Chrustusa stały się/ spuściły się w dół/ ciała Świętych Antecesorów naszych nawiedzić i stąż rzewliwościąświętobliwie całować. Które gdy nabożny brat Dorotaeus prowadził z świecami w tę wąską i bezswitną ciemnicę/ albo raczej Światnicę/ i Ciała Błogosławionych Bożnych onym przystojnie ukazował/ te zawsze widziały świętego staruszka w tąż z świecą idącego za sobą jako Zakonnika pobożnego/ i gdziekolwiek się para tych białychgłów w Piczarze powróciła z przewodnikiem swoim/ ten szedł tropami ich/ dziwując i przypatrując się onych wielkiego podziwienia godnej skrusze i pobożności. A gdy odprawiły tę przedsięwzietą peregrynacją/ i obietnice swoje eksolwowały/ wyszły przed Pieczarę z tym/ który ich prowadził/ i spytają go/ czemu by
Chrustusá sstáły się/ spuśćiły się w doł/ ciáłá Swiętych Antecessorow naszych náwiedzić y ztąż rzewliwośćiąświętobliwie cáłowáć. Ktore gdy nabożny brát Dorothaeus prowádźił z swiecámi w tę wązką y bezswitną ciemnicę/ álbo ráczey Swiatnicę/ y Ciáłá Błogosłáwionych Bożnych onym przystoynie vkázował/ te záwsze widźiáły świętego stáruszká w tąż z swiecą idącego zá sobą iáko Zakonniká pobożnego/ y gdźiekolwiek się pará tych białychgłow w Piczárze powrociłá z przewodnikiem swoim/ ten szedł tropámi ich/ dźiwuiąc y przypatruiąc się onych wielkiego podziwienia godney skrusze y pobożnośći. A gdy odpráwiły tę przedsięwźietą peregrinátią/ y obietnice swoie exolwowáły/ wyszły przed Pieczárę z tỹ/ ktory ich prowadźił/ y spytáią go/ czemu by
Skrót tekstu: KalCuda
Strona: 136.
Tytuł:
Teratourgema lubo cuda
Autor:
Atanazy Kalnofojski
Drukarnia:
Drukarnia Kijowopieczerska
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
ręki naszej, czego słowem naszym Królewskim obecując dotrzymać Wm. życzemy od Boga dobrego zdrowia. LUDOWIKA MARIA KrólOWA. L. Z. Siódmy Z Listem Mnichowskim w obietnicach, w ofertach łaski. W obronie od inuidiej Pana Czarnieckiego W obiecowaniu różnej z Czarnieckiem fortuny. Cale się ta Królowej zgadza asekuratia.
Punkta przez tegoż Zakonnika Panu Substitutowi podane. Potym co ustnie Mnich niemógł proponować, bo w Związku broniono serio o Sobnych konferencij, to takie dał pucta.
CIechańskiego pozyskać i drugich. Ci którzy nasi będą, niech piszą do Paniej i dają znać.
Wojska Szwedzkie żeby przyszły, głupstwo to, in spatijs imaginaris. Jeżeli Biskup Krakowski nie
ręki nászey, czego słowem nászym Krolewskim obecuiąc dotrzymáć Wm. życzemy od Bogá dobrego zdrowia. LVDOWIKA MARYA KROLOWA. L. S. Siodmy Z Listem Mnichowskim w obietnicách, w ofertách łaski. W obronie od inuidiey Páná Czárnieckiego W obiecowániu rożney z Czárnieckiem fortuny. Cále się tá Krolowey zgadza assecurátia.
Punctá przez tegoż Zakonniká Pánu Substitutowi podáne. Potym co vstnie Mnich niemogł proponowáć, bo w Zwiąsku broniono serio o Sobnych conferenciy, to takie dał pücta.
CIecháńskiego pozyskáć y drugich. Ci ktorzy náśi będą, niech piszą do Pániey y dáią znáć.
Woyská Szwedzkie żeby przyszły, głupstwo to, in spatijs imaginaris. Ieżeli Biskup Krákowski nie
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 73
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
której go dla stracenia dokumentu chowają, niech go na światło stawią, niech się przyzna do swej negotiacji, która miała obszerniejsza być, niż oracula tych niemych punktów w sobie zamykają. Niech powie co mu było zlecono. Imię jego Ludwik Przywicki. Ma tedy Rzeczposp: kto te kondycje pisał, bo z tych Punktów przez Zakonnika pomienionego podanych wielka część proponowana na Sejmie od Wojska była. Namnie samego o odjęcie Buławy, de incompatibiliate jej z Laską Marszałkowską, o reduccji Hetmańskiego Urzędu do trzech lat, tak gorąco na Sejmie Wojsko z nauki tych punktów, ale i innych Królowej Jej Mości to przez Księdza Szczukę, to przez Pana Bełzeckiego, to
ktorey go dla strácenia documentu chowáią, niech go ná świátło stáwią, niech się przyzna do swey negotiátiey, ktora miáłá obszernieysza bydź, niż oracula tych niemych punctow w sobie zámykáią. Niech powie co mu było zlecono. Imię iego Ludwik Przywicki. Ma tedy Rzeczposp: kto te conditie pisał, bo z tych Punctow przez Zakonniká pomienionego podánych wielka część proponowána ná Seymie od Woyská byłá. Námnie sámego o odięćie Bułáwy, de incompatibiliate iey z Laską Márszałkowską, o reductiey Hetmáńskiego Vrzędu do trzech lat, ták gorąco ná Seymie Woysko z náuki tych punctow, ále y innych Krolowey Iey Mośći to przez Kśiędzá Szczukę, to przez Páná Bełzeckiego, to
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 75
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
a niedowodnie mi tego probujesz czemu nie producowałeś w Sądzie tym bezbożnym jakiegokolwiek dokumentu, listu, scriptu Nietrzebasz na Was Pasquilów, których cały żywot, wszytkie uczynki Pasquilem są, i na wszytkę potomności pamięć będą. Punkt XII. Nec alio fine, in Magnum Ducatum Lithuania, Personam monasticam misisti. Dwunasta obiectia, żem Zakonnika dla buntu do Litwy posyłał.
CÓż też proszę za crimen może stąd być sądzone. Jeżeli to bunt (jako Instigatorska to jest cnocie i prawdzie nieprzyjazna gęba nazwała) konsiderować, od kogo Zakonnik, do kogo, i z czym posłany. Producuję Instruccją na piśmie daną, która każdego nauczy. Czytać Instrukccją z którą jeździł
á niedowodnie mi tego probuiesz czemu nie producowałeś w Sądźie tym bezbożnym iákiegokolwiek documentu, listu, scriptu Nietrzebász ná Was Pásquilow, ktorych cáły żywot, wszytkie vczynki Pasquilem są, y ná wszytkę potomnośći pámięć będą. PVNCT XII. Nec alio fine, in Magnum Ducatum Lithuania, Personam monasticam misisti. Dwánasta obiectia, żem Zakonniká dla buntu do Litwy posyłał.
COż też proszę zá crimen może ztąd bydź sądzone. Ieżeli to bunt (iáko Instigatorska to iest cnoćie y prawdźie nieprzyiázna gębá názwáłá) considerowáć, od kogo Zakonnik, do kogo, y z czym posłány. Producuię Instructią ná piśmie dáną, ktora káżdego náuczy. Czytáć Instrukctią z ktorą ieźdźił
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 112
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
, żebym w tym żalu którym utrapioną opłakiwam Ojczyznę miał konsolacją. Jeśliby też miało co być z tych rzeczy proszę aby się Ich Mość M. M. Panowie i zemną, i z innemi dobrze rozumiejącemi chcieli znosić, aby spolna ta Ojczyzna od ostatniego mogła być zachowana upadku. Potym skargę swoję przekładam przez tegoż Zakonnika, że mię Dwór oprimuje, dyfamuje, Wojsko na mię i fortuny moje podburza, a zatym proszę Panów Senatorów Litewskich aby mię oprimować niedali. Jeślim winien niech sądzony będę i karany
Ostatnia jest rzecz. Skarżę się Ich Mościom Moim Mościwym Panom, że jeżeli kiedy mógł być oprimowanego Szlachcica przykład, ja jestem:
, żebym w tym żalu ktorym vtrapioną opłákiwam Oyczyznę miał consolátią. Ieśliby też miáło co bydź z tych rzeczy proszę áby się Ich Mość M. M. Pánowie y zemną, y z innemi dobrze rozumieiącemi chcieli znośić, áby spolna tá Oyczyzná od ostátniego mogłá bydź záchowána vpadku. Potym skárgę swoię przekładam prżez tegoż Zakonniká, że mię Dwor opprimuie, diffámuie, Woysko ná mię y fortuny moie podburza, a zátym proszę Pánow Senatorow Litewskich áby mię opprimowáć niedáli. Ieźlim winien niech sądzony będę y karány
Ostátnia iest rzecz. Skárżę się Ich Mośćiom Moim Mośćiwym Pánom, że ieżeli kiedy mogł bydź opprimowánego Szláchćicá przykład, ia iestem:
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 114
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
chcieć per Ciuilia media zabieżeć Pokoj pospolity nad zemstę prywatną przełożyć, urazy swoje, całości Ojczyzny poswięcić, spolnym rozroźnionych animuszów między Stanami z jednoczeniem, Rzeczpospolitą chcieć uspokoić. Dwunasty. Potym toto bunt znosić się z tak zacnemi Ludźmi, radzić zgodę, zabiegać niebezpieczeństwom. Nakoniec czemu tę moję informacją Dwór odmienił, i Zakonnika necessitował, aby contrarium zeznawał, czego że uczynić niechciał, czemu niewiedzieć dokąd zasłąne.
Ale czemuście tego cnotliwego Zakonnika na Sejm do sprawy niestawili czemuście konfessata od niego wycisneli, wyrzuciwszy esentialne z mojej Instruccji punkta, abo raczej Instruccją któram przezeń dał, odmieniwszy, czego wam dowieść submittuję się Toto
chćieć per Ciuilia media zábieżeć Pokoy pospolity nád zemstę priwatną przełożyć, vrázy swoie, cáłosći Oyczyzny poswięćić, spolnym rozroźnionych ánimuszow między Stanámi z iednoczeniem, Rzeczpospolitą chćieć vspokoić. Dwánasty. Potym toto bunt znośić się z ták zacnemi Ludźmi, rádźić zgodę, zábiegáć niebespieczenstwom. Nákoniec czemu tę moię informácyą Dwor odmienił, y Zakonniká necessitował, áby contrarium zeznawał, czego że vczynić niechćiał, czemu niewiedźieć dokąd zasłąne.
Ale czemuśćie tego cnotliwego Zakonniká ná Seym do spráwy niestáwili czemuśćie confessatá od niego wyćisneli, wyrzućiwszy essentialne z moiey Instructiey punctá, ábo ráczey Instructią ktoram przezeń dał, odmieniwszy, czego wam dowieść submittuię się Toto
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 121
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
Stanami z jednoczeniem, Rzeczpospolitą chcieć uspokoić. Dwunasty. Potym toto bunt znosić się z tak zacnemi Ludźmi, radzić zgodę, zabiegać niebezpieczeństwom. Nakoniec czemu tę moję informacją Dwór odmienił, i Zakonnika necessitował, aby contrarium zeznawał, czego że uczynić niechciał, czemu niewiedzieć dokąd zasłąne.
Ale czemuście tego cnotliwego Zakonnika na Sejm do sprawy niestawili czemuście konfessata od niego wycisneli, wyrzuciwszy esentialne z mojej Instruccji punkta, abo raczej Instruccją któram przezeń dał, odmieniwszy, czego wam dowieść submittuję się Toto tedy jest perduellionis Crimen, które z takim Praw i wolności wzruszeniem i zgubieniem vindycowano było na niewinnym i owszem dobrze zasłużonym potrzeba Nad
Stanámi z iednoczeniem, Rzeczpospolitą chćieć vspokoić. Dwánasty. Potym toto bunt znośić się z ták zacnemi Ludźmi, rádźić zgodę, zábiegáć niebespieczenstwom. Nákoniec czemu tę moię informácyą Dwor odmienił, y Zakonniká necessitował, áby contrarium zeznawał, czego że vczynić niechćiał, czemu niewiedźieć dokąd zasłąne.
Ale czemuśćie tego cnotliwego Zakonniká ná Seym do spráwy niestáwili czemuśćie confessatá od niego wyćisneli, wyrzućiwszy essentialne z moiey Instructiey punctá, ábo ráczey Instructią ktoram przezeń dał, odmieniwszy, czego wam dowieść submittuię się Toto tedy iest perduellionis Crimen, ktore z tákim Praw y wolnośći wzruszeniem y zgubieniem vindicowano było ná niewinnym y owszem dobrze zásłużonym potrzebá Nád
Skrót tekstu: LubJMan
Strona: 121
Tytuł:
Jawnej niewinności manifest
Autor:
Jerzy Sebastian Lubomirski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
, jako świadczy Iosephus Iuventius Soc: IESU. Teraźniejszy Imperator Chiński Anno 17;5 panujący Imieniem Rien Long, tojest Niebieska ua ziemi szczęśliwość(takie i tym podobne formują Imiona Nowym Elektom) favet Chrześcijanom byle tylko kontroversia między Katolickiemi ustała Sapientami, ich skandalizująca.
Do TARTARYJ Wielkiej A, D, 1245 przez Laurentego Zakonnika Reguły Z. Franciszka zaniesiona Religia, kiedy i sam Cham Kublaj Świętą przyjął Wiarę. Roku potym 1278 1280 1315 1391 przez tegoż Zakonu Kapłanów, Wia ra Święta pomnożona trwała Jęcz wielu Pogańskiemi zarażona zabobonami.
Na Insułach Azjatyckich w Japonii Z. Franciszek Ksawery ufundował Wiarę A. D. 1549 od którego Roku do Roku
, iako świadczy Iosephus Iuventius Soc: IESU. Teraznieyszy Imperator Chinski Anno 17;5 panuiący Imieniem Rien Long, toiest Niebieska ua ziemi szczęśliwość(takie y tym podobne formuią Imiona Nowym Elektom) favet Chrześcianom byle tylko controversia między Katolickiemi ustała Sapientami, ich skandalizuiąca.
Do TARTARII Wielkiey A, D, 1245 przez Laurentego Zakonnika Reguły S. Franciszka zaniesiona Religia, kiedy y sam Cham Kublay Swiętą przyiął Wiarę. Roku potym 1278 1280 1315 1391 przez tegoż Zakonu Kapłanow, Wia ra Swięta pomnożona trwała Iecz wielu Pogańskiemi zarażona zabobonami.
Na Insułach Azyatyckich w Iaponii S. Franciszek Xawery ufundował Wiarę A. D. 1549 od ktorego Roku do Roku
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1015
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Campnna miraculorum zwany, który przez całego Świata praecipue o Hiszpanii
kilka miesięcy, gdy co ma paść fatalnego na Chrześcijan, sam często dzwoni. Słyszał go sam Autor cztery, czy pięć razy, W Królestwie także Legionu tamże w Hiszpanii w Mieście Zamora albo w Sentica także u OO. Dominikanów trzema dniami Dzwon śmierć głosi którego Zakonnika, jako pisze Ioannes Lupus Episcopus Monopoliensis. Takiż dzwonek w Salernie Mieście Włoskim, i w Niemczech wjednym Panieńskim Klasztorze według Nierembergiusza, i Engelgrawe. Te Miasto Korduba wydało godnych Ludzi dwóch, Senekę i Lukana. Wtej samej ANDALUZII jest GIBRALTAR góra nad morzem Herkulesowym, a na niej Forteca mocna i Miasto mocne ufortyfikowane
Campnna miraculorum zwany, ktory przez całego Swiata praecipuè o Hiszpanii
kilka miesięcy, gdy co ma paść fatalnego na Chrześcián, sam często dzwoni. Słyszał go sam Autor cztery, czy pięć razy, W Krolestwie także Legionu tamże w Hiszpanii w Mieście Zámora albo w Sentica także u OO. Dominikánow trzema dniami Dzwon śmierć głosi ktorego Zakonnika, iako pisze Ioannes Lupus Episcopus Monopoliensis. Takiż dzwonek w Sálernie Mieście Włoskim, y w Niemczech wiednym Panieńskim Klasztorze według Nierembergiusza, y Engelgrawe. Te Miasto Korduba wydało godnych Ludzi dwoch, Senekę y Lukana. Wtey sámey ANDALUZII iest GIBRALTAR gora nad morzem Herkulesowym, á na niey Forteca mocna y Miasto mocne ufortyfikowane
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 176
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
zapowietrzonych. Przewodnika.
37. Kościół SS. Filipa i Jakuba. Do Probostwa wszech Świętych należący.
38. Kościół ś. Walentego Przy którym jest szpital/ na onczas dla białych głów trędawatych fundowany/ której choroby teraz z łaski Bożej nie widać.
39. Kościół ś. Krzyża. Jeszcze nie domurowany/ który na Zakonnika ś. Benedykta/ dla nabożeństwa języka Słowieńskiego był postawiony. O którym teraz Wikariowie ś. Floriana zawiadują. 40. Kościół ś. Piotra na Garbarzech. Jest pod farą ś. Szczepana/ przy którym kapłan jeden języka Niemieckiego dla Garbarzów tegoż języka zwykł przemieszkiwać. Trzecia Część
41. Kościół P. Mariej Na piasku
zápowietrzonych. Przewodniká.
37. Kośćioł SS. Philippá y Iákubá. Do Probostwá wszech Swiętych należący.
38. Kośćioł ś. Wálentego Przy ktorym iest szpital/ ná onczás dla białych głow trędáwátych fundowány/ ktorey choroby teraz z łáski Bożey nie widáć.
39. Kośćioł ś. Krzyżá. Ieszcze nie domurowány/ ktory ná Zakonniká ś. Benedyktá/ dla nabożeństwá ięzyká Słowieńskiego był postáwiony. O ktorym teraz Wikáriowie ś. Floryaná záwiáduią. 40. Kośćioł ś. Piotrá ná Gárbárzech. Iest pod fárą ś. Szczepaná/ przy ktorym kápłan ieden ięzyká Niemieckiego dla Gárbárzow tegoż ięzyká zwykł przemieszkiwáć. Trzecia Część
41. Kośćioł P. Máriey Ná piasku
Skrót tekstu: PrzewKoś
Strona: 67
Tytuł:
Przewodnik abo kościołów krakowskich [...] krótkie opisanie
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Jakub Siebeneicher
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1603
Data wydania (nie wcześniej niż):
1603
Data wydania (nie później niż):
1603