogoławieni Ojca mego/ osiągniecie królestwo/
odłączeni będą/ á na cztery pułki vsykowáni będą. Pierwszy ordynek będźie Doskonáłych z Chrystusem sądzących: Drugi spráwiedliwych/ ktorzy przez sąd zbáwionemi zostáną: Trzeći niezboznych/ ktorzy bez sądu zginą: Czwarty złych/ ktorzy spráwiedliwym sądem potępieni będą. V. Ktorzy są co sądzą? M. Apostołowie/ Męczennicy/ Zakonnicy/ y Zakonnice doskonáłe. V. Iákoż będą sadźić spráwiedliwych? M. Pokażą im swoię náukę/ ktorey że náśládowáli/ przyznáią ich bydź godnymi krolestwá. V. Ktorzy są spráwiedliwi? M. Ktorzy vczynki miłośierne czynili/ zá grzechy pokutowáli/ y one iáłmuznámi odkupowáli/ tym będźie rzeczono: Podźćie Błogołáwieni Oycá mego/ ośiągniećie krolestwo/
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 84
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
STACJE RZYMSKIE.
W Tym tu Kościele odprawują Stacje siedmi Kościołów Rzymskich/ u Ołtarzów na to naznaczonch tablicami. Są i Odpusty insze/ których kiedy kto chce/ i kiedy chce/ może otrzymać i ich zażyć/ nawiedzając ten Kościół/ i w nim się modląc. 29. Kościół Z. ANDRZEJA.
PRrzy tym Kościele Zakonnice ś. Klary swe mieszkanie mają/ Reguły pokornego i ubogiego Franciszka ś. fundowała go i zmurowała ś. Salomea Królewna Halicka/ a Królowa Polska/ opatrzywszy go osobliwie klejnotami i aparatami Kościelnemi. Mają Relikwie znaczne B. Salomei Fundatorki swej. Pannę Matkę za Starszą sobie obierają/ z pojśrzodka Sióstr co trzy lata/ które
STACYE RZYMSKIE.
W Tym tu Kośćiele odpráwuią Stácye śiedmi Kośćiołow Rzymskich/ v Ołtarzow ná to naznáczonch tablicámi. Są y Odpusty insze/ ktorych kiedy kto chce/ y kiedy chce/ może otrzymáć y ich záżyć/ náwiedzáiąc ten Kośćioł/ y w nim się modląc. 29. Kośćioł S. ANDRZEIA.
PRrzy tym Kośćiele Zakonnice ś. Klary swe mieszkánie máią/ Reguły pokornego y vbogiego Fránćiszká ś. fundowáłá go y zmurowáłá ś. Sálomea Krolewná Hálicka/ á Krolowa Polska/ opátrzywszy go osobliwie kleynotámi y áppáratámi Kośćielnemi. Máią Reliquie znáczne B. Sálomei Fundatorki swey. Pánnę Mátkę zá Stárszą sobie obieráią/ z poyśrzodká Siostr co trzy látá/ ktore
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 53
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
nad Kleopatry choć z Królewstwem w walorze skomparowaną Perłę, odważną w Cnotach Heroicznych Kamillę, do BOGA przykładnym życiem każdego ciągnącą Wendę, z serc ludzkich triumfującą Zenobię, nie skomparowanych przymiotów Pandorę, wysoką w zacność bez poniżenia drugich Olimpię, pełną łaskawości Klementynę, na Szpitale, Klasztory, Kościoły, hojną Elżbietę. Siostry Jej cztery Zakonnice KOSSAKOWSKIE Kasztelanki Kijowskie są to cztery Kardynalne Cnoty; dwie przy Pochodni Świętego DOMINIKA ogniem Boskiej rozgorzałe Miłości Starożytnych Panien Westnalnych w niewinności i czujności odnawiające Historią. Trzecia Benedyktynka już z Kasynu Góry do Niebieskiego przeniesiona Olimpu za pobożne prace od Remuneratora BO- GA odbiera płacę. Czwarta Najprzewielebniejsza w BOCU JEY-Mość Panna ELEONORA KOSSAKOWSKA, przykładną Świątohliwośćcią,
nád Kleopátry choć z Krolewstwem w wálorze skompárowáną Perłę, odważną w Cnotách Heroicznych Kámillę, do BOGA przykłádnym życiem káżdego ćiągnącą Węndę, z serc ludzkich tryumfuiącą Zenobię, nie skompárowánych przymiotow Pándorę, wysoką w zacność bez poniżenia drugich Olympię, pełną łáskáwośći Klementynę, ná Szpitale, Klasztory, Kościoły, hoyną Elżbietę. Siostry Iey cztery Zakonnice KOSSAKOWSKIE Kásztelánki Kiiowskie są to cztery Kárdynalne Cnoty; dwie przy Pochodni Swiętego DOMINIKA ogniem Boskiey rozgorzáłe Miłośći Stárożytnych Pánien Westnalnych w niewinnośći y czuynośći odnawiaiące Historyą. Trzecia Benedyktynka iuż z Kasynu Gory do Niebieskiego przenieśiona Olympu zá pobożne prace od Remunerátorá BO- GA odbiera płacę. Czwarta Nayprzewielebnieysza w BOCU IEY-Mość Panna ELEONORA KOSSAKOWSKA, przykłádną Swiątohliwośćcią,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 7
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746